Sébastien-Devaud-Tunnel-Bubblecar

Använd vinterljuset på ett smart sätt

Sébastien-Devaud

Sébastien Devaud har varit filmregissör och producent i över 16 år och har framför allt en stor passion för bilder. I slutet av nittiotalet spelade han in och efterbearbetade reklamfilmer och musikvideor. Numera jobbar han med TV-sändningar och hans arbete utmärker sig genom moderna effekter för belysning och skärpedjup. Han fattade också direkt filmpotentialen hos den revolutionerande systemkameran EOS 5D Mark II, och i dag använder han Canons hela utbud av kameror och objektiv i alla sina produktioner.

Vi träffade Sébastien när det naturliga ljuset var som mest sparsamt under årets kortaste dagar, och när städer och hem var pyntade med kulörta lyktor. Allt för att få hans tips på hur man utnyttjar vinterljuset i stillbilder och video. Vi ville också ta reda på lite mer om hans personliga bildresa.

Fånga vinterstämningen

Sébastien betonade vikten av att se vintervädret som en möjlighet, inte som ett problem och berättade sedan om de tre viktigaste sakerna för att fånga stämningen en kall vinterdag.

Sébastien-Devaud-Mountain-Snow

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Taget med Canon EOS C100 med objektivet EF 400mm f/f5.6L II USM, exponering 1/50 sek. vid f/5,6 och ISO 850.

”Om du vill fånga den speciella atmosfären i ett vinterlandskap kan du använda ett teleobjektiv för att skapa en stor kontrast mellan förgrund och bakgrund.”

”Vanligtvis är de magiska timmarna vid soluppgång och solnedgång den bästa tiden att fånga stämningen en vinterdag. Skymningen när solen har gått ner, men innan mörkrets inbrott, ger en speciell flyktig balans mellan ljus och skugga på vintern som verkligen är magisk att fånga. En snöstorm i det ögonblicket kan skapa en dramatisk atmosfär som gör din komposition starkare. Det fina med att fotografera i soluppgången på vintern är att solen inte går upp förrän vid 7–8 i stället för 4–5 som på sommaren. Du får sova lite längre alltså!”

”Det kan vara mer komplicerat att välja inställningar på vintern, när du fotograferar snö eller molntäckt himmel. Det är bättre att öka exponeringstiden lite, jämfört med den automatiska exponeringsinställningen, så att snön eller himlen blir mer vit än grå. Att fotografera i svartvitt är ett bra sätt att förstärka årstidens dramatiska karaktär. Men dimma, dis, låga moln och vatten kan också ge en viss stämning i vinterbilder.”

Sébastien-Devaud-Birds-Beach

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Taget med Canon EOS 5D Mark III med objektivet Canon EF 70-200mm f/4L IS USM, exponering 1/125 sek., f/8 och ISO 400.

”Det här är taget under den magiska timmen. Återspeglingen av den mångfärgade himlen på den våta stranden ger en mycket kraftfull inramning till mitt verkliga motiv – fåglarna.”

Starkt ljus …

Sébastien har några mycket användbara tips om det bästa sättet att fånga den klara, kulörta belysningen och fyrverkerierna som utgör en så viktig del av jul- och nyårssäsongen.

”Den största utmaningen med sådana här bilder är att fånga det stora dynamiska omfånget mellan det djupa mörkret och de skarpa detaljerna i den klara, kulörta belysningen.”

”När jag spelar in filmer med Canons Cinema EOS-system använder jag alltid en Canon Log Gamma-profil för att få rätt exponering. Det är det bästa sättet att hantera och fånga ett stort dynamiskt omfång och få maximal flexibilitet och detaljrikedom i färgskiftningarna. Om du filmar med en systemkamera ska du använda ett stativ och en fjärrkontroll för att starta och stoppa inspelningen, så att det inte uppstår någon vibration. Undvik överexponering genom att justera inställningarna manuellt, och använd dagsljuset för vitbalans.”

"Vilken slutartid du ska välja beror på vilket resultat du vill ha, men var försiktig eftersom en del LED-lampor av dålig kvalitet kan ge en flimrande effekt. Som jag nämnde tidigare är den magiska timmen den bästa stunden att fotografera utomhus. När du ska fotografera inomhusscener tänder du omgivande belysning, något som ger den bästa balansen mellan den starka kulörta belysningen och bakgrunden.”

