Richard Walch - EOS-1D X Mark II

EOS-1D X Mark II Lifestyle Richard Walch Video

Träffa actionhjältarna

Richard Walch

Visa video

Kreativa grepp med EOS-1D X Mark II

EOS-1D X Mark II förbättrar många av funktionerna i sin banbrytande föregångare och innehåller dessutom ny teknik. Men hur omsätts allt detta till bättre fotografering? Richard Walch, proffsfotograf och en av de första att använda kameran i verkliga situationer, berättar om sin upplevelse.

Richard Walch

Det finns inte många fotografer därute just nu som vet lika mycket om nya EOS-1D X Mark II som Richard Walch. Richard är född i Tyskland, specialist på vintersport och motorsport, och har samarbetat med Canon som en ambassadör under de senaste fyra åren. Han har dessutom bidragit en del vid utvecklingen av den nya kameran.

"Det var vid Visa pour l'Image i Perpignan som vi hade Canons rundabordsdiskussioner", säger Richard och tänker tillbaka till 2013. "Jag visade en demo om hur man hämtar in enstaka bilder från 4K-filmer som spelats in med EOS-1D C. Vi var alla överens om att detta borde vara något som den nya EOS-1D X-kameran ska kunna göra, men på ett enklare sätt. Jag sa att jag ville se samma typ av AF-spårning när man spelar in film, som man har i EOS 70D. Och allt ska kunna styras från en smart enhet. Allt detta finns i EOS-1D X Mark II, plus en hel massa mer så klart.

"Det känns riktigt bra att inse hur mycket ingenjörerna på Canon lyssnar på vad användarna vill ha. Det är aldrig bara en enda person som tar upp en idé, men om de hör samma sak från människor i Europa, Japan och USA – då uppmärksammar Canon det. De vill veta vilken riktning de ska ta – till exempel fler pixlar eller större dynamiskt omfång? De säger: "Vi kan inte vara överallt samtidigt, men åt vilket håll tycker ni att vi ska gå?" Det är ett öppet och ärligt sätt att arbeta, som kräver ett stort förtroende, tycker jag."

Första intrycken

Richard säger att de som redan fotograferat med EOS-1D X eller EOS-1D C kommer att kunna plocka upp den nya Mark II-kameran och börja använda den direkt. Men då kommer de att missa vitsen med den! "Allt du redan vet finns fortfarande kvar och mer eller mindre på samma plats. Men om det är allt du behöver, så kommer du att missa alla fantastiska nya saker man kan göra", småskrattar han. "Jag tror att man kan sammanfatta EOS-1D X Mark II genom att säga att det är en kamera som ger dig möjlighet att ta de bilder du inte kunde ta tidigare. Att jobba kreativt med personliga ytterligheter.

"Om du till exempel verkligen vill använda den snabbaste autofokusen och de snabbaste seriefotograferingshastigheterna som finns just nu för att komma till nya kreativa nivåer – så kommer du att ha kul med den här kameran. Eller om du vill tänja på vad som kan göras vid höga ISO-tal och med mer exponeringstolerans. Det är ett komplett paket – jag tror att alla prestandaaspekter för den ursprungliga EOS-1D X har putsats till på något sätt.

"För mig har den största skillnaden mellan EOS-1D X-kameror och andra digitala systemkameror alltid varit svarsvilligheten. Kameran känns mer levande i händerna, och det passar det sätt jag arbetar på. Den har på något sätt blivit som en förlängning av mitt sätt att tänka. Väldigt intuitiv."

Arbeta med ytterligheter

När Richard pratar om kreativa ytterligheter säger han att han beskriver hur kamerans "snabbare, högre och bättre specifikationer" resulterar i mer kreativ fotografering. "Ett exempel är att vi nu kan fota riktigt snabbt, med 14 bilder per sekund, alltså 2 bilder per sekund mer än vad vi brukade kunna", säger han, och tillägger att detta ger honom en verklig fördel vid många sportfotograferingar.

"Jag ger ett exempel. När jag fotograferar skidor eller snowboard brukar jag oftast fotografera offpist, och då blir det mycket pudersnö. Jag försöker fånga ögonblicket där pudersnön kommer till sin rätt, men där jag fortfarande kan se skidorna och stavarna. Annars blir det bara en skalle som flyger runt i snön. Det är alltså ett tillfälle där 14 bilder per sekund kan göra skillnad. När händelserna innefattar ett annat element – t.ex. vatten eller snö – det är då dessa snabba bildhastigheter verkligen kommer till sin rätt."

