Lorenz-Holder-Snowboarder-Mountain

Konst in action

Lorenz-Holder

Fotografen Lorenz Holder började sin karriär som semiprofessionell snowboardåkare, men efter en svår skada tvingades han sluta. Det ledde till att han plockade upp kameran och började fotografera sport i stället för att själv delta. I en exklusiv intervju möter han CPN-skribenten Steve Fairclough för att diskutera sitt arbete, sitt sätt att skapa bilder och varför han tycker om att arbeta med Canons systemkameror i EOS-serien och EF-objektiv.

Lorenz Holder var inte besatt av fotografering när han var ung. "Jag tror det var först vid millennieskiftet som jag fick min första kamera, och då var jag 20 eller 21", säger han. "Jag filmade lite innan dess, och så hade en kompis till mig en [35mm]-kamera. Jag tittade i den, och han hade ett stort objektiv på. Jag blev helt tagen av hur litet skärpedjup det var. Det var en wow-kamera med riktigt fin bokeh. Det var i det ögonblicket jag tänkte "Okej, jag skippar att filma eftersom fotografi ser så mycket bättre ut!"

Lorenz fortsätter: "Jag var semiprofessionell snowboardåkare. Jag var inte lika bra som folk är nu och jag tjänade aldrig några pengar på det. Jag fick bara brädan och utrustningen gratis så att jag kunde ha kul i backarna. Planen var aldrig att jag skulle livnära mig på det."

Lorenz Holder växte upp i München i Tyskland, nära de bayerska bergen, och i 20-årsåldern ägnade han sig åt en karriär som semiprofessionell snowboardåkare. Efter en svår skada tvingades han sluta åka snowboard 2003, och då upptäckte han hur roligt det var med fotografering. Han använde sin bakgrund inom actionsport för att utveckla sin fotografiska stil där idrottaren ofta ses som en liten del av ett större landskap eller komposition. Nu arbetar han på personliga projekt och för kommersiella kunder som Nitro Snowboards, Mini och Adidas. Hans bilder har vunnit eftertraktade Red Bull Illume Image Quest Award de två senaste gångerna tävlingen har hållits, 2013 och 2016.

Lorenz-Holder-cyklist-metalltrappa

© Lorenz Holder – Canon-fotograf. En BMX-cyklist i en surrealistisk metalltrappa som användes som utkiksplattform; personligt projekt. Tagen med en Canon EOS 5D Mark III med ett Canon EF24-70mm f/2.8L USM-objektiv vid 24 mm; exponeringen var inställd på 1/400 sek., f/6.3 och ISO 500.

"Jag har alltid tyckt om fullformatskamerorna, så det är det viktigaste för mig", säger han. "Jag fotograferar mest utomhus, så det är egentligen inte nödvändigt med högt ISO-tal. Den [5D Mark III] är helt enkelt den perfekta kameran för mitt fotograferande. Jag behöver inte en massa autofokuspunkter eftersom jag alltid förfokuserar. Jag behöver inte snabb autofokus, för det är inga 100-meterslopp i OS jag fotar. Jag kan i stort sett förutse var idrottaren kommer att vara när han gör sina rörelser, så jag förfokuserar bara för att se till att jag inte blir 'lurad' av autofokus eller något liknande."

Välja Canon

När Lorenz bestämde sig för att byta en snowboardkarriär under utveckling mot att fotografera actionsporter valde han Canons EOS-systemkameror som sitt förstahandsval. "Jag tror att min första kamera var en EOS 30 med diafilm. När man sedan har alla objektiv och har börjat med ett visst märke, så tror jag att man helt enkelt fortsätter med det. Så jag började med en EOS 30, och min första digitalkamera var en 20D, sedan en 30D och en 40D. Sedan gick jag över till 5D Mark II och 5D Mark III."

