Günter Tolar Christian Anderl

Finslipa konsten att ta porträttbilder, av Christian Anderl

Christian Anderl

Canon Explorer Christian Anderl, en entusiastisk musiker och begåvad kock, är också en internationell fotograf som specialiserat sig på kommersiell porträttfotografering. Han har en stark kundstock, som bland annat inkluderar Red Bull, Ikea och Universal.

Här delar vi med oss av hans syn på fotografering och hur han arbetar med sina motiv för att skapa intressanta porträtt.

Din största utmaning som porträttfotograf

”Ofta blir folk alldeles stela när man ställer dem framför kameran. Kanske beror det på att de är medvetna om att fotografen förväntar sig något – kanske känner de sig obekväma eller osäkra på vad de ska göra. Utmaningen börjar faktiskt redan innan personerna hamnar framför objektivet. Som fotograf måste du få kontakt med personen, så att du kan skapa ett förtroligt ögonblick som visar personligheten.”

Fånga personligheten eller en sann avbild

”Ibland tar förberedelsen längre tid än själva fotograferingen. Se till att personen är avspänd innan du börjar fotografera – du kan till exempel ta reda på personens specialintressen m.m. Kanske är det barn och familj, sport, camping... Ta reda på vad som får personen att må bra och vad han eller hon gillar att prata om. Allt det här blir till hjälp när de ställer sig framför kameran – att prata med människor får dem att känna sig bekväma, medan du koncentrerar dig på belysning och de tekniska bitarna. Samtalet före fotograferingen ger dig förmodligen en inblick i personligheten och hjälper dig ta ett bättre porträtt.

”Låt alltid personerna ta en titt på vad du tagit – se till att de är nöjda med porträttet och ger dem positiva tankar om själva upplevelsen.”

Varför är det så givande att fotografera porträtt?

”Det är enkelt – om du älskar människor kommer du att älska porträttfotograferingens utmaningar och upplevelser. Man vet aldrig vem man träffar eller hur personen i fråga kommer att vara. Att ta porträttbilder kan lära dig en hel del om människor, men även om fotografering. Det spelar ingen roll hur cool någon verkar vara, det finns alltid någon inre osäkerhet – och det är ofta just det som finns i tankarna hos den man fotograferar. Kanske är de nervösa för att porträttet kommer att avslöja vad de är osäkra på. Det är ditt jobb att ge dem en bra anledning att lita på dig. Och det är otroligt givande att få uppleva att någon hämtar självförtroende via ett porträtt som du har tagit.”

Günter-Tolar-Christian-Anderl.jpg
Günter Tolar – © Christian Anderl – Canon EOS 5D Mark II med Canons objektiv EF 70-200mm f/2,8L IS II USM; exponering inställd på 1/125 sekunder, f/10 och ISO 100.

”Uppvärmningen inför det här porträttet gick ganska smidigt – Günter Tolar arbetade som TV-presentatör under många år och är minst sagt van vid att fotograferas. Men just det kan ändå bli en utmaning. Om motivet är en kändis eller någon som är van vid fotografer och kameror, är det lätt hänt att de blir uttråkade eller poserar på samma sätt som de alltid gjort. Günter är en väldigt trevlig kille, så det var ganska enkelt för mig att få kontakt med honom.

”Vi tillbringade ungefär 30 minuter i studion, där vi pratade om hans arbete, hans liv och hans upplevelser i mediebranschen. Jag förklarade ingående för honom hur jag ville att porträttet skulle se ut – jag ville att det skulle vara i svartvitt och jag ville betona hans ansiktes karaktär och rynkorna med mycket kontrast.

”Kort sagt ville jag ha ett mycket innerligt karaktärsporträtt, som förmedlade alla hans livsberättelser och upplevelser på något sätt. Det här var något han gick med på, och vi började med att fotografera allvarliga ansiktsuttryck, främst eftersom han har fotograferats med ett leende på de flesta av sina porträtt. Själv ville han ha några allvarliga porträtt och vi gillade det som kom ut ur kameran. Men det bästa fotot togs under ett ögonblick då jag gjorde bort mig – och då log han inte, utan skrattade åt mig. Det var ett väldigt genuint och uppriktigt ögonblick och jag är mycket glad över att jag tryckte ned avtryckaren och fångade det. Vi hade bestämt oss för porträtt utan leenden, men fick i slutändan ett gott skratt! Saker och ting blir aldrig riktigt som man förväntat sig, och ibland är det det bästa som kan hända!

”Utanför studion kan en fotografering bli helt annorlunda, eftersom folk inte behöver tänka på alla lampor och kameradetaljer. I studion där det bara finns lampor, kameran och du, kanske personen bara koncentrerar sig på just de sakerna, något som gör det svårare att skapa en avkopplande miljö. Å andra sidan kan bristande koncentration göra det svårare att fotografera ett genuint ögonblick och en karaktär, i synnerhet om det finns för många andra människor runt omkring. Det hela beror faktiskt mer på personen än på miljön. Varje person är unik och reagerar olika på kameror, lampor och fotografer.

”Oavsett var du tar porträtten, så är det viktigast att du får kontakt med den som ska fotograferas. Jag plockar vanligtvis bara upp kameran när jag verkligen behöver det. Kameran är ett verktyg som vi använder för att skapa porträtt, men om du alltid har kameran i handen eller framför ansiktet får du kämpa för att få kontakt med den person som ska fotograferas. Och det är just den kontakten som är nyckeln till ett fantastiskt porträtt.”

Håll dig informerad

Nästa på tur: Se världen utan sökare.

Prenumerera på nyhetsbrevet