Richard kommenterar att enbart snabb bildhastighet inte räcker om kamerans andra funktioner inte håller jämna steg – speciellt autofokusen. "EOS-1D X Mark II handlar inte bara om 14 bilder/sekund, det handlar om 14 bilder/sekund i kombination med förbättrad autofokus som låser snabbare och mer exakt. Funktionernas kombination är viktig: om du kan fota med 14 bilder/sekund, men bara 10 av de 14 bilderna blir skarpa, betyder det att du i praktiken bara har en hastighet på 10 bilder per sekund. Men med den nya kameran blir varje bild skarp – och det är verkligen avgörande."

Även fillagringen har förbättrats: "Du tar ännu fler bilder, och funderar nog på hur du ska få över alla de filerna till hårddisken. Svaret är att vi nu har CFast [2.0™]-minneskort, så du kan göra detta i dubbel hastighet jämfört med tidigare. Om du har ett 128 GB-kort fullt med bilder och överför till en snabb enhet, kommer du verkligen att märka den skillnaden. Visst, det är en liten fördel, men sammantaget gör det stor skillnad.".

Richard Walch

Håll skärpan

Precis som kamerorna i EOS-serien, t.ex. EOS-1D X och EOS 7D Mark II, kan autofokussystemet i EOS-1D X Mark II justeras för att passa den typ av händelser som fotograferas och Richard poängterar att det är viktigt att man justerar för att få de bästa resultaten. "Du måste använda AF Case-inställningar för att finjustera kamerans beteende", säger han. ”Inställningarna ändrar fokuseringens känslighet och talar om att oavbruten acceleration eller oberäkneliga plötsliga rörelser kan förväntas.

"Kameran är bara så noggrann som den är, eftersom den förutsäger vad som kommer att hända, baserat på motivets rörelser hittills och den AF Case-inställning som valts. Den kan t.ex. titta på bild 1, bild 2 och bild 3 och tänka 'OK, den här saken färdas i 70 km/tim, så om en halv sekund kommer den att vara i denna positione". Jag tror att det som har ändrats i EOS-1D X Mark II är hur väl den kan förutsäga detta."

Richard drar sig till minnes några snowboardåkare och ett av de första EOS-1D X Mark II-husen innan produktionen startade. "Vi har fyra killar som dyker upp i luften från ingenstans. Det är en riktigt svår situation för kameran, men den fixade varenda bild, till och med den första. Det finns fler korssensorer vid f/8 och bearbetningskraften är bättre. Den bara låser, och du vet att bilden kommer att bli skarp.

"Det betyder att du kan ta fler kreativa risker i ditt fotograferande. Du kan gå längre ner i sluttningen så att det ser ut som om cross- eller snowboardåkaren hoppar högre, trots att det innebär att du ser dem senare och inte har så mycket tid på dig att fokusera. Du kan ta ut svängarna litet mer, eftersom du vet att kameran kommer att greja bilden. Du kan hitta fler vinklar och testa gränserna eftersom kameran låter dig göra det."

När det gäller förbättring av bildkvaliteten i EOS-1D X Mark II, förklarar Richard att man valde mellan att fokusera på pixelantal eller dynamiskt omfång, efter diskussioner med många EOS-1D X-användare. "Vid rundabordsdiskussionen talade vi om vilken riktning vi skulle ta, och jag och mina kollegor var fast beslutna om att den rätta vägen att gå var att förstärka det dynamiska omfånget. För mig är 20 megapixel tillräckligt för 90 procent av det jag fotograferar och för resterande bilder finns kameror som EOS 5DS och EOS 5DS R, som jag använder om jag vill konkurrera med mellanformat", säger han.

"Förbättringen av det dynamiska omfånget märks direkt. Fler detaljer i högdagrar och skuggor kan direkt översättas till en skillnad i bildkvalitet. Jag tycker också det är något som kanske mer gynnar de som fotar i JPEG än de som använder Raw: om du fotar i JPEG gör du det för oftast för hastigheten, så du har inte tid att leka med högdagrar och skuggor i efterbehandlingen. Därför tror jag att sportfolket kommer att bli särskilt nöjda med den förbättrade bildkvaliteten i Mark II."

Mångsidig, filminspelning

Något Richard är berömd för är hur han använder 4K-film för att ta fram stillbilder genom att extrahera enskilda bildrutor som 8-megapixelsbilder. Det är ett knep som han har använt med EOS-1D C, men nu kan han göra det med EOS-1D X Mark II. "Det är mycket lättare att göra nu", säger han. "Jag brukade importera filmmaterial till Apples program Aperture och exportera en stillbild därifrån, men nu kan jag göra allt det direkt i kameran. Det är bara att spela upp filmen, bläddra fram och tillbaka för att hitta rätt bild och trycka på en knapp för att spara en JPEG-fil på minneskortet."