Sébastien-Devaud-Tunnel-Bubblecar

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Taget med Canon EOS C300 med objektivet EF 8-15mm f/4L Fisheye USM, exponering 1/12 sek. vid f/5,6 och ISO 1250.

”Återspeglingen av den kulörta belysningen i bakrutan förstärker bilens rörelse i den här bilden, som kommer från en HD-filmsekvens som spelades in i slow motion för att göra gatan suddig.”

... och fyrverkerier

”Det finns olika tekniker för att fotografera fyrverkerier, beroende på vilket resultat du vill ha. Använd hellre manuella exponeringsinställningar än autoläge, så undviker du att bilderna blir överexponerade. Jag föredrar en lång slutartid på 1/25 sek. eller mindre, objektivets maximala bländaröppning, högst ISO 2500 (för att undvika brus) och en vitbalans för dagsljus. Stabilisera bilderna med hjälp av ett stativ eller ett objektiv med bildstabilisator.”

Sébastien-Devaud-Fireworks

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Taget med Canon XF305, exponering 1/50 sek. vid f/4, förstärkning +3 db.

”När du filmar fyrverkerier är det alltid bättre att komponera bilden med publiken bakifrån eller byggnader i förgrunden som lyfter fram spektaklets storslagenhet.”

”Om du kan ta bilder i slow motion beror på vilka tekniska alternativ du har tillgängliga. Med en traditionell systemkamera föreslår jag att du spelar in filmen med 50 b/s och sedan anpassar den till 25 b/s när du är klar. Du kan även leka med oskarpa bilder för att skapa en vacker bakgrundsslöja eller experimentera med reflektioner i vatten eller en spegel.”

”På det hela taget tycker jag att det är ganska häftigt att filma fyrverkerier – så mitt sista tips är att vrida kameran mot publiken som tittar på fyrverkerierna. Du kan fånga stora känslor, men du kan även sätta stjärnor i ögonen på människorna, med fint färgad belysning som reflekteras i deras ansikten!”

Sébastien-Devaud-Child Face

© Disneyland Paris. Taget med Canon EOS C300 Mark II med objektivet CN-E 30-300mm T2.95-3.7L S, exponering 1/100 sek., f/3,7 och ISO 1250.

”Vid fyrverkerier – eller andra föreställningar eller evenemang – är det ofta bäst att leta efter ’wow-effekten’ på publiken och fånga stjärnorna i deras ögon.”

Olika verktyg – samma teknik

Sébastien poängterade också att oavsett vilket verktyg du använder är det samma teknik som används för att fånga det knepiga vinterljuset.

”Med den nya generationen produkter finns nu det rätta verktyget för alla att få bästa resultat. Jag föredrar att spela in mina filmer med Cinema EOS C300 Mark II och Canon Log, medan en fotograf väljer en systemkamera och fotograferar samma motiv i RAW-format. Men även om tekniken hanterar svåra ljusförhållanden på olika sätt, så tror jag inte att det finns någon verklig skillnad mellan fotografering och filminspelning.”

Han hade dessutom några tips till alla som är nybörjare när det gäller att spela in filmer med stillbildskameran.
”2009 skulle jag ha gett rådet att vara uppmärksam på fokus i första hand, stabilisering i andra hand, sedan på manuell exponering och slutligen på att välja rätt komprimering för kamerans inspelningsbithastighet.”

”Nu för tiden är saker mycket enklare. Den nya generationens systemkameror från Canon innehåller en mängd fantastiska tekniska hjälpmedel – så du behöver bara koncentrera dig på kompositionen. Mitt andra tips är att spela in liveljud på en separat inspelningsenhet om du behöver ett professionellt resultat!”

Sébastiens utrustningskit:

Kameror
Canon EOS C300 och C300 Mark II
Canon EOS 1D C

Objektiv
EF 70-200 f/2.8L IS II USM
EF 14mm f/2.8L II USM
EF 24-70 f/2.8L II USM
EF 100mm f/2.8L IS USM
TS-E 24 mm f/3.5L II
Extender EF 2x III