City Night Lights

Capture ever changing cities, av Beno Saradzic

Den flerfaldigt prisbelönta Beno Saradzic är en Slovenienfödd tidsintervallfilmare, fotograf och bildkonstnär som för närvarande har sin hemvist i Dubai. Efter 18 år som specialist inom 3D-datoranimering började han utforska nya kreativa banor under 2008, vilket ledde till att han upptäckte fotografering och tidsintervallfilmning.

Dussintals av hans fotografier och tidsintervallfilmer har visats i lokala och internationella medier och publikationer. Hans arbete uppskattas för användningen av ljus och kompositionen. Han är starkt influerad av klassisk filmkonst och bildkonst, och kännetecknas av sin passion för arkitektur, teknik, vetenskap och naturens skönhet.

Vi pratade med honom om att filma hans nuvarande hemstad, och hur man kan fånga den föränderliga stadens många olika ansikten.

Fotografera Abu Dhabi från nya perspektiv

Eftersom jag brinner för stadsbildsfotografering är jag alltid på jakt efter ny spännande utkiksplatser. I de flesta fall innebär det att jag tar mig upp på taken till de skyskrapor jag kan få tillträde till. Därför blev jag riktigt förväntansfull när jag såg att man börjat bygga de otroligt höga World Trade Center-tornen i Abu Dhabi.

Det lägre av de två, Trust Tower, har 60 våningar och är 278 m högt. Det högre, Burj Mohammed Bin Rashid, är den högsta byggnaden i Förenade Arabemiratens huvudstad. Det har 92 våningar och når en svindlande höjd på 381 m.

Jag visste att det inte skulle finnas några balkonger att fota från i de här tornen när de blivit klara. Det enda sättet att filma var att ta sig upp på taket när båda tornen nått sin fulla höjd, men ännu inte blivit glasklädda. Jag ville fotografera med en klar och fri sikt från de högsta utsiktspunkterna i staden, för att kunna visa Abu Dhabi på ett sätt som ingen hade sett förut.

Få tillträde

Det var naturligtvis inte lätt att få tillträde till skyskrapebygget. Jag använde alla mina kontakter och känningar inom byggindustrin och arkitektkretsar, och efter en hel veckas telefonsamtal och e-postmeddelanden fick jag till slut mitt exklusiva tillfälle att ställa mig på Abu Dhabis högsta punkt. Jag kunde inte ha varit mer exalterad.

En fantastisk plåtning

Den första plåtningen ägde rum på kvällen den 28 mars 2011, längst upp på 60:e våningen i Trust Tower. Jag har bott i Abu Dhabi i flera årtionden, och jag har aldrig sett staden från en sådan höjd.

De klara neonfärgerna, den galna rusningstrafiken genom affärsdistriktet, den galet täta bebyggelsen och den militära ordningen som genomsyrar stadsplaneringen gjorde verkligen ett starkt intryck på mig. Jag bör också nämna de starka vindarna och nattkylan jag fick uppleva under tagningen. Jag trodde att öron, näsa och fingrar skulle frysa sönder och vittra bort. Vilken otrolig kväll!

Perfekta väderförhållanden

Alla fotografer som jobbar i Förenade Arabemiraten känner till den luriga och mystiska morgondimman som sänker sig över staden ett par gånger om året. Den bildas i öknen under natten och rullar in mot stranden tidigt på morgonen, och slukar staden utmed vägen innan den försvinner på nolltid i värmen från morgonsolen.

Den här dimman är mycket tjock när den når staden, och ställer till med många problem på flygplatser och vägar, men för stadsbildsfotografer är den ett exempel på perfekta väderförhållanden. Jag hade tänkt mig att jag skulle filma staden insvept i dimma under en längre tid, men hade alltid fått tji. Antingen hade jag tillstånd att fotografera från taket när dimman lyste med sin frånvaro, eller så var jag fast nere på marken och saknade tillträde till taken. Den 24 januari 2013 fick jag äntligen chansen, när jag filmade Abu Dhabi i soluppgången, precis när dimman rullade in över stadens gator. Jag filmade från Burj Mohammed Bin Rashids 92:a våning, och det var värt all möda och pina som hade ingått i planeringen och utförandet av plåtningen.

Det här är fortfarande min absoluta favorit bland mina stadsbildsfotografier.

Att fånga olika sidor av staden

Båda fotona är tagna från i princip samma perspektiv, men vid olika datum och tider, och de visar helt olika sidor av samma stad: den dynamiska, pulserande, och levande sidan och den sömniga, drömska och kanske till och med surrealistiska sidan. Allt som krävs för att gestalta en stad på två diametralt motsatta sätt är att fånga staden när den inte är beredd på det. Ofta innebär det att man får gå upp tidigt på morgonen, när alla andra fortfarande sover.

Jag minns att jag såg upp mot tornet från gångbanorna, och att det inte gick att se byggnadens topp. Då tänkte jag: "hoppas det här är värt besväret".

Få till bilderna

Att fotografera från byggarbetsplatser, särskilt skyskrapor, är mycket krävande. Byggföretaget krävde att jag skulle följa stränga säkerhetsföreskrifter, och det var efter att alla andra formaliteter varit avklarade sedan länge.

Jag var tvungen att följa väderprognoserna varje dag, flera gånger om dagen, för att planera efter potentiella dimmiga förhållanden, och sedan samordna det med mitt tillträde till platsen för tagningen.

Håll dig informerad

Nästa på tur: Se världen utan sökare.

Prenumerera på nyhetsbrevet