Jorg-kyas-freckles

Porträttfotografering med Jörg Kyas

Jörg-kyas-draperad-flicka©Jörg Kyas. Tagen med en Canon EOS 5DSR med ett EF 35mm f/1,4L II USM-objektiv; med en exponering på 1/160 s vid f/9, ISO 200.

Nästan alla bilder vi tar är porträttbilder och även om det verkar enkelt är det riktigt svårt att sätta sin egen personliga prägel på dem. Vi pratade med den berömde porträttfotografen och Canon Explorer Jörg Kyas om hans arbete med porträtt och hur han förenar sitt personliga och professionella fotograferande.

 

De första åren

Det finns många vägar till fotografyrket. Vissa kommer ihåg det exakta ögonblicket när de insåg att detta skulle vara deras kall i livet, men för Jörg Kyas gick passionen i vågor.

”Det hela började när jag var i tonåren. Jag blev intresserad av kameror, men mer av tekniken än själva bilderna. Jag och en kompis tävlade om vem som visste mest om kameror och vi var mycket ute i skogen där vi fotade rovfåglar… utan framgång. Senare började jag framkalla svartvita filmer själv i ett hemmabyggt mörkrum. Jag lärde mig tidigt att ett misstag i början kunde förstöra slutresultatet.”

Detta inskränkta sätt att arbeta med film fick Jörg att ägna mer uppmärksamhet åt bildval och komposition. ”Jag började titta mer noggrant på saker och ting, något som övade upp mitt öga och gjorde mig mer intresserad av fotografi som yrke., Så när det var dags att välja yrkesbana ställde jag mig frågan: Vad gör mig glad och lycklig? Vad är jag bra på?” ”Jag var tvungen att vara ärlig mot mig själv och erkänna att jag kanske inte skulle tjäna några pengar på fotbollen… och insåg då att jag skulle gå den fotografiska vägen”, säger Jörg med ett skratt.

Jörg-kyas

Jörg-kyas-flicka-med-blött-hår

© Jörg Kyas. Tagen med en Canon EOS 5DSR med ett EF 70-200mm f/2,8L IS USM-objektiv; med en exponering på 1/1 600 s vid f/11, ISO 100.

Hitta sitt spår

Och det är precis vad han gjorde. Jörgs bana kan verka ganska traditionell. Han studerade fotografi på konstfack i slutet av 90-talet, och började arbeta som fotoassistent innan han återvände till Dortmunds universitet i Tyskland, för att framgångsrikt slutföra sina studier i visuell kommunikation.

Han började som frilansfotograf och skaffade sig erfarenhet hos olika musikbolag, något som honom ut i världen för att fotografera intressanta artister och musiker i miljöer som Kuba, Sao Paulo och Paris.

Denna tillgång till de berömda och nästan berömda gav honom en snabbintroduktion till porträttfotograferingens värld.

Porträttfotografering

Porträttfotografering är en unik konstform. Många människor är blyga framför kameran eller inte vana att stå i centrum. Det är inte alltid lätt att fånga en person som inte känner sig bekväm. När jag frågade hur han får sina objekt att slappna av säger Jörg att det handlar om stämningen.

”Det är mycket viktigt att stämningen är avslappnad när man fotar. Det är alltid ett samspel mellan fotograf och modell och ju bättre samspelet är, desto bättre blir resultatet i slutändan. Det blir sällan bra resultat om det är ”dåliga vibbar” när man fotar.

Tricket är att kommunicera mycket och att vara ärlig mot personen du fotar. Låt honom eller henne veta exakt vad du vill. Om det är ok för modellen är det mycket lättare att samarbeta.”

Digitalfotograferingens frammarsch, säger Jörg, har också bidragit till att motiven känner sig mer delaktiga. ”Du kan alltid visa på skärmen och förklara vad som är bra eller dåligt och sedan förbättra bilden tillsammans.”

