Eddie Keogh - EOS-1D X Mark II

eddie_keogh.jpg

Träffa actionhjältarna

Eddie Keogh

Visa video

"Jag kunde använda den direkt. Så bra är den."

Eddie Keogh är en skicklig sportfotograf som frilansar regelbundet för Reuters bildbyrå. Han är också medlem av Canons Ambassador-program, har stor kunskap om EOS-systemet och var en av de första som fotograferade med EOS-1D X Mark II. Han delar med sig av sina tankar om dess fördelar i svagt ljus och höga hastighet ...

Utmaningen för Eddie var att sätta EOS-1D X Mark II på prov i Lee Valley VeloPark, den legendariska velodromen byggd för OS i London och platsen för de brittiska segrarna, ledda av Sir Chris Hoy och Victoria Pendleton sommaren 2012. Av en ren slump var 2012 det år som Eddie fick sin första EOS-1D X och det blev alltså en ganska lämplig plats att testa ersättaren på. Men skulle det bara sluta med leenden? Eddie börjar berätta ...

"Från den stund jag plockade upp den visste jag att det skulle bli bra", säger han. "Hanteringen bara inger förtroende och den känns bättre än någonsin i handen. Varje gång Canon lanserar en ny kamera undrar jag alltid: "hur kan den bli bättre än den förra?". Men den här har verkligen höjt ribban."

"Tanken var att gå till velodromen och fotografera inomhuscyklingen", avslöjar han. "Jag har varit på plats tidigare för att täcka VM och handikapp-OS, så jag var redan bekant med platsen. Och vilken plats kunde vara bättre för att testa denna kamera? Belysningen var knepig, så det var en verklig prövning för kameran att ta snabbrörliga motiv inomhus, i svagt ljus med kort slutartid. Jag pressade kamerans förmåga åt båda hållen, och jag visste vad jag gjorde. Men med en sensor med imponerande ISO-kapacitet, upptäckte jag att fotografering med ISO 3200 gav mig samma kvalitet på bilderna som jag brukade få när jag fotograferade med ISO 1600 och EOS-1D X."

"Jag kände mig mycket tillfreds med kameran", reflekterar han. "Det är kontinuiteten mellan denna och min gamla EOS-1D X som jag gillar mest. Du kan ge den här kameran till mig nu och jag skulle kunna gå och göra ett jobb med den i morgon, inga problem alls."

Eddie var särskilt angelägen om att få se framstegen i AF-hastighet och -följning. "Jag fick möjlighet att prova fokusföljningen genom att följa cyklister som kom mot mig ända tills bara halva deras kroppar fyllde bilden när de cyklade förbi mig", säger han. "Med en bildserie på 14 bilder per sekund blev varenda bild skarp. Och dessutom konsekvent skarpa. Jag tittade på bilderna på kamerans baksida och varenda en var skarp. Det fanns inte en enda dålig bild bland dem. Det är ingen poäng med att ha en högsta hastighet på 14 bilder per sekund [med AF/AE] om tio av dem blir oskarpa ..."

Han fortsätter: "Kameran låser på motivet lite snabbare också. Vi snackar nanosekunder, men låt oss vara ärliga – en nanosekund kan vara skillnaden mellan att en boll ligger längst ut på någons fot eller är 15 cm bort. Det ögonblicket varar bokstavligen 1/1000 sekund och sedan är det borta. Det är den marginalen vi har att jobba med. Därför EOS-1D X Mark II ett stort steg framåt. Den har en suverän buffert och de dubbla DIGIC 6+-processorerna gör verkligen ett fantastiskt jobb med att hantera alla data".

