Autumn-Portrait-Woman

Använd höstljuset

Handledning och fototips – EOS

Nu när höstens färger kommer är tiden inne att ta en promenad med din kamera. Solens låga höjd under den hör perioden gör att ljuset ofta är varmt och mjukt – perfekt för fotografering under dagens alla timmar. De stundande kalla nätterna innebär också att det är större chans att dimma bildas under morgonen–- så ge dig ut och fotografera staden eller landsbygden i dimma innan solens ljus får den att dunsta bort.

• Reflekterat varmt ljus
• Objektiv för porträtt
• Porträttläge
• Fokusera på objektets ögon
• Utsnittsmätning för objekt i motljus
• Fotografera under molniga dagar med flackt ljus
• Ta bilder i RAW-format

Yellow - Thawt Hawthje
Användarrättigheter: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Använd höstljuset

Årstidsväxlingarna tillför en speciell ljuskvalitet under tidiga höstkvällar. På grund av solens låga position på himlen är höstkvällarnas solljus mjukt och varmtonat, vilket gör det perfekt för porträttfoton. När du fotograferar människor eller porträtt kan du göra det bästa av ljuset genom att placera motivet så att solen står bakom personen, och sedan slå på den inbyggda blixten för att lägga till lite ljus i ansiktet. Kameran sköter arbetet, du behöver bara se till att motivet är relativt nära kameran, vanligtvis inom fyra meter.

Reflekterat varmt ljus

Alternativt kan du placera motivet så att det varma ljuset belyser personen från sidan. Försök att hålla en vanlig bit papper på motsatt sida till ljuskällan så att lite ljus studsar tillbaka mot ansiktets skuggsida. Papperet kan vara allt från ett A3-fotopapper till en restaurangmeny –- bara det är vitt eller har neutral färg.

Objektiv för porträtt

Porträtt ser bäst ut när du använder ett långt objektiv. Försök zooma till det längsta läget och gå sedan bort från motivet, även om du har ett standardobjektiv. Detta ger det bästa resultatet.

Om du har ett längre teleobjektiv med zoom, försök vrida zoomen för att minska avståndet mellan personen och bakgrunden. Du måste kanske backa lite från personen för att få ut mesta möjliga av kompressionseffekten.

Med stark bakgrundsbelysning eller sidoljus är det viktigt att objektivets yta är riktigt ren. Fingeravtryck och smuts ökar risken för reflexer som gör bilder mjukare och kan skapa udda ljusfläckar. Det är en bra idé att använda ett motljusskydd för att minska dessa reflexer så mycket som möjligt.

Good friends are hard to find - Johnny Silvercloud
Användarrättigheter: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Porträttläge

Vrid kamerans inställningsratt till motivlägen och välj porträttläge. Denna enkla åtgärd säkerställer att dina kamerainställningar är bättre optimerade för att ge kort skärpedjup och mjuka hudtoner. Var beredd att ta flera bilder i en serie när du försöker fånga flyktiga uttryck.

Autumn’s arrival (+4) - Martinak15
Användarrättigheter: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Fokusera på objektets ögon

När du ställer in kameran i ett kreativt läge, t.ex. Tv, Av, P, M, får du tillgång till alla de inställningar som kameran har att erbjuda. Välj en AF-punkt, flytta den till det optimala stället, eller fokusera på objektets ögon och komponera sedan motivet. Om du är selektiv med dina fokuspunkter gör det att objektets ögon blir skarpa. Detta är den kritiska delen i ett porträtt.

När du använder ett Canon-objektiv med USM fokusmotor kan du manuellt justera fokus efter att kamerans autofokus har avslutats. Vrid bara på fokusringen på objektivet för att finjustera fokuseringen på objektet. Om du har en kamera i EOS M-serien och använder EF-M-objektiv kan du åstadkomma ett liknande resultat med AF+MF-funktionen på din kamera.

Portrait in Botanic Garden - Christian Bortes
Användarrättigheter: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Utsnittsmätning för motiv i motljus

Om du ska ta ett foto med solen bakom objektet kanske du märker att objektets ansikte ser mörkare ut än väntat. Ändra ljusmätmetod till utsnittsmätning och placera ramens centrum över objektets ansikte. Utsnittsmätning utgår från en liten cirkel runt ramens centrum. När du har mätt ljusstyrkan trycker du på knappen * för att låsa exponeringen innan du komponerar om bilden.

Fotografera under molniga dagar med flackt ljus

Ibland är de tidiga höstdagarna molniga och ger flacka skuggor och mindre ljus. Ibland är detta perfekt för porträtt, men ofta behövs lite justeringar. Använd en Speedlite-blixt och ställ in blixtens zoom så att ljuset utgörs av en smal stråle. Rikta sedan ljusstrålen mot personen för att ge extra djup och form till ansiktet. Ofta fungerar detta ännu bättre om du använder kamerans blixt. En automatisk E-TTL-blixt får exponeringarna att se så bra ut som möjligt.

Ta bilder i RAW-format

RAW-format (i motsats till JPEG) ger största möjliga flexibilitet när det gäller efterbehandling av dina bilder på en dator. Om du väljer att fotografera i RAW ska du se till att ha gott om utrymme på ditt minneskort. RAW-bilder kan bearbetas i vissa kameror eller (vanligtvis) på en dator. Canon inkluderar programvaran Digital Photo Professional med EOS-kameror för bearbetning av RAW-bilder. Med RAW kan du ändra vitbalansen för att ge en varmare känsla till dina bilder. Du kan också experimentera med olika bildstilar såsom Höstnyanser som kan hämtas från Canons webbplats.

Håll dig informerad

Nästa på tur: Se världen utan sökare