Betyder det att vi nu kan ta stillbilder med 60 bilder/sekund? "Nja, jo, men med vissa förbehåll. Det är inte så att du bara kan spela in perfekta filmer och hoppas på att få perfekta stillbilder också", förklarar Richard. "När vi spelar in film brukar vi använda en slutartid på runt 1/90 sek. för en bildfrekvens på 60p, vilket innebär att allt som rör sig kommer att bli lite oskarpt. Det är perfekt för filmer, eftersom ögonen kommer att tolka det perfekt, men när du väljer ut en bildruta som en stillbild kanske du tänker "Jag borde ha tagit den bilden med 1/2000 sek.

"Självklart är det så att om du inte störs av att använda film också, så visst kan du använda en slutartid på 1/2000 sek och 60 bilder/sek för att välja ett visst ögonblick. Om du till exempel fotograferar en fågel som dyker ner i vatten är det ett bra sätt att välja det perfekta ögonblicket."

Mer konventionell användning av filmkapaciteten i EOS-1D X Mark II har gett Richard fantastiska resultat. Faktum är att han fick en av de första kamerorna innan produktionen startade, och ombads producera en marknadsföringsfilm som visade kamerans filmkapacitet – ett jobb han verkligen gillade. "Jag fick fria händer att filma vad jag ville, det var otroligt", berättar han. "I slutändan bestämde vi oss för att gå på cirkus!"

Richard Walch

Richards film visar ett liveframträdande och han kunde alltså inte bara kliva in och be artisterna avbryta och göra om något han missat. Det var en situation som utnyttjade det mesta av det Richard beskriver som banbrytande för filmfunktionen i EOS-1D X Mark II: AF-spårningen.

"Vanligtvis skulle jag för ett sånt här jobb ha använt en Focus Puller – en kille som sitter där, avskild från kameramannen, vars enda jobb är att koncentrera sig på att ändra fokus så att motivet alltid förblir skarpt även när det rör sig. Men vid den här inspelningen hade vi ingen, och det behövdes inte heller eftersom det jobbet sköttes av kameran", säger Richard.

"Så fort kameran ser ett ansikte eller du trycker på ett ansikte på touchskärmen börjar den spåra det – och justera fokus kontinuerligt. Du kan även använda Pull Focus när det inte finns några ansikten i bilden genom att trycka på olika föremål i bilden. Vad som är ännu mer imponerande är att du kan göra det från skärmen på din telefon eller surfplatta när du använder Wi-Fi. Så när vi spelade in cirkusfilmen kunde jag gå bredvid kameramannen med min iPad – jag var regissör och Focus Puller i en och samma person!"

Ett bra exempel på detta kan speciellt ses i en tagning: "Det är ögonblicket där vi dröjer oss kvar vid en flickas ögonfransar medan hon sätter på mascara. Det är en lekfull bild som visade sig bli väldigt vacker.

"Återigen är detta en teknik i EOS-1D X Mark II som gör att jag kan jobba mer kreativt: jag kan komma närmare än tidigare, använda längre objektiv än tidigare. Jag kan freestyla mer än någonsin och röra på mig. Kameran gör att du kan testa saker du kanske inte skulle göra annars. En lågbudgetproduktion har t.ex. kanske inte råd att använda en Focus Puller, så i vanliga fall skulle de inte ge sig på att försöka ta dessa bilder. Men nu kan de det. AF-spårning presterar fantastiskt bra med de tysta STM-objektiven men kan självklart användas med vanliga objektiv också."

Gör mer helt enkelt

När vi pratat med Richard om hans erfarenheter av EOS-1D X Mark II är kanske det bästa sättet att sammanfatta kamerans nyheter att säga att den låter dig göra mer. "Förr i tiden kunde man höra fotografer säga "jag fotar bara sport" eller "jag fotar bara människor", men alla de där "bara" gör det svårare att hitta jobb. Fotografer söker ständigt efter nya sätt att vidga sina vyer och ta sig an fler motiv och arbeta på nya och spännande sätt. Det är här de nya funktionerna i EOS-1D X Mark II är viktiga.

"Vi har förmågan att fånga ännu snabbare ögonblick och bli mer kreativa i sport-, reportage- och naturfotografering. Vi kan få bilder med bättre kvalitet direkt från kameran och spela in fantastiska 4K-filmer med 60 bilder/sekund enklare än någonsin tidigare, vilket öppnar alla slags möjligheter. Mitt bästa råd är att testa kameran: hyr den under en helg och se vad du kan göra. Det är verkligen ett komplett paket, och det är så du måste se det."

Mer om fotografen

Visa hela profilen