Canon Inc – Bakgrund

Canon Incs. bakgrund, PDF

Företagsprofil: Canon Inc. med huvudkontor i Tokyo är en av världens ledande utvecklare och leverantörer av bildhanteringslösningar för företag och konsumenter. Kwanon, Canons första handelsföretag, bildades 1933 och några år senare, 1937, grundades Precision Optical Industry Co. Ltd, föregångaren till Canon Inc. Idag utvecklar, tillverkar och säljer företaget en mängd olika copyprinters, skrivare, kameror, optiska produkter och andra produkter; allt för att uppfylla kundernas olika behov. Canons varumärke är välkänt och betrott över hela världen av enskilda individer, familjer och inom handels- och industriföretag.

Företagsfilosofi: Kyosei: Canons företagsfilosofi speglas i uttrycket Kyosei, som betyder att leva och arbeta tillsammans för allas bästa. Begreppet symboliserar vår vision, våra värden, sättet på vilket vi behandlar vår personal och hur vi gör affärer.

Strategiska prioriteringar: Canon har för avsikt att tillhandahålla en sund tillväxt genom snabb omvandling med målsättning att finnas med bland världens 100 högst rankade globala företag. Diversifiering mot nya affärsdomäner och expansion inom områden som medicinska bilder, fotoutskriftsproduktion, nätverkskameror, professionell filmfotografering och blandad verklighet, samt expansion av verksamheten genom fusioner och förvärv, spelar alla en viktig roll för att uppnå den här målsättningen. Global expansion via tre regionala högkvarter främjar Canons strategi genom att öka innovationen och tillverka produkter närmare marknaden.

Ekonomi: Canons nettoförsäljning för Canon Inc. för andra kvartalet av räkenskapsåret 2014 uppgick till 926,8 miljarder JPY (9,2 miljarder USD eller 6,7 miljarder EUR).
*I syfte att underlätta för läsaren har beloppet räknats om från yen till dollar och euro med kursen 101 JPY = 1 USD och 138 JPY = 1 EUR för Q2 2014, den ungefärliga växlingskursen på Tokyos valutamarknad den 30 juni 2014

Företagsstruktur: Canon anser att nyckeln till fortsatt framgång ligger i att upprätta separata utvecklings-, tillverknings- och säljverksamheter i varje geografisk region.

Canon har cirka 194 000 anställda över hela världen och har tillverknings- och marknadsföringsdotterbolag i Japan, Nord- och Sydamerika, Europa, Asien och Oceanien, och ett globalt forsknings- och utvecklingsnätverk bestående av företag som är baserade i USA, Europa, Asien och Australien.

Affärsområden inom Canon

Kontorsaffärsenhet: Digitala multifunktionella enheter för kontor (MFD:er), Digitala multifunktionella färgenheter, Digitala multifunktionella enheter för personligt bruk, Kontorskopiatorer, Fullfärgskopiatorer, Kopiatorer för personligt bruk, Laserskrivare

Produktionsutskriftsenhet: Canons bläckstråleskrivare i storformat, digitala produktionsskrivare

Konsumentaffärsenhet: Digitala systemkameror, Kompakta digitalkameror, Utbytbara objektiv, Digitala videokameror, Multifunktionella bläckstråleskrivare, Enklare bläckstråleskrivare, Bildscannrar, Sändningsutrustning, Räknare

Industri och andra affärsenheter: Litografiutrustning, halvledare, Litografiutrustning, LCD, Medicinsk bildregistreringsutrustning, Oftalmologiska produkter, Magnethuvuden, Mikromotorer, Datorer, Handterminaler, Dokumentscanner

Tillverkning och produktion: Canon utvecklar hela tiden sina produktionsprocesser som en del av strävan att snabbt kunna leverera högkvalitativa produkter till kunderna. Via reformer som arbetslagsproduktion och automatiserad produktion har Canon som mål att utveckla produktionssystemet i varje steg i processen – inköp, produktion och distribution. Canon arbetar även för att minska miljöpåverkan genom att köpa in delar och material som är miljöanpassade samt att effektivisera distributionen.

Toride Plant, som grundades 1961, tillverkar bildhanteringsprodukter för kontor för Canon och använder företagets unika produktionssystem med arbetslag, som introducerades för cirka 14 år sedan.

Produktionssystemet med arbetslag, som eliminerar behovet av löpande bandprocesser, och istället främjar små arbetsgrupper som själva sätter samman produkter från början till slut. Antalet moment som varje arbetare utför är baserad på individuell förmåga. Den här produktionsmetoden har hjälpt oss att öka produktionen avsevärt och möjliggör flexibla produktionsvolymer.

FoU och teknik: Canon satsar på att ligga i framkant när det gäller forskning och utveckling för att kunna leverera unika och egenutvecklade produkter. 2013 investerade företaget 306,3 miljarder yen inom FoU, vilket uppgår till mer än 8 % av intäkterna. Under 2013 beviljades företaget 3 825 patent* i USA, vilket placerade Canon på tredje plats bland alla företag. Det här var 28:e året i rad som Canon rankades som topp fem bland företag med flest registrerade patent i USA.

Canons fem unika bildbearbetningsmotorer är drivkraften för tekniken bakom alla Canons nuvarande produkter och skapades genom att flera olika tekniker som tagits fram av Canon under åren kombinerades:

Bildinhämtningsmekanism – hög upplösning och hög bildkvalitet för objektiv-, sensor- och bildbearbetningstekniker

Elektrofotografisk mekanism – elektrofotografisk teknik ligger till grund för laserskrivarna och kopiatorerna, som rankas som världens bästa

Bläckstrålemekanism – levererar mikroskopiska bläckdroppar med en droppvolym på bara 1 pikoliter (en triljondels liter). Tekniken har till och med möjliggjort tillverkning av DNA-chips

Fotolitografisk mekanism – Canons exponeringsteknik med halvledare innehåller det allra bästa inom optisk precisionslägesteknik

Displaymekanism – nästa generations teknik för visning på plattskärmar genererar stora bilder av hög kvalitet med låg strömförbrukning

Mer information om Canon-gruppens globala verksamheter finns på www.canon.com.

* Källa: U.S. Patent and Trademark Office; Beräknat utifrån meddelanden per vecka.