Boys playing in hay fields

Fånga höjdpunkterna i svagt ljus

Porträtt av Catherine Lacey Dodd med sin son

Intervju med Catherine Lacey Dodd om att fotografera i svagt ljus.

Hösten är här och dagarna är onekligen kortare. Därför har vi pratat med en person som fotograferar fantastiska stories i svagt ljus.

Catherine Lacey Dodd är född i London och arbetar som fotograf i Los Angeles. Hennes meritförteckning rymmer vackra färgporträtt på fantastiska platser runt om i världen. Hon berättar för oss om sina tidiga influenser, skönheten i naturligt ljus och hur viktigt det är med planering när man vill dra nytta av omgivningen runt omkring sig.

Det finns barn på många av dina bilder. Var det din egen familj som först inspirerade dig att ta upp kameran och börja fotografera?

Första gången jag tog upp en filmkamera var på 1980-talet. Jag läste geografi vid ett universitet i London och har alltid haft ett ganska stort intresse för både olika kulturer och jordens förlopp. Så mina tidiga influenser var både modesidorna som prydde mina väggar när jag läste på universitetet, och min allt större samling av reseguider, som var sprängfulla av fotografiska inspirationskällor från hela världen. Jag älskade National Geographic och ville skapa sådana bilder som jag såg där. För att kunna göra det var jag tvungen att resa både hit och dit.

Geografi var min ingång till fotografering, snarare än föräldraskapet som inte kom förrän 20 år senare. Det fick mig att fortsätta resa och utforska kulturer och landskap i fler än 50 länder, och att fånga de små ögonblicken och skönheten på jorden. Som fotograf blev jag helt enkelt influerad av geografin och världen vi lever i.

Från början hade jag en karriär inom reklamstrategi för investeringsbanker och där fick jag erfarenhet av att arbeta med fotografer och kreatörer. Det var det som fick mig att byta karriär. Det är ett stort steg att gå från den trygga företagsvärlden till en internationell konstgemenskap, men jag känner att alla erfarenheter jag har från tidig ålder – resor, geografi och examen i marknadsföring – har gjort det lättare för mig att ta det här steget.

Min personliga resa av att dokumentera mina barns uppväxt med kameran blev sedan mitt verktyg för att få den viktiga erfarenheten av att jobba som fotograf. Jag ville inte ha en fokuserad strategi, utan var mer intresserad av omväxling – även om rådet att specialisera sig som fotograf skulle ha gett större kommersiella framgångar. Jag ville att varje dag skulle vara unik och öppen för min kreativitet, och jag kände att jag inte kunde uppnå det om jag specialiserade mig.

Catherines fotografi av en pojke som står på två pumpor

© Catherine Lacey Dodd

För det mesta förlitar du dig på det naturliga ljuset. Är det ett medvetet beslut att undvika studiobelysning?

Studiobelysning är ett av de få områden inom fotografering som jag har studerat formellt [WPPI, konventioner osv.], men jag blir inte lika engagerad och utmanad som att hela tiden försöka bemästra naturligt ljus. Jag sparar OCF-läget (Off Camera Flash) till kvällsfotografering, men på dagen förlitar jag mig helt på det naturliga ljuset.

Jag känner att jag kommer till min fulla rätt bakom kameran, jag är utomhus, upplever naturen, intensivt solljus och häftiga regn. När orkanen Wilmas öga träffade Florida 2005 kunde jag fotografera det som hände i ögats kusliga lugn.

Du har flyttat från Storbritannien till Los Angeles. Har flytten förändrat hur och vad du fotograferar?

Definitivt. Jag växte upp i London och nu bor jag vid kusten i Los Angeles. Jag tycker om att fotografera de intensiva färgerna och det starka ljuset. Oavsett om det är verkligt eller inbillat, så känns det som om ljuset reflekteras av mikroskopiska sandpartiklar i luften och projiceras tillbaka in i objektivet. Orange och gula färger är mycket intensivare än i Storbritannien. Jag har nyligen tillbringat sex veckor i norra Europa och koncentrerat mig på gatufotografering i åtta länder. Det tydliggjorde inte bara skillnaden i ljusets färg för mig, utan också att om jag satte på mig solglasögon för att det var soligt när jag klev ur bilen så var det ingen garanti för att det inte skulle hagla 10 minuter senare. I Los Angeles är det garanterat bra väder nästan hela året och det hjälper självklart min förmåga att bemästra fotografering i naturligt ljus. Jag får chans att öva varje dag och det är så du lär dig ute på fältet.

Vilka är de största svårigheterna du upplever när du fotograferar i naturligt ljus?

En av de största svårigheterna är att det inte finns några konstanter med naturligt ljus. När jag kommer fram till platsen där jag ska fotografera måste jag börja med att analysera ljuset och var det faller på mitt motiv. Det är kanske det jag gillar mest med fotografering i naturligt ljus. Vid spontan fotografering har jag inte alltid perfekt placerat ljus, så då får jag flytta mig själv eller utnyttja hur det skarpa ljuset faller på motivet som en konstnärlig effekt.

Catherines fotografi av två pojkar på ett pumpafält

© Catherine Lacey Dodd

Den här månaden fokuserar Canon på höst och fotografering i svagt ljus. Vad gillar du bäst med att fotografera på hösten?