"Jag har alltid tyckt om fullformatskamerorna, så det är det viktigaste för mig", säger han. "Jag fotograferar mest utomhus, så det är egentligen inte nödvändigt med högt ISO-tal. Den [5D Mark III] är helt enkelt den perfekta kameran för mitt fotograferande. Jag behöver inte en massa autofokuspunkter eftersom jag alltid förfokuserar. Jag behöver inte snabb autofokus, för det är inga 100-meterslopp i OS jag fotar. Jag kan i stort sett förutse var idrottaren kommer att vara när han gör sina rörelser, så jag förfokuserar bara för att se till att jag inte blir 'lurad' av autofokus eller något liknande."

"Jag har lärt mig att när man använder blixt, särskilt studioblixt, har man bara ett klick på sig", säger Lorenz. "Det är inte min grej att ta massor av bildserier, klick, klick, klick … Jag tar nog hellre bara en bild. Kameran fungerar verkligen bra för min typ av fotografering. Jag gillar att den är tillförlitlig. Den fungerar i regn, tung snö och under riktigt kalla dagar. Det är viktigt för mig – att kameran fungerar i miljön där jag faktiskt använder den. Om du inte litar på din kamera när det är lite blött ute så har du förmodligen fel kamera."

Inspiration och idéer

Bortsett från utrustningen han använder är det mest slående med Lorenz bilder det faktum att idrottarna nästan är av underordnad betydelse i kompositionerna. Han relaterar till den svenske fotografen och art directorn Peter Lundström som "nog är min största influens på grund av hur han fotograferar och hur kreativt han tänker".

Lorenz förklarar: "Huvudpoängen med alla mina bilder är att platsen är i fokus. Jag började fotografera snowboardåkning på en resa till Island, och jag insåg att det faktiskt var ganska enkelt att ta bra bilder eftersom hela landskapet var så härligt. Det var svårt att ta en dålig bild. I Norge är det samma sak – bara vackra landskap. Då lärde jag mig att det är helt avgörande att fotografera i en vacker miljö, och att platsen är nyckeln till en bra bild. Så jag letade hela tiden efter nya intressanta platser att fotografera."

Han tillägger: "Jag försöker alltid visualisera den slutliga bilden i förväg och sedan rama in den med kameran. Oftast sätter jag upp ett stativ så att jag kan få exakt perspektiv och göra kompositionen perfekt innan det blir action. När allt är klart är det bara att stå där och försöka fånga rätt ögonblick."

Lorenz-Holder-man-surfar-i-stan

© Lorenz Holder – Canon-fotograf. En dubbelexponering av en surfare från Nya Zeeland som surfar in på gatorna i Berlin, Tyskland; personligt projekt. Tagen med en Canon EOS 5D Mark III med ett Canon EF24-70mm f/2.8L USM-objektiv vid 24 mm; exponeringen var inställd på 1/640 sek., f/7.1 och ISO 200.

Det var ett stort plus för Lorenz att han redan kunde så mycket om snowboardåkning. "Jag tror att det är viktigt att förstå sporten du fotograferar, åtminstone lite. Då kan du visualisera nästa rörelse eller hur den kommer att se ut en millisekund senare."

Han tillägger: "Jag har inte riktigt någon [metod] för hur ett foto ska se ut eller någon regelbok eller liknande. Jag följer bara min intuition. Vad gäller komposition så vet jag lite om fotoregler – tredjedelsregeln och så – men egentligen handlar det mer om att jag ser en bild och tycker om den eller inte. Och så litar jag på min [magkänsla], vilket är bra."

Utmärkelser och kommersiella arbeten

Lorenz har fantastiskt nog vunnit de senaste två Red Bull Illume Image Quest Awards (som hölls 2013 och 2016). Det är en internationell tävling för världens bästa fotografer inom action och äventyrssport. Totalt 5 646 fotografer från 120 länder deltog i tävlingen 2016 … och av 34 624 fotografier var det en av Lorenz bilder som kom på topp.

