Möt gatufotografen Erik Witsoe som fångar vardagen – varje dag.

Erik Witsoe

@ewitsoe

Osannolika ögonblick inspirerar gatufotografen Erik Witsoe att fortsätta leta efter sin nästa story. Vi grävde lite djupare för att ta reda på hur Erik fångar vardagens magi.

Upptäck hur han fotograferar och byter stil när årstiderna förändras på Warszawas gator.

Låt oss börja från början, Erik. Hur kom det sig att du började med fotografering?

När jag växte upp hade jag kameror runt mig hela tiden. Min morfar och mina föräldrar hade kameror, men ingen var särskilt seriös med sitt fotograferande. Jag började faktiskt som konstnär, och när jag gick på konstskola handlade en av kurserna om fotografering. Då köpte min mormor min första kamera till mig. Så allt jag lärde mig kommer från en konstnärs perspektiv.

Min verkliga passion för fotografi utvecklades för omkring 12 år sedan, när jag befann mig i en kreativ svacka och varken kunde teckna eller måla. Min fästmö är en entusiastisk fotograf och sa till mig: ”Du borde testa fotografering”. Hon gav mig några tips om hur man arbetar med kameran, och det var då jag började fotografera och upptäckte hur kul det är.

Vi är särskilt intresserade av din gatufotografering. Kan du berätta lite mer om vad det är som lockar dig att fånga dessa stories på bild?

Det här är inte någonting jag hade föreställt mig att göra, och jag ser mig fortfarande inte riktigt som en gatufotograf. Det jag gillar är att fånga små ögonblick och delar av minnen som finns runt omkring oss. Jag gillar att tänka att mitt liv är en film och att jag fångar några bildrutor ur den.

Jag brukade fotografera det jag trodde att andra ville se, men det fungerade inte för mig. Jag blev frustrerad när jag var tvungen att strunta i saker som fick mig att le. När jag går ut jag har ingen förutbestämd uppfattning om vad jag kommer att få se, utan jag fotograferar det jag råkar få syn på.

Jag försöker visa små ögonblick som berör mig. Det kan vara en liten detalj, någons skugga eller baksidan av ett huvud ... Det är sådana flyktiga glimtar som fångar min uppmärksamhet.

En kvinna som går över gatan

@ewitsoe

Har du lagt märke till att mode och stilar har förändrats sedan du började fotografera i städer?

Det bästa med att bo i ett främmande land är att du blir en observatör. Det gör allt intressant, vilket betyder att jag lägger märke till små förändringar.

Trenderna ändras snabbt i Polen, särskilt bland ungdomar. Men om du går ut en söndagsmorgon och ser äldre människor på väg till gudstjänsten är kläderna ofta mycket gammaldags. Det finns verkligen en kontrast mellan åldrar här.

Utöver din Canon EOS 6D Mark II, vilken annan utrustning använder du?

När det gäller gatufotografering är jag en riktig minimalist. Om man ständigt är på resande fot går det inte att bära med sig tunga väskor.

Jag använder ett Canon EF 50mm f/1.2L USM-objektiv och ibland ett stativ om jag är ute och reser och vill ta stadiga bilder.

Dina berättelser har en viss filmisk kvalitet. Är det medvetet?

När jag växte upp gick jag väldigt ofta på bio. Pappa tog med mig på varje film som någonsin gjorts. Det var hans sätt att knyta an till min bror och mig. Därför är det naturligt för mig att se saker och ting på ett dynamiskt sätt även nu när jag tänker i stillbilder. Det är därför jag gillar att fotografera över människors axlar eller från en huvudpersons synvinkel, till exempel baksidan av en persons huvud. De här främlingarna blir till skådespelare som jag använder i mitt arbete.

Baksidan av en kvinnas huvud på bussen

@ewitsoe

Erik, du växte upp i Amerika, men bor nu i Polen. Har flytten till en ny plats påverkat hur du fotograferar på gatorna?

Min stil har definitivt ändrats. När jag först kom till Polen gillade jag inte att ta bilder av människor. Jag brukade stå och vänta på gatan tills den var tom på folk. Sedan insåg jag att jag var uttråkad. Jag saknade karaktärer – en huvudperson.

I Polen promenerar de flesta, medan amerikaner är besatta av bilar och körning. Jag tror det är därför det till en början kändes obehagligt att fotografera fotgängare; jag var helt enkelt inte van vid det. Detta har definitivt förändrats i takt med att jag blivit mer bekväm.

Du fotograferar främst i Warszawa där du nu bor, och innan dess i Poznan. Hur gör du för att hitta nya stories?

En sak jag älskar med Polen är att det är stora skillnader mellan årstiderna. Jag kan fotografera på samma gata varje månad och alltid fånga något nytt eftersom den ser ut och känns som ny. Dessutom klär sig personer annorlunda under olika årstider. Ibland har jag fotograferat samma plats om och om igen tills jag har en serie bilder ur samma vinkel. Men varje bild ser annorlunda ut.

Vilken story, eller samling av stories, är du mest stolt över och varför?

Det finns en som förmodligen är min mest kända, som jag kallar ”This morning”. Bilden är av en spårvagn som åker nerför gatan och det ser ut som en lilaaktig kväll, men det är faktiskt på morgonen. Bilden ser ut som om den togs på 1950-talet men den togs faktiskt 2012. Det fick mig att inse hur nostalgiskt Polen är som land. Det kändes som en vändpunkt för mig och hur jag såg på mitt nya hemland.

När du fotograferar främlingar, känner du då att du tar del av deras privata ögonblick?

Jag är väldigt känslig för andra människors privata utrymme och jag försöker verkligen ge dem det utrymmet. Jag tränger mig inte på, utan försöker vara finkänslig.

Men jag vill ändå fånga autentiska, vardagliga och ofta flyktiga ögonblick. Det är en svår gränsdragning.

Kvinna som tittar ut genom ett bussfönster

@ewitsoe

Har du några råd för den som vill börja med gatufotografering?

Jag fotograferar allt som gör mig glad, så leta reda på saker som intresserar dig och låta dem leda dig. Läs på om bildkomposition och hur du kan komponera det du ser genom objektivet. Lär dig hur du får ut det mesta möjliga av din kamera och se till att du förstår hur dina objektiv fungerar. Om du gör detta kommer din stil att utvecklas på ett naturligt sätt.

Hur tror du att din gatufotografering kommer att utvecklas?

Jag har planer på att börja med mer projektbaserade bilder. Efter att ha fotograferat på gatan i över ett årtionde gillar jag tanken på att gå vidare till att göra utställningar eller projekt som är mer linjära, som bär på en starkare berättelse.

Eriks utrustningsväska

Canon EOS 4000D

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Canon EOS 6D Mark II

Svar har redigerats för tydlighet och tempo.



Intervju: skriven av Sasha Newbury