Black White Trees

Tips för svartvit fotografering

Svartvitt foto

Svartvit fotografering har fått ett nytt uppsving, men den har egentligen aldrig försvunnit. Varför är det fortfarande så populärt?

© Rafał Szmidt

Det finns en viss nostalgi kring svartvitt, inte bara minnen av gamla fotografier utan även av den tidiga televisionen. Motivets former och toner framhävs faktiskt mycket effektivt i svartvitt. Med svartvitt kan du skapa en kraftfull bild av ett motiv som kan framstå som svagare i färg.

I den här handledningen tittar vi närmare på följande områden för att hjälpa dig förstå svartvit fotografering:

  • Vinterlandskap
  • Porträtt
  • Stadsmiljöer
  • Kvällsfotografering
  • Använda filter
  • "Se" i svartvitt
  • Fotografera i JPEG- och RAW-format

Vinterlandskap

Vinterlandskap lämpar sig väl för svartvit fotografering. Vid den här årstiden är det ofta väldigt lite färg i ett motiv – inga livfulla gröna färger och få röda eller gula blommor. Ett snötäckt landskap är redan mestadels svartvitt. Du kan koncentrera dig på formerna av träd utan löv, stenmurar och byggnader. Komposition och kontrast blir bildens nyckelelement

Regeln om tredjedelar är särskilt användbar vid svartvit fotografering eftersom det inte finns så mycket färg som distraherar. Föreställ dig ett rutnät i kamerans sökare – två vertikala och två horisontella linjer som bildar fyra skärningspunkter. Försök att placera ditt huvudmotiv vid en av de här skärningspunkterna. Det här skapar en kraftfull komposition.

Ett annat hjälpmedel för kompositionen är det avtagande perspektivet. Du kan se det om du tar ett fotoi när du tittar längs med en väg eller ett järnvägsspår. Vägens eller spårets linjer verkar löpa samman, trots att vi vet att de är parallella. Blicken dras till linjerna och rycks med av bilden.

När du ska använda svartvitt

Vissa situationer passar bra för svartvita bilder. Nedan följer exempel som du kan överväga.

Porträtt

Svartvit fotografering lämpar sig mycket väl för porträtt. Det här kan delvis bero på att många berömda porträtt som tagits under de senaste hundra åren är svartvita och vi känner igen stilen. Men det beror även på att karaktär och personlighet framträder när färgen tas bort. Att lägga till sidobelysning är särskilt effektivt eftersom det ger kraftfull kontrast mellan högdagrar och skuggor.

Stadsmiljöer

Fotografier av arkitektur tas ofta i svartvitt för att förstärka byggnadernas form. Den ökade kontrasten som du kan få om du byter från färg till svartvitt passar motivet väl. De här fotografierna tas ofta tidigt på morgonen, delvis för att undvika distraherande trafik och människor, men också för att dra nytta av ljuset från solen när den står lågt på himlen. Det här ljuset kastar långa skuggor och kan skapa fina strukturer när det faller över grov sten eller betong. De här bilderna blir även ofta bättre av enkelheten och renheten i svartvitt.

Kvällsfotografering

Fotografering på kvällen är värt att testai både svartvitt och färg. Ofta kan det gula skenet från gatubelysningen göra ett motiv mer levande. Eller så kan du framhäva strukturen och mönstren bättre i ett motiv i svartvitt.

Betydelsen av färg

Vid svartvit filmfotografering används ofta filter för att ändra tonerna på bilden. Gula och röda filter till exempel, absorberar blått ljus och får en blå himmel att bli mörkare på bilden.

Använda filter

Det här gör inte bara motivet mer dramatiskt, utan ökar även kontrasten mellan vita moln och himlen. Alla EOS-kameror och flera PowerShot-kameror, som PowerShot G12 och Product_PowerShot SX30 IS, kan användas med filter. Filtereffekt är också tillgängligt i inställningarna för bildstil på Canon EOS-digitalkameror. Du kan välja gul, röd, orange eller grön för att ändra de svartvita tonerna och simulera filtereffekter. Läs mer i kamerans användarhandbok.

"Se" i svartvitt

Du behöver inte fotografera i svartvitt, du kan ta färgfoton och sedan kopiera och konvertera bilden till svartvitt när du har överfört filen till din dator. Men tänk på att ett motiv som passar i färg kanske inte fungerar lika bra i svartvitt – och tvärtom.

