Canon utökar sitt program för nordiska fotografer med Tom Svensson, Emma Svensson och Johnny Haglund

Stockholm 23 jan. Tom Svensson, Emma Svensson och Johnny Haglund blir tre nya medlemmar i Canons ”Nordic photographer program”. Programmet, som startades 2016, innebär att Canon i de nordiska länderna samarbetar med fotografer och influencers inom olika kategorier och intresseområden. I dagsläget har programmet 15 medlemmar.

Tom Svensson, Emma Svensson och Johnny Haglund.jpg

– Vi är väldigt glada över få tre så skickliga tillskott till vårt "Nordic Photographer Program”. Vi har haft flera olika projekt ihop med både Tom och Johnny sedan tidigare och nu när vi får in dem som medlemmar i vårt lokala program kan vi ha ett ännu närmare samarbete. Samarbetet med Emma Svensson är helt nytt och de kommer alla tre att bidra på ett bra sätt till att vi får en bred mix vad gäller fotografisk inriktning i programmet, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon i Sverige.

Tom Svensson är främst känd för att han värnar om hotade arter och har synts mycket i media under den senaste tiden. Tom kallar sig bevarandefotograf och syftet med hans fotograferande är att öka medvetenheten kring hotade arter och i många fall också vad vi som individer kan göra för att undvika att vilda djur far illa på olika sätt.

Emma Svensson är en prisbelönt fotograf och mångsysslare inom foto. Som 20-åring grundade hon Rockfoto, en bildbyrå som har 100-tals fotografer som arbetar med de största tidningarna i Sverige. Idag driver Emma produktionsbolaget Studio Emma Svensson med tolv anställda som jobbar med allt i från kampanjer, produktbilder till event och dokumentation. Hon arrangerar också fotokurser, workshops och fotoresor.

Johnny Haglund är verksam inom dokumentär- och resefoto. Han spenderar mesta delen av sin tid på resande fot och många gånger befinner han sig på väldigt avlägsna platser för att dokumentera livet för de människor som bor och arbetar där.

Programmet bygger på en överenskommelse mellan Canon och respektive fotograf och löper under minst ett år. Som fotointresserad kan man bland annat förvänta sig att få träffa fotograferna på olika Canonevent, få ta del av deras bästa fototips i olika former, se deras bilder och stories i Canons sociala medier.

För mer information om Tom Svensson, Emma Svensson och Johnny Haglund samt övriga medlemmar i programmet, besök https://www.canon.se/nordic-photographers/

Läs nästa

Canon presenterar skrivarserien PIXMA G med refillbehållare

2018-01-09 – Canon lanserar en ny skrivarserie med påfyllningsbara bläckbehållare, som efterföljare till den befintliga PIXMA G-serien. Skrivarna passar i hemmet, på hemkontor och i mindre kontorsmiljöer. De har hög kapacitet, hanterar stora volymer, är lättanvända, kompakta och har låg utskriftskostnad.