"Om en ny utrustning är bättre, snabbare och mer bekväm att använda, då blir mitt jobb enklare", skrattar han. "Jag minns den gamla goda tiden med CompactFlash-kort på 64 MB och rejält långsamma skrivhastigheter. Om jag skulle ta en serie på 14 bilder per sekund och använda ett av dem nu, skulle jag få vänta hela dagen! Så att ha ett CFast-kort till hands är verkligen en bonus. Med EOS-1D X Mark II har du en otrolig buffert på 170 RAW-filer. Det sista du vill ska hända som fotograf är att missa en bild på grund av något som inte är ditt fel, t.ex. en full buffert eller en långsam processor. Kameran måste leverera och EOS-1D X Mark II, med sina supersnabba processorer och sin stora buffert, kommer definitivt att välkomnas."

En tydlig och skarp fördel

Eddies tagningsupplevelser återspeglades också på kamerans baksida när det var dags att granska bilderna. "Skärmen på baksidan var fantastisk med sina 1,6 miljoner pixlar", säger han. "Det är en avgörande förbättring jämfört med EOS-1D X. Eftersom jag jobbar så mycket bakom kameran dessa dagar är det en verklig fördel att kunna se en skarpare bild. Det händer ofta att jag är på en match och snabbt behöver kontrollera skärpan. Och den här nya skärmen gör det möjligt."

”Dessutom finns det en ny funktion på EOS-1D X Mark II som verkligen ger en fördel", avslöjar han. "Det är funktionen för att beskära och skicka. Det här är fantastiskt för fotografer som jag, som arbetar med sportfotografering. Du kan välja en bild som du har tagit, beskära den i kameran och sedan spara den som en annan JPEG-fil. Inom sportfotograferingen beskär vi 95 procent av våra bilder. Det är mycket sällsynt att en sportbild skickas till kunderna utan att beskäras, så denna funktion är absolut värdefull och sparar en massa tid."

Han fortsätter: "Som fotografer är vi ibland lite petiga över hur våra bilder används när vi inte längre har kontroll över dem, och beskärning kan faktiska vara avgörande för hur en bild tas emot. Så den här möjligheten för en fotograf att beskära bilden medan den fortfarande är kvar i kameran innan den skickas är välkommen."

Och även den inbyggda GPS-funktion som nu finns för första gången i en systemkamera i EOS-1D-serien. Eddie förklarar: "Det här är faktiskt riktigt viktigt. När många fotografer skickar in en bildsekvens av ett mål, kan man med EOS-1D X Mark II veta att tidpunkten för händelsen sammanfaller med tidpunkten för när bilden togs. Därför kan bildens giltighet eller riktighet aldrig ifrågasättas. Likaså är det inte nödvändigt att manuellt justera klockan i kameran. Med EOS-1D X Mark II vet jag att det som hände på planen och det jag dokumenterat genom mitt objektiv är en och samma sak."

Rörliga stillbilder

Eddie använde fem av sina favoritobjektiv under velodromtagningen: EF11-24mm f/4L USM, EF14mm f/2.8L II USM, EF24-70mm f/2.8L II USM, EF70-200mm f/2.8L IS II USM och EF400 f/2.8L IS II USM. ”EOS-1D X Mark II fungerade utmärkt med dem alla," hävdar han. "Fokuseringen var snabb och exakt, mycket bättre än EOS-1D X, och med 4K-filmfunktionen på kameran kunde jag – om jag ombads – spela in filmer i direktvisningsläget och få mjuk fokusering tack vare touchskärmskontrollen och Dual Pixel CMOS-AF. Att spela in film är något som många fotografer uppmanas att göra mer dessa dagar, särskilt på Reuters där vi försöker gå längre och erbjuda mer till våra kunder. Så den här funktionen är utmärkt.

"Min övergripande slutsats av EOS-1D X Mark II är att jag kan ta fler bilder, med högre kvalitet, och skicka dem snabbare tack vare den nya WiFi-sändaren", sammanfattar Eddie. "Min uppfattning är att kameran är ett betydande steg framåt från den ursprungliga EOS-1D X. Och den briljanta funktionen för att beskära och skicka innebär att den är som gjord för fotografer som jag. När kan jag beställa en?"

Mer om fotografen

Visa hela profilen