Crosby Breakers © Stephen McNally

Fotografera svartvita bilder med lång exponering

Frisören och Canon-entusiasten Stephen McNally började fotografera för bara 8 år sedan. Nu har han en egen utställning med långtidsexponerade svartvita fotografier och allt har gått väldigt snabbt – för någon som bemästrar konsten att ta det långsamt.

Följ med när Stephen visar oss sina favoritmotiv och ger råd om fotografering med lång exponering.

Stephen McNally delar med sig av sina tips på hur man tar dramatiska svartvita bilder med lång exponering.

I den senaste serien filmer visar Canon-användare hur de tagit några av sina bästa bilder.

Under en filmning i närheten av Liverpool berättade Stephen mer om sina influenser och tekniker.

Black-White-Still-Stephen-McNally
Piano Sky, © Stephen McNally

Hur kom det sig att du började arbeta som fotograf? Vad har inspirerat dig?

”Jag skaffade mig en Canon EOS 450D och ett Flickr-konto för att visa mina foton. Ganska snart insåg jag att det fanns många fantastiska foton på webbplatsen, tagna av andra amatörer. Det inspirerade mig att söka på nätet och lära mig mer om saker som komposition, inställningar för bländarsteg, exponering och retuschering.

”Det finns en fotograf, Michael Kenna, som föddes i närheten av där jag bor och jag älskar hans svartvita fotografier. När jag hade läst om honom och sett hans verk bestämde jag mig för att ta egna svartvita bilder.”

Tror du att ditt yrke som frisör påverkar din fotografering?

”Jag tror att det har hjälpt mig att vara självkritisk och att alltid leta efter olika sätt att förbättra en bild och utmana sättet jag gör saker på. Jag gick också en konstutbildning medan jag lärde mig hantverket, och det hjälper mig.”

Black-White-Pit-Head-Stephen-McNally
Pit Head, © Stephen McNally

Dina fotografier har en speciell stil. Är det något du letar efter i ett motiv?

”När jag söker efter en plats letar jag efter saker som kan isoleras i landskapet, något som skapar intresse i bilden. Är himlen exempelvis ljuv eller lynnig? Har bilden en ingång till motivet?

”Om himlen är väldigt molnig låter jag himlen fylla två tredjedelar av bilden med lång exponering och låter de strimmiga molnen leda till motivet i bilden med en vidvinkelinställning. Om det är soligt lägger jag ifrån mig kameran.

”Jag har favoritträd som jag återvänder till flera gånger om året på olika årstider. Jag tycker att trädens form förändras när de tappar de översta grenarna vid en storm.

”Jag försöker att inte göra mina bilder för hektiska, för jag vill inte distrahera ögat med för många detaljer.

”Av de platser vi besökte när vi filmade är Perch Rock min favorit – med fyren. Det finns många vinklar att vara kreativ med, och skyddsvallarna mot havet och det gamla fortet ger fantastiska kompositioner.”

Black-White-Light-House-Stephen-McNally
Light House, © Stephen McNally

Vilka råd skulle du vilja ge till någon som vill ta svartvita bilder med lång exponering?

”Du behöver rätt utrustning, teknisk kunskap, ett kreativt öga och tålamod.

”Ta ett stativ och hitta ett sätt att fjärrstyra slutaren för att få en skarp bild.

”Använd så lågt ISO som möjligt, ISO100 om du kan. Annars kan det bli ”brus” i de mörka områdena.

”Var nogräknad med var och när du fotograferar. Svartvita bilder kräver starka och intressanta motiv, och de behöver verkligen molniga dagar.

”Men det viktigaste är att du lär dig att ha tålamod. Särskilt om du fotar på kvällen. Slutaren kan behöva vara öppen i 45 minuter eller längre.

”Dessutom kommer du förmodligen att behöva ta ett testfoto först, titta på histogrammet för att se perfekt exponeringslängd och sedan ta bilden på riktigt.”

Black-White-Tower-Stephen-McNally
Time Square, © Stephen McNally

Hur mycket av bilden skapas i kameran och hur mycket skapas i datorn?

”Du måste ha rätt bild redan i kameran för att kunna förbättra den, men sedan tillbringar jag lite tid vid datorn för att få till den.

”När jag har öppnat min RAW-fil i Adobe RAW tittar jag på exponeringen för att se om det krävs några justeringar. Sedan gör jag den ljusare och gör små justeringar i färgmättnad och livlighet.

”Därefter börjar jag justera ljusstyrkan och kontrasten i Photoshop, och lyfter kurvorna i ett annat lager. Jag duplicerar nästa lager och sedan gör jag det lagret till den svartvita bilden. Sedan duplicerar jag det svartvita lagret och gör bilden ljusare och mörkare på separata lager om det behövs.

”Sedan lägger jag på ett graderingslager över himlen i multipliceringsläge med hjälp av opacitetsreglaget för att få djupet i graderingen.

”Till sist jämnar jag ut alla lager och sparar en PSD-kopia som en 300 dpi jpeg och en 72 dpi-kopia. Jag kan alltid gå tillbaka till lagren. När man har gjort det några gånger tar det inte så lång tid.”

Så vad händer härnäst?

”Michael Kenna har tillbringat mycket tid i Ostasien, till exempel i Japan, och jag skulle verkligen vilja åka dit och fotografera någon gång.”

Sök på Stephen McNally för att läsa mer om hans fotografering.