Manga-Fashion-Quentin-Caffier

Canon Explorer Quentin Caffier

Quentin-Caffier

Canon Explorer Quentin Caffier är baserad i Paris, där han arbetar med en grupp professionella konstnärer som kallar sig "Five Monkeys Studio". Quentin, som är influerad av fotografer och filmskapare som Desiree Doiron, Guy Bourdin, David Cronenberg och Wes Anderson, arbetar med reklam och mode och har haft flera utställningar i Paris (Artcurial, Galerie 13 Sévigné, Glaz'art, Salon des Miroirs). Vi frågade Quentin om hur han använder färger i sitt arbete och hur han arbetar i sin ateljé för att åstadkomma sin unika estetik.

Berätta om dina influenser och det som inspirerar dig

"När jag började fotografera var jag inte ute efter att fånga ögonblick i sig, utan ville snarare skapa universum. Jag inspirerades av en hel del science fiction och 3D-filmer och videospel - och de inspirerar mig fortfarande. Det är därför jag använder mycket färg - det ger utrymme för kreativitet och gör saker visuellt intressanta - särskilt när det gäller modefotografi. Jag har också tillbringat ett år i Japan, vilket också var mycket inspirerande på grund av blandningen av traditionell kultur, modernitet och mytologi. Jag låter mig också inspireras av drömmar. Jag hade en gång en mardröm där min kropp föll sönder och blev till damm - så jag gjorde en serie som heter "explosioner" för att fånga detta overkliga ögonblick."

Vilka är fördelarna med att arbeta i en ateljé?

”Fram till nu har de flesta av mina verk skapats i en ateljé eftersom det ger mig den kontroll jag behöver för mitt arbete. Men jag fotograferar också mycket mer utomhus nu. När jag tillbringade ett år i Tokyo var det ofta svårt att hitta ateljéutrymme - ibland fanns det bara ett litet rum tillgängligt vilket innebar att jag fick fotografera saker ur många olika vinklar. Så jag var tvungen att hitta bra platser att arbeta på utomhus."

Hur tar man de bästa bilderna?

"Det viktigaste är att ha ett fantastiskt team och hålla ordning på allt. Stylister och makeup-artister är viktiga för mitt arbete. Du kan vara den bästa fotografen i världen - men utan ett bra team kan du aldrig skapa de bästa och mest effektfulla bilderna. Kommunikation är verkligen avgörande, och därför finns det ett par viktiga personer som jag förlitar mig på gång på gång.

"När man börjar fotografera får man känslan av att något håller på att hända, man känner att man gör saker som man aldrig kunnat föreställa sig. Det är verkligen en fantastisk känsla. Man börjar skapa bilder som bara kommer av sig själva, och man får känslan av att man gör något som är större och bättre än en själv."

Hur använder du färg för att förbättra dina bilder?

"Kulturella aspekter spelar en viktig roll i valet av färg. I Japan betyder vitt dödens färg, så man måste vara medveten om det. Man måste alltid ha dessa saker i åtanke.

”Genom att skapa bilder kan man skapa ett universellt språk, men man måste förstå hur bilderna läses av. I en del kulturer läser man från höger till vänster, så man måste komma ihåg att de kommer sannolikt att läsa bilden från höger till vänster. Bilderna förstås på olika sätt över hela världen.

"På det hela taget gillar jag att välja färger med tydlig visuell kontrast. Jag föredrar kalla skuggor (blå eller lila, ibland gröna) eftersom det ger mer kontrast. Jag använder varma färger för att fokusera på vissa områden i en bild. Om jag vill göra någonting mycket modernt använder jag kalla färger, om det ska vara mer gammaldags försöker jag med ett varmare färgspektrum. Det här är grundläggande färgsymbolik."

Vilka sorts texturer kan bidra till en bild?

"När jag fotograferar hud jag vill att det ska vara lite glansigt - det ska ge volym och skapa en fin reflektion. Jag gillar verkligen också att blanda ett eller två matta element för att skapa kontrast. Det blir en intressepunkt som leder ögat till ett visst element.

