Lifeboat-Portait-Clive-Booth.jpg

Med hjälp av tillgängligt ljus

Clive-Booth

Clive Booth är mode-, skönhets- och porträttfotograf och filmskapare. Han är känd för sin säregna stil med selektivt fokus i naturliga, tillgängliga, kontinuerliga och befintliga ljussättningar, vilket ger hans verk en atmosfärisk, intim och ibland eterisk kvalitet.

Han använder en lång rad av Canon-objektiv och utvalda EF-objektiv med zoom, allt från tre till 15 per fotosession beroende på ämnet.

De senaste provisionerna inkluderar reklamkampanjer och kortfilmer för Asus, Ernst & Young, Fiat, H&M, Intel, L'Oreal, Louis Vuitton, MAC Cosmetics och The Mail on Sunday.

Vi frågade Clive om användningen av tillgängligt ljus och hur det har format hans foton och filmer.

Definiera tillgängligt ljus

”Det finns några olika sätt att prata om det, men jag brukar se det som tillgängligt ljus. Det handlar i själva verket om att noggrant se efter ... ha en öppensinnad blick och se vilket ljus som är tillgängligt och vad som kan fungera i dina bilder. Det handlar om att fundera på var ljuset faller på motivet och hur det förmedlas i en bild.”

Arbeta med naturligt ljus

”Ett av mina favorittillvägagångssätt för att utnyttja tillgängligt ljus är att fotografera ett motiv bredvid ett fönster inomhus. Oftast när jag är på en fotografering har jag med mig ett par saker för att vara säker på att jag kan få ut mesta möjliga av ljuset. En del kan vara ganska enkla, som en duk eller ett nät. Det innebär att jag kan använda det tillgängliga ljuset, sprida det och arbeta med de.”

Använda objektiv med fast brännvidd

”Jag använder nästan aldrig blixt eller lampor. Något av det mest bästa du kan göra om du vill fotografera med precis det ljus som är tillgängligt är att investera i ett objektiv med fast brännvidd. Jag var på en väns bröllop nyligen och tog några bilder utan särskilt mycket utrustning. De blev verkligen bra. Jag använde en EOS-1D X och ett Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objektiv. Det fungerar fantastiskt vid fotografering i svagt ljus och situationer där jag vill få till det där vackra, korta skärpedjupet. Objektiv med fast brännvidd behöver inte vara dyra – och de är perfekta för porträttbilder i svagt ljus.”

Clives kreativa vision

”Som bildskapare frågar jag alltid mig själv frågan: Hur kan jag bättre tolka mitt sätt att se och känna världen omkring mig och sedan förmedla det till en bredare publik? Det låter enkelt men det är ändå kanske en av de mest utmanande aspekterna inom fotografering och filmskapande. Det som upptar utrymmet mellan oss och våra motiv är av avgörande betydelse, och det är det som blir vår pensel, penna och röst.”

Den inre kraften

”David McArthur, mekaniker på heltid, står och grubblar i maskinrummet bland mäktiga, turboladdade 22,3-liters V10-motorer på livbåten Severn. Livbåten kan nå en toppfart på 26 knop, på 17 sekunder, och har en räckvidd på 250 sjömil och kan stanna tvärt inom en båtlängd.”

Lifeboat-Portait-Clive-Booth

© Clive Booth – Canon Explorer. Tagen med en Canon EOS 5DS med ett EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv; med en exponering på 1/15s vid f/2,8, ISO 640. Stativ och kabelutlösare användes.

Lugnet före stormen

”Det här porträttet av livbåtsvolontären Cara McEachern från Islay i sin livbåtsuniform är ett exempel på alla inslag som fungerar tillsammans. Renheten hos det tillgängliga ljuset kompletteras med ett objektiv med fast brännvid gör att en känsla och intensitet som är svår att slå fångas.”

Lifeboat-Portrait-Clive-Booth

© Clive Booth – Canon Explorer. Tagen med en Canon EOS-1D X med ett EF 85mm f/1.2L II USM-objektiv; med en exponering på 1/160s vid f/2,8, ISO 1000.

Håll dig informerad

Nästa på tur: Se världen utan sökare.