Han avslöjar: "Domarna hade ingen aning om vems bilder det var. Fotografierna [bedöms] blint, och de valde den bild de gillade bäst. Så de kanske också blev förvånade! Det bästa är att bedöma fotona som de är, och inte vem som har tagit dem."

Förutom hans prisbelönta bilder, som ofta kommer från personliga projekt, gör Lorenz även en del kommersiellt arbete. "Jag gör lite grejer för bilmärken som MINI och BMW, och lite för Adidas. Jag har också arbetat för ett snowboardföretag som heter Nitro Snowboards de senaste tio åren. Där har jag kommit till en punkt där de litar på mig, det jag gör och vad jag tror skulle kunna fungera. Jag kan göra i stort sett vad jag vill, vilket är roligt. Varje år är det [bilder för] bland annat nya brädor, pjäxor och kläder."

Lorenz-Holder-parabolantenn

© Lorenz Holder – Canon-fotograf. En snowboardåkare hoppar bredvid en parabolantenn i Raisting i Tyskland; personligt projekt. Med den här bilden vann Lorenz Holder Red Bull Illume Award 2013. Tagen med en Canon EOS 5D Mark II med ett 18 mm f/3.5-objektiv; exponeringen var inställd på 4 sek., f/3.5 och ISO 1000.

Den perfekta actionsportbilden

"Någon frågade vad den perfekta actionsportbilden är för mig. Jag svarade att i mina ögon är det antingen en landskapsbild eller en arkitektonisk bild som folk vill hänga upp på vägen, även om det inte är någon idrottare med.", säger Lorenz. "Det är en utgångspunkt jag verkligen tycker om, och om jag lyckas få en idrottare i bilden så är det i mina ögon riktigt nära ett perfekt actionsportfoto.

Ibland blir mina idrottare verkligen små på bilderna, och ibland ser folk dem inte ens vid första anblicken. En rolig grej hände en gång när jag hade utställning i Tyskland. I en av bilderna fanns idrottaren i det övre högra hörnet. En flicka köpte en canvas av bilden, och en vecka senare fick jag ett e-postmeddelande där hon skrev att hon äntligen hittat snowboardåkaren på bilden."

"Om folk vill hänga bilden på väggen även om det inte är någon idrottare [på den] så har du kommit väldigt nära en perfekt bild. Det är ett ganska bra exempel på att hon tyckte att det var en bra bild även utan snowboardåkaren. Jag kallar det faktiskt för 'konstnärligt actionsportfoto'. Men det var inte meningen att jag skulle göra en serie konstnärliga actionfoton. Vid en viss punkt insåg jag att det snarare var landskapsbilder än actionsportbilder, så jag tänkte att det här kanske är min stil, och det kanske är åt det här hållet jag ska gå."

Bästa råden

När Lorenz får frågan om vilka råd han vill ge unga actionsportfotografer säger han: "När du börjar försöka sälja bilder eller försöka bygga upp ditt varumärke skickar du massor av e-postmeddelanden som du aldrig får svar på. Du måste ha tålamod och aldrig ge upp. Lita på dig själv och ditt fotograferande. Om du tycker att det är en bra bild, så är det förmodligen en bra bild. Du ska alltid fokusera på dig själv och inte på vad andra säger om dina foton.

Målet för alla fotografer är att utveckla sin egen stil, så att folk känner igen dina foton även om inte ditt namn står på dem. Det gäller inte bara sport – det gäller all slags [fotografering], även mode. Om folk ser en av dina bilder och säger 'åh ja, det är den där killen', trots att namnet inte finns med, då har du förmodligen uppnått det viktigaste målet, vilket är att din stil syns i dina bilder."

Lorenz utrustningsväska:

Kameror:

EOS 5D Mark III

Objektiv:

EF8-15mm f/4L Fisheye USM

EF24-70mm f/2.8L USM

EF70-200mm f/2.8L IS USM

Tillbehör:

2x Broncolor Move utomhuspaket

Broncolor Siros 800 L light



Intervju: skriven av Steve Fairclough