Model poses next to flowers

Lorenzo Agius

Skillnaden är dynamisk

Lorenzo Agius
Lorenzo Agius

Ambassadör


EOS 5D Mark IV kan göra många saker, men i händerna på porträttfotografen Lorenzo Agius presterade den på en annan nivå. Med en blandning av snabbhet, kvalitet och flexibilitet möjliggörs verkligen nya arbetssätt.

Lorenzo Agius är en upptagen man som fotar en blandning av mode och porträtt för viktiga klienter. När han fick chansen att prova en av de allra första förproducerade EOS 5D Mark IV-kamerorna såg han dock till att få en lucka i sitt upptagna schema.

Under en långhelg gjorde han två fotosessioner, en i sin studio och en på en annan plats. Under dessa sessioner testade han verkligen kameran och i stort sett alla de nya funktionerna. Var han imponerad? ”Jag tyckte att kameran var i stort sett felfri”, säger han, och lägger till att snabbheten och kvaliteten kombineras perfekt. ”Jag kan fotografera mycket snabbare än när jag använder min EOS 5DS och det är till väldigt stor fördel. När du arbetar med mode och porträtt behöver du ibland ta flera bilder per sekund för att fånga rätt ögonblick.”

EOS 5D Mark IV tar RAW-bilder på 30 megapixel i en hastighet av 7 b/s och kan behandla denna datamängd endast tack vare utvecklingen av processorn DIGIC 6+, vilket också hjälper till med bildkvaliteten. ”När jag fotograferade på platsen märkte jag direkt att bilderna hade ett större dynamiskt omfång. Om ljusnivåer ändras oförutsägbart eller om motivet rör sig något utanför ljuset, vet jag att jag kan ta tillbaka ljusstyrkan i efterproduktionen utan att göra avkall på bildkvaliteten.

”Det är något som vi märker nu medan vi retuscherar bilderna från fotosessionerna och tittar på dem i detalj. Jag befinner mig ofta i oförutsägbara situationer vid en fotosession på en plats, och om bilden med det bästa uttrycket på motivets ansikte råkar vara ett med mindre än perfekt belysning måste jag kunna återskapa det. Att ha latitud är avgörande för vad jag gör och den här kameran har den latitud jag behöver.”

Den sortens flexibilitet och möjligheten att ”återhämta” sig från oväntade situationer återfinns också i andra aspekter av EOS 5D Mark IV:s tekniska data. ”Jag tyckte alltid att EOS 5D Mark III var bra på att bearbeta bilder med höga ISO-tal – jag var nöjd med att använda den upp till ISO 1500–1800. Men vid samma känsligheter är EOS 5D Mark IV mycket bättre och jag är ganska säker på att jag skulle kunna höja nivån. Det ger mig friheten att använda den bländare och slutartid jag vill, oavsett vilken situation jag befinner mig i”, säger han.

”Och sedan har vi Dual Pixel RAW – det är helt fantastiskt!”, utbrister han. ”Jag älskar att fota med stor bländare för kort skärpedjup, men det finns inte mycket utrymme för misstag när du använder objektiv som EF 85mm f/1,2L II USM vidöppet. Jag tycker det är enormt frustrerande att förlora en annars utmärkt bild eftersom ett öga inte är i fokus, eller på grund av att motivet har flyttat sig lite precis innan du tar bilden. Men om jag tar en Dual Pixel RAW-fil kan jag justera punkten för den kritiska skärpan efter att jag har tagit bilden.

"Uppriktigt sagt vet jag inte hur de ska kunna göra detta bättre. Jag är riktigt glad att det inte är mitt problem."

”Jag kan rädda bilder som den vi precis tog, så att jag alltid har de bästa ögonblicken från sessionen, trots eventuella problem med fokus, exponering eller belysning. Det jag gillar mest med den här kameran är hur den befriar mig genom att ge mig fler möjligheter och mer frihet. Jag har större chans att ta rätt bild, och det är så viktigt. När du bara har ett par minuter med en kändis vill du verkligen inte förlora någon möjlighet. Canon har räddat mig från förödmjukelsen att ta en ofokuserad eller dåligt exponerad bild, och jag älskar dem för det!”, säger han.

Se saker på ett annat sätt

Som vissa andra nya EOS-kameror kan EOS 5D Mark IV spåra personer i Live View medan de rör sig runt bilden och justera fokus så att de förblir skarpa. Detta har uppenbara användningsområden för filminspelning, men Lorenzo har också hittat ett sätt att använda tekniken för stillbildsfotografering.

