Ocean Shark Diver

Shooting for sharks, av Franco Banfi

Franco Banfi, Canon Explorer och prisbelönt naturfotograf, berättar om sin kärlek till undervattensfotografering och hur det är att försöka få den perfekta bilden när man omges av blåhajar.

Franco Banfi har sin bas i Schweiz och är en prisbelönt naturfotograf och expeditionsledare som reser runt och söker upp vild natur.

För ungefär 15 år sedan bestämde sig Franco för att arbeta på heltid som frilans- och vagabondfotograf. Han har rest runt världen och dokumenterat naturlivet och förhållandet mellan människor och natur, i miljöer från ekvatorn till polerna, på alla hav och i många sötvattenssjöar och floder.

Under denna tid har han förbättrat sina färdigheter som fotograf och engagerat sig i bevarandet av planetens flora och fauna.

Ocean-Shark-Diver

Canon EOS-5D Mark II och objektivet EF15mm f/2.8 fisheye; exponeringen var 1/160 sek vid f/11, ISO 320. I ett Seacam-undervattenshus med 2 strober på full effekt.

Vi talade med honom om hans bild av en blåhaj (Prionace glauca) tagen i Azorerna och hur hans kunskaper om djurets beteende, tillsammans med hans tekniska skicklighet, skapade en så minnesvärd bild.

På jakt efter blåhajar

"Jag gillar stora djur, vitaliteten hos majestätiska varelser och självmedvetenheten i deras ställning i havet och i näringskedjan."

"Jag har alltid varit intresserad av hajar rent allmänt, och särskilt av blåhajarnas elegans. Deras kroppar och deras beteende är lockande. De har en djup blå nyans på ryggen, en ljus blå färg på sidorna och en klart lysande vit färg på buken. Nosen är lång och spetsig, ögonen är mörka, stora och runda ... nyfikna. Dessa egenskaper spelar en stor roll i att de blivit en av de mest återgivna arterna i tecknade filmer och tv-serier."

"För många år sedan kunde jag se och fotografera blåhajar i San Diego, utanför Kaliforniens kust. Mer nyligen blev jag inbjuden, tillsammans med några vänner och professionella fotografer, att delta i en resa till Azorerna – en skärgård bestående av nio öar i hjärtat av norra Atlanten och den perfekta platsen för att stöta på den djuphavsfaunan."

Ner i djupet

"På öppet vatten, långt från kusten och flera hundra meter djupt, faller solstrålarna ned och försvinner i det mörka djupet. Vi hoppade ned i det blå vattnet med en känsla av att befinna oss mitt ute i ingenstans, men med hoppet om att några hajar skulle dyka upp … (men berätta inte för min mamma, som fortfarande är rädd efter att ha sett filmen Hajen … )."

"Den här typen av dykning i öppet vatten är inget för lättskrämda eller oerfarna dykare som känner sig obekväma i djupt vatten. Utan referenspunkter i havsbotten eller en närliggande vägg, är det lätt att bli förvirrad. Självkännedom och bra kontroll av flytförmågan är viktigt. Men det är när vi lägger till ett par nyfikna hajar som simmar omkring oss som situationen kan bli riktigt intressant."

Komma nära

"Jag befann mig i vattnet enbart med en annan fotograf; ju färre desto bättre: det här är de bästa förutsättningarna för att låta djuren komma nära. Detta är särskilt viktigt vid undervattensfotografering. Mindre vatten mellan motivet och kameran ger bättre synlighet, färre flytande partiklar, färre mikrobubblor som reflekterar ljuset och bättre skärpa."

"I rätt situation är marina varelser ofta mer nyfikna än undvikande. De väljer riktning, hastighet, vinkel… och större delen av tiden kommer de i motljus, eftersom de utnyttjar det naturliga ljuset för att dölja sin kropp, som naturligtvis har utvecklats till att smälta in i vatten."

"Jag får en djup känsla när vilda djur accepterar mig, så att jag kan komma så nära dem som möjligt. Alla de här av olika interaktionerna skedde mycket snabbt, bara under några minuter per dyk."

Fånga det kritiska ögonblicket

"Under dessa förhållanden måste ditt sinne vara redo och fingrarna måste agera som om de spelar upp en symfoni: mäta bakgrundsvattnet, få rätt exponering med f-talskorrigeringar, hitta den bästa kompositionen ... allt ska ske nästan automatiskt."

"Om vi har tur kommer det att vara flera hajar där och de kommer att hålla sig runt oss en stund, och ge oss några chanser. Oftast efter det första närmandet, beslutar sig djuren för att vi inte är av intresse för dem, så de vänder oss ryggen och simmar iväg. Så när jag har hittat den bästa inställningen, koncentrerar jag mig mer på kompositionen och provar några perspektiv för att få ett större urval och ta fram den bild jag vill ha."

Utforma bilden

"Komposition och perspektiv är effektiva verktyg i händerna på fotografen, när man har lärt sig tillämpa dess regler. Båda hänger samman med sättet på vilket linjerna och formerna är ordnade i ett fotografi, och syftar till att skapa bilder med en visuell mening i och för sig själva, något som ger en effekt av rumsligt djup för betraktarna."

"I en komposition, kommer linjer från kanterna att skapa en omedelbar illusion av djup. Sammanlöpande strålar skapar en illusion: föremål med samma mått kan ge sken av att vara olika stora, vilket varierar beroende på avståndet mellan dem och ögat."

"Bilden av hajen med dykaren i bakgrunden visar upp ett visst djup. Det finns två olika plan: hajen, mycket nära, verkar större än den är i verkligheten, medan dykaren i bakgrunden verkar mindre. Detta beror på att hajen är närmare kameran och fisheye-objektivet förstärker den skillnaden."

Håll dig informerad

Nästa på tur: Se världen utan sökare.

Prenumerera på nyhetsbrevet