Samo Vidic

Rid vågen med Samo Vidic

"Det här är den kamera du behöver om du vill fotografera något som det här."

Hoppa på vågen

Klockan är nästan 02:00 på morgonen, sex timmar efter att stillbildsfotograferingen började. Kameraassistenten Bor springer fram till resten av teamet och säger "Samo kommer att hoppa på vågen!"

Vi återkommer till detta senare, men först ska vi spola tillbaka en bit. Vadå för våg? Det är april och vi är vid floden Eisbach i München för att berätta om Canons City Surfers. Idén bakom reklambyrån J. Walter Thompsons kampanj är att uppmuntra människor att utforska det som finns på deras egen bakgård. Här använder Samo Canons nya EOS-1D X Mark II för att fotografera tre av de mest spännande flodsurfarna i världen, mitt i staden, på en konstgjord våg.

Att fotografera på floden Eisbach i München

När Samo tillfrågades om vad han tycker om floden Eisbach, svarade han:

"Jag gillar den här platsen. Det är coolt att vara mitt i staden. Det måste vara fantastiskt på våren och sommaren. Man kan surfa, umgås, eller ta med barnen till parken, ha picknick och titta på surfare.

Han får det att låta idylliskt, vilket det kanske är på en skön söndagseftermiddag. Men under ett professionellt fotograferingstillfälle på natten med klockan som tickar är detta ingen picknick. Det är kaos. Samo är dock i sitt rätta element. Eisbach är en öppen scen. Andra surfare och allmänheten strövar runt överallt. En digital filmupplevelse spelas även in för kampanjen. För att få tid att fotografera allt måste han arbeta utanför sin tilldelade fotograferingstid. Det är som att kohandla på en basar. Han förklarar det så här:

"Jag är en actionsportfotograf men jag gör även porträtt och livsstilsbilder. Jag var inte särskilt rädd för actiondelen. Jag var mer orolig över livsstilsbilderna vi behövde ta eftersom platsen inte spärrats av för utomstående. Jag visste att om vi utrymde området i 20 sekunder behövde vi även ta bilderna under dessa 20 sekunder".

Att fånga spontana ögonblick

Vid detta tillfälle är Samo överallt på en gång. Ena ögonblicket tar han bilder som finns med på hans lista, i nästa upptäcker han helt nya möjligheter. Han är lätt att känna igen med sina vita stövlar, utom när de står mitt i den iskalla floden. Samo är en pragmatiker. Om någonting fungerar behåller han det, om inte så försöker han med något helt nytt. Som han själv säger:

"Jag bestämde mig för att ta två eller tre bilder som var lite annorlunda…foton som inte fanns med på listan. Jag gillar verkligen att se saker med egna ögon, och när jag hittar den rätta vinkeln eller rörelsen fungerar det vanligtvis väldigt bra. Så ibland är det lite svårt att fotografera det som de kreativa killarna satt ihop. Man måste prata med dem och om de är ok slappnar de av. När jag har den här friheten kan jag göra fantastiska saker."

Och det här tillvägagångssättet har lönat sig, som han förklarar:

"Först var planen att fotografera med EF 300 mm f/2,8L IS II USM-objektivet från flodens högra sida. Men jag bestämde mig för att byta till vänster sida för att ta några provbilder. Jag bestämde mig för att stanna där eftersom Tao, en av surfarna, kan göra några riktigt bra hopp på vänster sida".

Det var här Samo faktiskt i slutändan tog sin hjältebild. Hans mottaglighet omfattar även hur han arbetar med sina motiv och samtidigt upprätthåller en tydlig uppfattning om den större historia han vill fånga:

"Jag pratade med surfarna i början av fototillfället. De visade mig några foton som de hade tagit tidigare. Jag berättade för dem att det fortfarande var surfande med bra rörelser som gällde, men eftersom det inte var för en surftidning för fantaster så vi skulle arbeta lite annorlunda. Det viktigaste för mig var att se att surfandet pågick inne i staden och inte mitt ute på havet."

Uthållighet och attityd

När det kom till idrottarna var alla mycket imponerade över deras uthållighet och attityd. Särskilt Tao glänste för Samo:

"Han är fantastisk. Jag skulle vilja ha idrottare som honom vid varje fotograferingstillfälle. Det fanns absolut ingenting han inte skulle kunna göra. Han var redo för allt. Jag tror att vi klickade riktigt bra. Efter en minut visste han precis vad jag ville; han är en riktigt cool kille".
En annan surfare, Karina, gjorde också ett bra intryck på vår fotograf:

"Hon utförde fantastiska dansrörelser, tricks och handgrepp. Det såg så lätt ut från bryggan. När jag fotograferade och väntade på rätt rörelse var det så smidigt. Det kändes som att hon kunde fortsätta i timmar."

Hoppa in

Så låt oss återvända till Bor, Samos kameraassistent, som säger, "Samo kommer att hoppa på vågen!"

I enlighet med gruppandan skulle vår fotograf inte be sina fotografiobjekt att göra något han inte var beredd att prova själv. Skrattande berättar Samo:

"Det var mer för att motivera de andra i mitt team. Vi har känt varandra i många år och jag försökte motivera dem ett par dagar innan fotograferingen. Jag visste att det skulle bli ett tufft jobb eftersom vi hade en hel del att göra under dessa fem eller sex timmar, så jag sa att om vi gör ett riktigt bra jobb ska jag surfa i mina jeans och gummistövlar."

Han förklarar vidare: "Jag var så lättad efteråt över att allt gick så bra. Du kan se på mitt ansikte att jag var nöjd med allt".

Som du kan se i videon talade Samo sanning. Leende säger han, "Det var roligt. Tao sade bara "ställ dig här" och sedan började han att skjuta mig framåt. Jag sa vänta, vänta, killarna måste vara redo att filma, ge mig en minut till. Men det här är verkligen det bästa sättet, om du vill prova något som detta ska du bara göra det."

Fånga händelsen med EOS-1D X Mark II

När det gäller action handlar det dock inte bara om Samos krumsprång på en surfbräda. För att kunna arbeta med förändrade ljusförhållanden, från skymning till totalt mörker, behövde Samo en del utrustning för att ta de bilder han behövde. Det var här Canon EOS-1D X Mark II kom till sin rätt. Samo förklarar:

"Det här är den kamera du behöver om du vill fotografera något som det här. Den tar upp till 14 bilder per sekund i bildserier, du har galet snabbt autofokus som fungerar hela tiden och filerna blir fantastiska. Det här är den kamera som jag skulle välja."

För att ta bilderna använde Samo ett 35mm objektiv med bländare f/1,4. Med bländaren så vidöppen kunde han få till riktigt suddiga bakgrunder medan motivet hölls i perfekt fokus, vilket skapade en nästan 3D-liknande effekt. I hans utrustning ingick även ett 70-200mm f/2,8-objektiv, som gjorde att han kunde befinna sig långt ifrån sina motiv och ändå ta kristallklara närbilder. Slutligen hade han ett pålitligt 24-70mm f/2,8-zoomobjektiv, som ger enastående flexibilitet i miljöer som Eisbach som är svårkontrollerade.

När jag frågade vilken som var hans favoritbild visste han exakt.

"Det är bilden med Tao, tagen med EF 300mm f/2,8L IS II USM-objektivet, med bara bron bakom. Vattnet stänker, och det är helt fruset medan han hoppar med ett handgrepp. När jag såg den visste jag att jag hade lyckades."

Utforska vår interaktiva City Surfer-upplevelse här.

Mer om fotografen

Visa hela profilen