A model car in the garage

Modelltillverkaren och fotografen Simon Carter. En berättelse om styrka och skala.

Porträtt av Simon Carter

Simon Carters passion har vuxit fram under flera årtionden. Han började bygga modeller som barn, fortsatte sedan med motorsport och har nu gjort karriär som proffsfotograf. Men det var först när han fick tid att kombinera sina olika färdigheter som han kunde börja skapa och fotografera den motorsportvärld i miniatyrformat som han alltid drömt om. När man ställs inför hans enastående samling modeller av formelbilar slås man av hur omfattande hans dröm faktiskt är. Hans berättelse handlar om att uppfinna en hel värld och sedan kliva rakt in i den.

Kan du berätta lite om vad som inspirerade dig att börja skapa och fotografera miniatyrmodeller?

När jag växte upp under 1960-talet tillbringade jag, precis som många andra barn, många timmar med att göra modeller av stridsvagnar från Andra världskriget. Det var först när jag nyligen hittade mina gamla modellstridsvagnar uppe på vinden som jag insåg att jag faktiskt skulle kunna kombinera mina intressen och mina färdigheter och skapa något helt unikt.

Hur går man tillväga för att bygga en exakt kopia av en racerbil?

Jag har använt modellbyggsatser som producerades under 1970- och 80-talet och som inte längre tillverkas. Därför kan de vara lite svåra att få tag på. För att göra det hela ännu mer komplicerat anpassar jag dem så att de är mekaniskt korrekta med fungerande fjädring, dörrar, motorhuv och baklucka. Sedan lägger jag till damm, brännmärken och repor – precis som på en riktig racerbil. Det är därför det tar mig cirka tre månader att bygga klart varje modell.

När du bygger upp dina miniatyrmiljöer, ser du dem ur en bilentusiasts eller ur en fotografs perspektiv?

Lite av varje faktiskt. Jag skapar mina miljöer på samma sätt som vid vilken fotografering eller filminspelning som helst. Det innebär att jag, även i ett mycket tidigt skede, tänker ut de vinklar som behövs för att få de bilder jag vill ha. Det handlar inte bara om att återskapa ett racergarage, det handlar lika mycket om att skapa en miljö som lämpar sig för fotografering.

Uppbyggnad av modellgarage

©Simon Carter

Hur går du sedan tillväga med själva fotograferingen när bilarna och miljön är färdiga?

Jag har redan från början varit noga med att alla mina bilder ska se ut som om de har tagits av en racerentusiast som obemärkt har lyckats smyga sig in i garaget.

Och för att göra det måste jag föreställa mig att jag bara är 15 cm lång. Som miniatyrfotograf kan jag bara fotografera ur tre vinklar; stående, framåtlutad på huk och ståendes på ett knä.

Tittar man på dina bilder så får man en känsla av att de alla är tagna utomhus, även om man vet att de inte är det. Hur lyckas du med det?

Ljussättning. Man måste använda naturliga ljussättningar. Jag skulle nog kunna åstadkomma en sådan utomhuseffekt på datorn, men jag föredrar att skapa allt med hjälp av kameran.

Har din bakgrund som proffsfotograf varit dig till hjälp?

Jag ljussätter miljöerna på samma sätt som jag brukade ljussätta riktiga bilar. Det innebär att man riktar ljuset så att det studsar på ytorna, till skillnad från att rikta ljuset rakt på bilen. På så sätt ser billacken blankare ut på ett sätt som man normalt bara ser utomhus. Men ibland kan för mycket kunskap ligga en i fatet. Jag har ju trots allt försökt skapa en bildserie som ser ut att ha tagits av en amatör. Så jag måste hela tiden påminna mig själv om att göra saker på ”fel” sätt.

Modellbil i garage

©Simon Carter

Vad behöver man om man är sugen på att börja med ”tabletop”-fotografering?

För att ge en uppfattning om hur oavancerad tekniken är, fixerar jag kameran så att jag kan flytta allt en millimeter i taget tills jag hittar den perfekta vinkeln. Och för att kunna göra det använder jag en helt vanlig fryspåse fylld med två nävar ris som ”sandsäck” som jag balanserar kameran på. Det är det absolut bästa sättet eftersom jag inte har plats för något mini-stativ. Dessutom skulle kameran hamna alldeles för högt upp och vinkeln skulle bli fel om jag använde ett stativ.

Så vad händer härnäst?

Jag tänker att min nästa utmaning blir att återskapa ett genuint amerikanskt garage. Det lär hålla mig sysselsatt i ett par år.

Känner du dig inspirerad? Se hela Simon Carters motorsportvärld i miniatyrformat.

Simons utrustningsväska

Kameror:

Canon EOS 5D

Canon Sure Shot 35mm AF-7

Objektiv:

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Svar har redigerats för tydlighet och tempo.



Intervju: skriven av Mark Blaylock