"Jag gjorde en reklamfilm för Canon med en flicka med fräknar. Hennes hud var mycket glansig och hennes läppstift mycket matt. Hela hennes uppsyn var mycket mjuk - mjuka blå ögon, ljust hår, mjuka drag - förutom det slående röda matta läppstiftet.

"Det är också mycket viktig med bildens bakgrund. Ibland inkluderar jag målarfärg, betong eller cement. När jag är utomhus letar jag efter mycket specifika platser att fotografera. Jag tog nyligen några modefotografier under en promenad i ett gammalt industriområde i Paris. Det fanns massor av gamla fabriker. Jag sökte efter en typ av bakgrundstextur som jag kunde använda utifrån miljön och tog en massa bilder på olika bakgrunder och strukturer."

Vilka har varit dina bästa ögonblick som fotograf?

"Jag kommer att tänka på flera stycken.

"Jag började fotografera för mer än 12 år sedan. Jag tittade i en tidning och minns att jag såg en bild och tänkte "Wow, skulle jag kunna ta en sådan bild?" Det verkade så svårt att uppnå. Jag såg en bild av en person och flera år senare blev jag ombedd att fotografera av exakt samma modell!

"Jag gjorde också nyligen en serie om män som spelar kvinnoroller - de var klädda i typiska ”kvinnokläder” och smink. Jag hittade androgyna modeller och fotograferade dem i kimonos. På utställningen sa folk att kvinnorna i bilderna var väldigt attraktiva, och då berättade jag för dem att det i själva verket var en man, inte en kvinna. Jag gillade den här reaktionen eftersom det får folk att börja ifrågasätta. Jag vill inte tala om för andra vad de ska tycka, men jag vill uppmuntra dem att tänka på saker på ett annat sätt och inse att saker och ting inte är lika självklara som det verkar."

Varför är det viktigt att hålla sig à jour med tekniken?

"Fotografi är en mycket teknisk konstform: du måste försöka bli ledande inom den tillgängliga tekniken och verkligen förstå den eftersom den ändras så snabbt. Det är viktigt att hänga med som fotograf. Med nya kameror kan man skapa nya bilder, så jag måste alltid vara medveten om vad som är på gång och vad som händer."

Vad har du i utrustningsväskan?

Jag har använt en mängd olika Canon-kameror under min karriär. För flera år sedan använde jag en EOS 50D men fann att jag bara kunde fotografera med mjukt ljus. Sedan upptäckte jag EOS 5D Mark II och fann att det stora dynamiska omfånget lät mig fotografera med hårdare belysning. Nuförtiden använder jag främst en EOS-1D X på grund av dess breda ISO-intervall. Den är utmärkt för att fotografera färger och perfekt för fotografering i och utanför ateljén och i många andra situationer.

Kameror:

EOS-1D X

EOS 5D Mark II

Objektiv:

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

EF 24-70mm f/2.8L USM

Fauve-Hautot-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier - Canon Explorer. Tagen med en Canon EOS-1D X med ett EF 70-200mm f/2.8L IS USM-objektiv; med en exponering på 1/100s vid f/5,6, ISO 100.

"I november 2013 skadade den franska dansaren Fauve Hautot sitt knä under ett TV-program. På sjukhuset sade läkarna att hon måste ligga stilla i upp till åtta månader och att all dans var förbjuden! Hon fick bära en skena för att hindra rörelse.

Så i mars 2014, när Fauve precis hade avslutat de första stegen av sin rehabilitering, föreslog jag att vi skulle skapa en fotoserie som illustrerade hennes återkomst: "Starkare!"

Även med bandage och kryckor kan Fauve bara inte sluta dansa! Så, inspirerad av Helmut Newton och Romain Slocombe's fotograferingsstil skapade jag en både medicinsk och glamorös estetisk, där element i bilden påminner betraktaren om olyckan."

Manga-Fashion-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier - Canon Explorer. Tagen med en Canon 5D mk II med ett 70-200 f2.8L IS USM-objektiv; med en exponering på 1/125s vid f/14, ISO 160.

Håll dig informerad

Nästa på tur: Se världen utan sökare.

Prenumerera på nyhetsbrevet