Canon Europe förvärvar Kite.ly och utökar kapaciteten för mobila utskrifter

Canon, marknadsledare inom digital bild, har förvärvat Kite.ly, en Londonbaserad teknisk e-handelsplattform för egendesignade produkter och utskrifter via mobilappar eller webbplatser. Med Kite.ly får Canons utbud av digitala tjänster en ny inriktning, och Canon kan nu erbjuda ett utökat utskriftsekosystem. Förvärvet ligger i linje med Canons ambition att vara en del av alla bilder som tas och att göra bildutskrifter tillgängliga för alla – via vilken enhet som helst.

Mobile printing capabilities.jpg

Från vänster: Deon Botha, Co-founder av Kite.ly, Fionn Concannon, Co-founder och Managing director för Kite.ly, Alberto Spinelli, Senior Director för Digital Services på Canon Europe, Charlie Carpenter, CEO och Co-founder av Kite.ly

Alberto Spinelli, Senior Director för Digital Services på Canon Europe: ”Att ta in Kite.ly i Canons företagsgrupp är vår senaste åtgärd för att utöka Canons digitala tjänsteutbud. En trend som växer snabbt är konsumenter som vill handla anpassade produkter och göra det på ett enkelt sätt via sina mobila enheter. Kombinationen av Canons förstklassiga utskriftstekniker och de lättanvända lösningar som Kite.ly tillhandahåller kommer att skapa en enastående portfölj av utskriftsprodukter – som kan nås av kunder överallt via befintliga och nya bildbehandlingsappar.”

Charlie Carpenter, CEO och Co-founder av Kite.ly: ”Det är viktig dag för Kite.ly-teamet idag. En dag som speglar framgången med vår orubbliga ambition att leverera en mobil utskriftslösning – globalt. Det känns spännande att kombinera vår innovativa teknikplattform med Canons digitala tjänster och tillsammans stå i spetsen för ett nytt skede i utskriftsvärlden.  Och Canon delar vår vision att bli ”utskriftsknappen” för Internet, inbyggd i alla bildbehandlingsappar eller webbplatser. Kite.ly är värd för hundratals appklienter runt om i världen och tillsammans med Canon kan vi utöka deras tjänsteutbud, hjälpa dem skapa nya intäkter och ägna sig åt sina användare på ett mycket mer meningsfullt sätt.”

Kite.ly går in i Canons grupp av företag och varumärken som erbjuder kompletterande digitala tjänster, inklusive Lifecake och irista, och hjälper företaget att skapa ett fulländat ekosystem för konsumenternas bildbehandling – från att ta bilden, återuppleva den, dela och skriva ut, via lättanvända mobilappar och webbplatser. Förvärvet innebär också att Canons B2B-partners och kunder kan testa nya affärsmöjligheter. Återförsäljarna kan erbjuda sina kunder en komplett utskriftslösning, både online och i butiken.  Och utskriftsleverantörer kan enkelt lägga in Canon-Kite.ly-lösningen i sina befintliga infrastrukturer för att få tillgång till nya intäktsmöjligheter.