Även om vi inte har så tydliga gränser mellan årstiderna som i södra Kalifornien, så finns det ändå en viss skillnad. Jag minns en gång för flera år sedan när jag var i London i mitten av november. Det var en sån där magisk höstdag när solen stod lågt på den klarblå himlen och trädens gyllene toner lyste. Hela färgläran fanns där i naturen, och det händer oftare på hösten.

Vattendrag, vikar, dammar och floder reflekterar lönnarnas, ekarnas och sykomorernas höstfärger och ger en isolerad varm glöd, kontrast och struktur till vattnet mitt i allt det blå som reflekteras från himlen. Från Los Angeles åker jag till inlandet på hösten. På en timme kan jag komma till en fantastisk höstprakt vid foten av San Gabriel Mountains. De här mikroklimaten beror på de stora höjdskillnaderna mellan havsnivån i Santa Monica och skidorternas toppar.

Har du några bra tips på hur man fotograferar i svagt ljus på hösten?

Platsen och tidpunkten är avgörande. Det finns ett underbart tidsfönster där naturen erbjuder möjligheter. Men man måste planera i förväg, eftersom årstiden är kort. En bra årstidsinspirerad fotograf måste utifrån sina erfarenheter, noga förutse när dessa bildmöjligheter kan uppstå.

På hösten belyser jag bilden från sidan när solen står lågt på himlen i skymningen för att skapa ett speciellt ljus i mitt objekt ögon. Om jag ska fotografera porträtt med omgivning en molnig dag, använder jag det mjuka, platta och jämna ljuset som smickrar huden. När jag fotograferar landskap använder jag gråtoner som kontrast till de mättade höstlöven. Jag tittar på hur ljusstrålarna dansar på löven och undviker en stor och visuellt föga tilltalande grå himmel, som kan ge ljusa områden i bilden.

Vilken utrustning kan du inte klara dig utan på hösten eller när du fotograferar i svagt ljus?

En hopfällbar reflektor. Jag använder ofta en för att få tillbaka ljuset in i ögonen. Om jag inte har en reflektor med mig, letar jag efter en naturlig reflektor, t.ex. gyllene höstljus som reflekteras från vatten. Om jag är i stadsmiljö kan jag använda betong som en naturlig reflektor. Framför allt måste min utrustning fungera för mig, snarare än att jag ska få den att fungera. Ett kraftfullt kamerahus som reagerar på mina kommandon. Och så gillar jag teleobjektiv.

Catherines fotografi av pojkar som håller två små pumpor

© Catherine Lacey Dodd

För Canon handlar allt om att berätta en story. Har du något råd till alla som försöker berätta en story med sina bilder?

Samverkan är nyckeln. I början är det viktigt att få till de där perfekta porträtten som visar hur en person ser ut. Men sedan bör du lägga energi på att fånga personernas innersta väsen, deras hjärtan och personligheter. Berättarkonsten blir då en del av relationen till objektet och höjer fotot till en konstnärlig nivå.

Närma dig fotografering med en historikers tänkesätt. Vilka aspekter av bilden och vilken social redogörelse blir viktig i framtiden?

Vad vill du göra härnäst?

Eftersom jag är en kreativ person är mitt sinne alltid rastlöst och tenderar att explodera av tankar på vad jag vill göra härnäst.

Jag vill ta på mig fler kommersiella uppdrag som tar mig tillbaka till mina geografiska rötter, nämligen att resa och fotografera. Sedan vill jag förfina mina färdigheter i att förena stillbilder och rörliga bilder.

Det jag hittills inte har uppnått är kanske att samarbeta kring fotografiska verk. Jag närmar mig konst på ett introspektivt sätt, så det skulle vara en utmaning för mig att träffa andra likasinnade individer och utveckla och genomföra en gemensam konstnärlig vision.

Först och främst finns det saker som ligger mig väldigt varmt om hjärtat som mor till ett barn med särskilda behov och som miljöaktivist och människovän. Jag vill använda det dokumentära verktyget för att främja dessa saker, och förena filantropi och fotografi genom tankeväckande och känslomässiga berättelser.

Catherines fotografi av två pojkar på ett pumpafält

© Catherine Lacey Dodd

Sist men inte minst, vad har du i utrustningsväskan?

En hel del från Canon. Min utrustning innehåller flera objektiv med fast brännvidd för viktiga scener som jag ställs inför, samt teleobjektivets ganska magiska öga. På min senaste resa i Europa förlitade jag mig helt på Canon EF 85mm f/1.2L II USM och EF 35mm f/1.4L II USM och insåg att de fungerade för de allra flesta förhållandena, även om jag längtade efter mitt teleobjektiv därhemma.

Kameror:

Canon EOS 5D Mark III

Canon EOS 5D Mark II

Canon EOS 40D

Objektiv:

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Canon EF 85mm f/1.2L II USM

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Canon Speedlite-blixtar



Intervju: skriven av Martin Fleming

  • Canon
  • YouConnect
  • Inspiration
  • ...
  • En bra årstidsinspirerad fotograf måste, utifrån sina erfarenheter, noga förutse när dessa bildmöjligheter kan uppstå.