”Med kameran på ett stativ och inställd på Live View kan jag låsa den på motivets ansikte, så att det alltid är i fokus. Sedan kan jag fotografera utan att titta i sökaren, eller till och med utan att stå bakom kameran, vilket gör att jag kan interagera mycket bättre med de personer jag fotograferar”, förklarar han. ”Jag tar kameran ur ekvationen och pratar med personen jag fotograferar på ett mycket personligt plan.

Studio image of pink silk woman with EOS 5D Mark IV
Tagen med EOS 5D Mark IV
  • f/9.0
  • 1/125
  • 200

Lorenzo har arbetat på det här sättet med fjärrstyrd Live View på en surfplatta som var ansluten till EOS 5D Mark IV via Wi-Fi med hjälp av Canon Camera Connect-appen. Det låter honom även styra kameran och ta bilder på avstånd – en upplevelse han liknar vid att fotografera med storformatskameror.

”Det är som att åka tillbaka i tiden till fotografer som Richard Avedon: han tittade inte genom linsen på sin 10x8-kamera när han använde den, eftersom det inte gick. Han stod bredvid den och pratade med sitt motiv, och det är precis vad jag gjort när jag använt EOS 5D Mark IV. Det var fantastiskt! Jag får skarpare resultat och bättre uttryck – det är som att ha en kameraassistent med mig, förutom att jag tar stillbilder.”

Lorenzo säger att det här arbetssättet påminner honom om det långsammare, mer genomtänkta sättet att fotografera, vilket är typiskt för filmfotografering. ”Digital fotografering kan bli lite automatisk: du trycker på en knapp och om du inte får rätt bild den här gången får du den nästa gång eller gången efter den. Du får rätt bild för eller senare så länge du tar tillräckligt många bilder, vilket är lite slött tycker jag. Att fotografera så här, långsammare och med möjlighet att vända all min uppmärksamhet till mitt motiv har gett mig mycket större framgång. Jag kände mig något mer medveten om att jag tog bilden.

"Jag tar kameran ur ekvationen och pratar med personen jag fotograferar på ett mycket personligt plan."

Lorenzo Agius photographs with EOS 5D Mark IV

Bra på allt?

EOS 5D Mark IV har beskrivits som en kamera för ”mångsysslare”, och Lorenzo håller med om det, men han är angelägen om att poängtera att allmän användbarhet inte har uppnåtts genom kompromisser. ”Jag tror att, oavsett vilken typ av fotografi du fotograferar finns det något i den här kameran som kommer att gynna dig och låta dig göra nya saker”, säger han. ”Om du är journalist och fotograferar i svagt ljus kommer du att älska den höga ISO-kapaciteten. Om du är en sport- eller naturfotograf har du fotografering i 7 b/s och AF-system som liknar det på EOS-1D X Mark II. Och om du är en porträttfotograf, som jag, kan du göra allt du vill med en enda kamera.”

”Fokusering, hastighet och bildkvalitet. Mina assistenter och digitala operatörer som såg kameran när jag använde den, och såg filerna som kom från den, var förbluffade. Deras hakor nådde till golvet.”, säger han.

Lorenzo äger även ett par EOS 5DS-kameror. ”Jag antar att jag kommer att använda dem när jag verkligen behöver den där extra upplösning för reklambilder eller något annat, men EOS 5D Mark IV är snabbare, har bredare dynamiskt omfång och fokuserar bättre och har all denna flexibilitet som vi har diskuterat – Dual Pixel RAW och liknande. Jag tror att det kan vara den första kamera jag någonsin använt utan att tänka ”den är fantastisk, men något saknas.”

”Det finns ingen besvikelse alls för mig, kameran är på en helt annan nivå. Oavsett om du är ett proffs eller en amatör kommer du att få bättre bilder och kunna rädda bilder som du inte kunde spara innan. Uppriktigt sagt vet jag inte hur de ska kunna göra detta bättre. Jag är riktigt glad att det inte är mitt problem.”

Ambassadörer och berättelser

Canon Ambassador Lorenzio Agius uses EOS 5D Mark IV

Inspiration

Upptäck hur EOS 5D Mark IV presterar i händerna på professionella fotografer

Utforska mer