Röda blommor framträder till exempel tydligt mot en grön bakgrund när du fotograferar i färg. Men om du fotograferar samma motiv i svartvitt så ser du kanske att det röda och gröna ändras till liknande nyanser av grått.

Du lär dig att "se" i svartvitt genom att öva, men du kan snabba på din inlärning. Oftast kommer du att märka att motivet behöver mer kontrast i svartvita bilder än i färgbilder. Fotografera samma motiv två gånger, först i färg och sedan i svartvitt. Båda bilderna kan jämföras på kamerans LCD-skärm.

Fotografera i JPEG- och RAW-format

Bilder kan sparas i många olika format. Att välja det rätta formatet beror på vad du vill göra med dem.

Leonardo da Vinci, © Alessandro Sciascia 2010, Canon EOS 20D

Kameran tar nu bort så mycket brus som möjligt samtidigt som bilden skrivs till minneskortet. Det här tar dock kameran lika lång tid som själva exponeringen tog, så en bild som tog två minuter att exponera visas inte på granskningsskärmen förrän efter ytterligare två minuter. Du kan inte ta nya bilder under den tiden.

Vi rekommenderar att man fotograferar i RAW på kvällen, eftersom det formatet tillåter mer justering av bilden med Canons programvara Digital Photo Professional (DPP) än vad som tillåts för filer i JPEG-kvalitet. Då kan du dessutom ha funktionen för brusreducering för lång exponeringstid avstängd och använda brusreducering i DPP.

Motiv

Nu när du förstår teknikerna är det dags att välja ljusnivå och motiv.

Den korta skymningstiden, när solen just gått ned, kan vara väldigt effektfull. Himlen är fortfarande upplyst vid horisonten, trots att solen inte längre syns. När solen står lågt på himlen ger den ett mycket varmare ljus än när den är rakt ovanför, och det är därför som man ser så fantastiska färger i skymningen. Liknande effekter kan synas även vid gryningen, så om ditt motiv är fel placerat för att du ska kunna fånga det i skymningsljus så kan du prova att gå upp tidigt och se om det blir bättre när solen lyser från andra sidan.

I städer blir själva belysningen ofta motivet. Experimentera med att fotografera neonskyltar, belysning och fasadbelysta byggnader. Fota med olika exponeringar så att du får se alla de olika möjliga resultaten. Att fota direkt efter en regnskur gör bilden dubbelt så intressant eftersom alla ljus reflekteras i den blöta asfalten och i pölarna.

Fyrverkerier är också ett bra motiv. Standardmetoden är att ställa in en lång slutartid för att fånga raketspår och explosioner. Ställ in kameran i manuellt läge (M) och välj en bländaröppning mellan f/8 och f/16 och en slutartid mellan 5 och 10 sekunder. Slutartiden är i stor utsträckning beroende av hur ofta fyrverkerierna smäller.

Även om det är möjligt att din kamera klarar att autofokusera, så kan mörkret utgöra ett problem, och därför är det bäst att ställa in objektivet i manuellt läge (MF) och fokusera på något som befinner sig på samma avstånd som fyrverkerierna.

Alla Canons digitalkameror kan skapa JPEG-filer. De bearbetas i kameran och bilddata som du inte vill behålla tas bort. Du kan öppna JPEG-filer med programvaran som medföljer Canon-kameran och göra ändringar, t.ex. konvertera en färgfil till svartvitt. Men du arbetar inte med alla data och det här begränsar ändringarna som du kan göra.

Om du tycker om att arbeta med bilder efter överföringen till din dator så är det bättre att fotografera i RAW-format. Alla EOS- och vissa PowerShot-kameror kan skapa RAW-bilder. De innehåller alla data som har tagits med kameran och ger dig fler alternativ för att justera fotot. Du kan använda en röd, gul eller grön filtereffekt för att öka kontrasten eller till och med lägga till en sepiafärgad, blå eller lila nyans.

Gå till galleriet

Det finns alltid möjligheter att ta fantastiska svartvita foton. Nu har du läst råden i den här handledningen. Ta med kameran ut och släpp loss din kreativitet och ta några fantastiska foton. Sedan kan du skicka in din favorit till galleriet. Nästa månad kanske ditt foto visas som ett av de bästa!

Håll dig informerad

Nästa på tur: Se världen utan sökare