Kommunikation är nyckeln

När jag ber Jörg berätta om finesserna i porträttfotografering talar han om vikten av kommunikation. ”För att ta en bra bild måste du komma nära ditt objekt. När det gäller porträtt innebär det att vara välinformerad om personen du fotar. Försök ta reda på så mycket som möjligt om modellen i förväg. Och om du har tid – prata med personen innan eller medan du förbereder fotograferingen.”

Jörg är också helt övertygad om att man ska följa med i utvecklingen, men alltid vara ärlig mot sig själv. ”Man kan inte undvika att påverkas av samtidens stilar. De kommer alltid att återfinnas i vårt arbete. Men vad jag har förstått under alla dessa år i fotobranschen är att stilar och nya trender kommer och går. Därför tycker jag att det är bra att försöka hitta sin egen stil och inte vara för trendig.”

Jörg-kyas-flicka-i-päls

©Jörg Kyas. Tagen med en Canon EOS 5DSR med ett EF 50mm f/1,2L USM-objektiv; med en exponering på 1/160 s vid f/8, ISO 200.

Professionell eller personlig?

Personlig och professionell fotografering innebär naturligtvis olika utmaningar för Jörg, men han säger att den största skillnaden är tiden.

”Det är sällan helt upp till dig vad du fotar när du fotar professionellt”, börjar han. ”Även om det är det, så måste du planera i förväg. I slutändan måste du se till att du har några användbara resultat och att du inte slösar tid. Om du tar alla förberedda och planerade bilder, kan du öppna upp och jobba mer fritt, något som folk verkligen gillar.”

När Jörg skapar egna projekt uppskattar han det spelrum han får. ”Man får mer tid och utrymme och dynamiken mellan planerade och fria bilder förändras. I personliga projekt avsätter jag mer tid till fria bilder bara för att ha roligare när jag fotar.”

Tiden är vår fiende

Jörg förklarar att tiden var hans största fiende. ”Det är alltid på grund av tidsbrist som du inte hinner fota allt du skulle vilja. Men jag jobbar på att få mer tid att fota saker för mig själv eller för en utställning. Det som överhuvudtaget fick mig att välja det här jobbet var i alla fall viljan att skapa egna idéer och bilder.”

Han berättade om ett spännande projekt där han fotograferar flickor med fräknar. ”En mycket bra fotograf och kompis, Michael Neugebauer, fick idén för flera år sedan och har redan gett ut en bok på temat. Tyvärr la förlaget ner, så hela projektet dog. I fjol pratade vi och kunde inte se någon anledning till att inte blåsa nytt liv i projektet och jobba ihop, var och en med sin egen stil.”

Jorg-kyas-sotig-flicka

©Jörg Kyas. Tagen med en Canon EOS 5DSR med ett EF 135mm f/2L USM-objektiv; med en exponering på 1/160 s vid f/7,1, ISO 200.

Hans senaste bild

”Den sista professionella bilden jag tog var för en kampanj om kontoavgifter för en tysk bank. Det låter tråkigt men det var det absolut inte eftersom modellen vi valde var från en byrå som heter ”fula modeller”, en så kallad ”streetcasting”-byrå, och den mannen hade aldrig jobbat som modell innan. Han var amerikan, men bor i Berlin sedan tjugo år tillbaka och spelar trummor i ett band. Det var jättekul att fota honom för han var så okonventionell, hans humor och allt han berättade. Jag är säker på att den goda stämningen återspeglas i bilderna vi tog.”

Jörgs utrustningsväska:

Kameror:

EOS 1D X Mark II

EOS 5DS R

EOS 5D Mark III

Objektiv:

EF 85 mm f/1.2L

EF - 50mm - f/1.2

EF 35mm 1.4 MkII

24-70mm f/ 2.8

70-200mm f/2.8

Tillbehör:

Speedlight ST-E3-RT

Speedlight 600 EX-RT

Batterihandgrepp BG E11



Intervju: skriven av Martin Fleming