Abstract Spiral Stairway

Abstrakt fotografering med din EOS systemkamera

Handledning och fototips – EOS

Oavsett om du besöker ett nytt ställe eller fotograferar platsen du bor på är det alltid värt att försöka hitta fotograferingssätt som skapar mer intressanta, unika bilder.

Antonio Thomás Koenigkam Oliveira, Carousel - Användarrättigheter: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Välj en annan vinkel

Du tar säkert de flesta bilderna i ögonhöjd, precis som alla andra. Men om du använder kamerans direktvisningsläge (och den vinklingsbara LCD-skärmen om din kamera har en sådan), så kan du komponera bilder i mycket mer intressanta lägen.

Testa det här: placera kameran i marknivå och vrid den vinklingsbara LCD-skärmen så att du ser skärmen genom att titta rakt nedåt. Eller placera kameran på ett enbensstativ och vinkla ned LCD-skärmen – om du vill se över huvudena i en folkmassa. Då kan du hålla upp kameran och titta på vad kameran ser – en annorlunda vy från din normala position.

Ta kontrollen i direktvisningsläge

Direktvisningsläget ger dig en förhandsvisning av bilden på kamerans LCD-skärm. Ta mer kreativ kontroll över dina bilder genom att använda direktvisningsläget och själv välja fokuspunkt. Om kameran har en touchskärm blir det här ännu enklare. Då behöver du bara trycka på skärmen där du vill att kameran ska fokusera och ställa in AF på Live-läge. Kameran kommer då att fokusera på den punkten i bildrutan.

Hiroyuki Takeda, Boundary zone – Användarrättigheter: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Använd halsremmen som en handledsrem

Om du fotograferar från en hög utsiktspunkt och ser ned på ett motiv nedanför dig, måste du ha ordentligt grepp om kameran. Genom att linda halsremmen runt handleden kan du stabilisera kameran samtidigt som det förhindrar att du tappar den.

Frysa ett rörligt motiv

Rörliga motiv kan ge riktigt ovanliga foton och avslöja ögonblick vi normalt missar. Om du vill frysa motivets rörelse i bilden behöver du en snabb slutartid. Den exakta slutartiden beror på faktorer som motivets hastighet och på dess avstånd från dig. Om du vill frysa människor som rör sig, välj kamerans Sportläge eller använd Tidsförval (märkt Tv på kamerans inställningsratt) och välj en slutartid på 1/250 s eller snabbare.

Fånga kontrast

När ljuset är starkt skapar det djupa mörka skuggor. Detta kallas kontrast och genom att utnyttja kontrasten på rätt sätt kan dina bilder få ett fylligare utseende. Men när du fotograferar under ljusa, soliga dagar, kan den kontrast du ser vara större än vad kameran kan fånga upp. Du kan kompensera detta med läget HDR-motljuskontroll som finns på många EOS-kameror. Du hittar det i SCN-inställningen på inställningsratten. Kameran kommer då att ta tre bilder för varje tagning och kombinera dem till ett resultat med mycket bredare kontrastintervall än en enda bild.

https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Få ut det bästa av låga vinklar

Fotografering från en låg vinkel skapar ett dynamiskt perspektiv, men det kan också innebära att förgrunden blir underexponerad om kompositionen innehåller mycket himmel, något som lurar kamerans ljusmätning. Med positiv exponeringskompensation kan du lätta upp bilden om huvudmotiven är för mörka.

Var redo för det perfekta ögonblicket

Om du planerar en bild över huvudet på andra människor, med kameran på ett trefots- eller ett enkelstativ, kan det vara svårt att nå avtryckaren i precis rätt ögonblick. Då kan du använda en fjärrutlösningskabel – antingen RS-60E3 eller RS-80N3 beroende på kameramodell – för att ta bilden. Alternativt, om din kamera har Wi-Fi kan du använda din smartphone för att fjärransluta till kameran – inklusive direktvisningsläget – och utlösa slutaren från din telefon.

Behåll rätt sida upp

Alla kameror har en riktningsgivare som känner av kamerans position – horisontell eller vertikal – och som ser till att bilderna orienteras på rätt sätt på LCD-skärmen och datorskärmen. Men om du fotograferar rätt nedåt eller uppåt, kan orienteringssystemet bli förvirrat. Stäng av funktionen för automatisk rotering i inställningsmenyerna (gul) för att säkerställa att alla dina bilder alltid hamnar i samma riktning.

Mia Felicita Bertelli – Användarrättigheter: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Se i svartvitt

När du fotograferar en mer abstrakt bild förändras de viktigaste delarna av bilden. Det handlar ofta mer om struktur, kontrast, skuggor och former än om färg. Genom att ställa in kameran på bildstilen Svartvitt, kanske med gul filterinställning, får du se en svartvit förhandsvisning på kamerans LCD-skärm som hjälper dig att visualisera ditt motiv utan färg. Om kameran är inställd på att ta RAW-bilder kan du återställa färgen när du bearbetar dina bilder på datorn.

Få ut det mesta av flera exponeringar

Flera av de avancerade EOS-kamerorna kan göra flera exponeringar, som du kan använda för att få bilder där rörliga motiv blir mindre framträdande i bilden medan statiska element, som byggnader, fångas på vanligt sätt. Fixera kameran i läge, helst på ett stativ, och ställ sedan in multiexponeringsläget som beräknar medelvärdet i varje enskild bild. Förinställ kameran att ta minst tre bilder och utlös sedan slutaren med några sekunderas mellanrum. När bilderna tagits blandar kameran de enskilda bilderna, men där innehållet har ändrats blir det mindre synligt, nästan spöklikt. Ju fler bilder du tar, desto mindre synliga blir de rörliga motiven.

Skapa slående tidsintervallfilmer

Genom att spela in en bildsekvens under ett antal timmar kan du använda kameran för att skapa en fin tidsintervallfilm. Vissa EOS-kameror kan användas med timerstyrd fjärrkontroll (TC-80N3). Den ansluts till kameran och kan ställas in för att ta bilder med förinställda intervall under en period av flera timmar. EOS 7D Mark II har en intervallometer i kameramenyn som fungerar på ungefär samma sätt.

Gå vidare: När du har spelat in din tidsintervallsekvens kan du redigera den tillsammans med en statisk överlagring utan människor i den, för att ge ett intryck av att en hektisk stad faktiskt är tom. Du kan se ett utmärkt exempel på denna teknik i Ross Chings projekt "Empty America" här. Och så här gjorde han det.

Skicka din bild till galleriet

Om vi inspirerade dig till att fånga en bild ur ett annat perspektiv, varför inte skicka dina bilder till You Connect-galleriet? Där visar och delar vi våra favoritbilder bland de som skickats in av Canon-användare.

Håll dig informerad

Nästa på tur: Se världen utan sökare