Canon utökar sortimentet för filmfotografer och presenterar ett Cine-objektiv med servodrift

Canon, marknadsledare inom digital bild, lanserar ett kompakt Cine-objektiv med servodrift – CN-E70-200mm T4.4 L IS KAS S. Objektivet är framtaget för professionella filmfotografer och avancerade amatörer som använder fullformatskameror. Resultatet blir filmer, dokumentärer, bröllop och företagsfilmer med högsta precision och kvalitet. Det här flexibla objektivet har en imponerande brännvidd på 70-200mm i Super 35-bildcirkeln och tillsammans med CN-E18-80mm som lanserades 2016 kompletterar det nu Canons sortiment av kompakta Cine-objektiv med servodrift.

CN-E70-200mm T4.4 L IS KAS S FSL.jpg

Otrolig precision
Med kraftfull optisk 2,8x zoom, exakt fokus och zoomfunktioner med servodrift öppnar CN-E70-200 upp många olika tagningsmöjligheter. Även när zoomen ändras fokuserar optiken perfekt – idealiskt för ensamfilmare som snabbt behöver ändra tagningen utan att byta objektiv, till exempel vid nyhetsinslag.

CN-E70-200 är ett parfokalt objektiv och har tre lägen för bildstabilisering. I kombination med objektivet CN-E18-80 får fotografen en flexibel brännvidd på 18 400mm*, perfekt när avlägsna objekt måste filmas från säkert avstånd, som i sportsammanhang eller bland djur och i natur.

Objektivet har supersnabb autofokus och kan användas på alla Canons systemkameror med EF-fattning samt på kompatibla filmkameror med avtagbara objektiv. Kraftfull Dual Pixel CMOS AF ger snabb och exakt fokus med en enda knapptryckning (One Shot AF), och via kontinuerlig autofokus kan ett objekt spåras utan att förlora skärpan – perfekt för djur- och naturliv.

Optisk prestanda 4k
CN-E70-200 bygger på Canons välkända kunskap inom optisk design och prestanda, har en superexakt upplösning och bibehåller kvaliteten från bildens mitt ända ut till kanterna. MTF-funktionen (Modulation Transfer Function) har förstärkts speciellt för de krav som 4k-kameror har. Och med färgbalans som matchar andra Canon Cinema EOS-objektiv levererar det nya objektivet exceptionell bildkvalitet – oavsett om man filmar i 4k eller i HD.

Lättare att hantera
CN-E70-200 kan med sin kompakta storlek och lätta vikt användas för många utmanande tagningsförhållanden, till exempel med spindel- eller drönarkameror. Detta, tillsammans med den ergonomiska designen och Canons zoomgrepp ZSG C10 som tillval, innebär att objektivet öppnar upp mängder av möjligheter för nya filmstilar. Zoomgreppet ZSG-C10 fästs på objektivet via en 20-polig kabel för smidig fjärraktivering av zoomservo och One Shot AF. Greppet kan manövreras monterat på fattningen för bekväm tagning med kameran på axeln, eller tas bort från objektivet och skötas för hand. ZSG-C10 består av en lätthanterlig vipparm, start/stop-inspelningsknapp, One Shot AF-knapp och en justerbar greppvinkel.

CN-E70-200mm T4.4 L IS KAS S – Viktiga egenskaper:

• Högkvalitativa funktioner, attraktivt pris
  • Helt anpassad till EF-fattning
  • Intagande bokeh-effekt
  • Eliminerar bildvinkelförändring
  • Överlägsen 4k-prestanda
  • Bekvämt servogrepp

*CN-E70-200 stöder EF1.4 och 2.0X extendrar för att ge ännu större brännvidd upp till 400 mm