Close Up Dragonfly

Tips för makrofotografering

Handledning: Närbilder

Närbildsfotografering, eller makrofotografering som det också kallas, öppnar helt nya möjligheter för dig och din EOS-kamera.
Makrofotografering är perfekt för höst- och vintermånaderna, eftersom du kan fotografera både inom- och utomhus när dagarna är kortare och vädret mindre förutsägbart.

© Peter Schlegel,

Komma igång

Om du är nybörjare kan du börja med det standardzoomobjektiv som oftast medföljer EOS-kameran, och sedan eventuellt uppgradera till ett särskilt makroobjektiv. Använd telefotofunktionen för att zooma in till maximal förstoring och ställ in EOS-kamerans inställningsratt på närbildsinställning. På så sätt justeras exponeringsinställningar och bildstil. Läs mer om detta. När du flyttar dig närmare motivet märker du att rörelser orsakade av kameraskakningar förstärks. Det bästa sättet att förhindra detta är att montera EOS-kameran på ett stativ. Nu kan du sätta igång.

Harmoni i vattnet – © Roberto Tacchetto, Canon EOS-1D Mark III

Skärpedjup och fokusering

När du ställer in fokus på motiv som befinner sig nära objektivet får du ett betydligt mindre skärpedjup (det skarpa området framför och bakom fokuspunkten). Oavsett vilket bländarvärde du använder kommer bakgrunden att verka oskarp, men om du använder en mindre bländare (högre f/-tal) blir mer av motivet tillräckligt skarpt.

För största kontroll och precision bör du ställa in objektivet på manuell fokusering. Du kommer att märka att små rörelser förstoras i takt med motivet. Med små justeringar av fokusringen kan du förändra fokuseringsområdet avsevärt. Bäst fokuseringskontroll får du genom att använda den förstorade direktvisningsbilden.

Ljussättning

Vid makrofotografering är det väldigt viktigt med rätt belysning. Om du fotograferar inomhus är det en bra idé att börja med det naturliga ljuset från exempelvis ett fönster. Undvik direkt solljus (ljus som silas genom moln är att föredra) och använd gärna en bit vit kartong för att reflektera ljuset tillbaka på motivet för att ta bort eventuella skuggor. Genom att flytta kartongbiten fram och tillbaka eller justera vinkeln kan du skapa stora skillnader.

Det bästa är om ljuskällan belyser hela motivet för att framhäva detaljer och färger. Canons blixtar Macro Ring Lite och Macro Twin Lite är kompletterande belysningslösningar som ger jämnast belysning vid makrofotografering.

Uppskuren tomat – © Katherine Watson, Canon EOS 7D

Komposition och bakgrund

Närbildsfotografering, eller makrofotografering, går ut på att fånga detaljer och därför kan det vara värt att ägna lite tid åt motivets bakgrund. Bakgrunden är troligtvis oskarp, men färger, ljusstyrka och former kan fortfarande dra uppmärksamheten från motivet. Så nu förstår du grunderna och följande sida kommer att hjälpa dig att ta nästa steg.

Ta nästa steg

När du börjar med makrofotografering kan du gärna utgå från ett vanligt standardzoomobjektiv, men det finns även specialobjektiv och tillbehör som gör att du kan komma riktigt nära motivet.

Makroobjektiv

De här objektiven är avsedda för närbildsfotografering och ger förstoringsgraden 1:1, vilket betyder att motivet återges i naturlig storlek på kamerans bildsensor. Objektiven kan även användas för exempelvis porträttfotografering. Om din kamera har en APS-C-sensor kan du med fördel börja med objektivet Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM och om du har en fullformatssensor är Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM ett bra alternativ. Objektivet EF 100mm f/2.8L Macro IS USM har inbyggd hybridbildstabilisering, vilket innebär att du kan ta vissa närbilder utan stativ. Alla makroobjektiv ger hög skärpa ända ut i hörnen, hög kontrast och hög bildkvalitet.

Jordgubbe och choklad – © Alejandro Ruiz, Canon EOS 7D

Närbildsobjektiv

De här objektiven skruvas fast längst fram på det befintliga objektivet så att du kan komma närmare motivet med bibehållen skärpa. De tar väldigt lite plats och passar därför utmärkt för dig som vill resa med lätt packning. Canon erbjuder två typer av närbildsobjektiv; 250D är mer kraftfullt än 500D.

Mellanringar

Ett annat alternativ du kan använda med ditt befintliga objektiv är mellanringar. En mellanring placeras mellan EOS-kamerahuset och objektivet, så att du kan ställa in skärpan på motiv som befinner sig närmare. Canon har två mellanringar: EF12 II och EF25 II. Siffran anger mellanringens längd och en 25 mm lång mellanring ger större förstoring än en 12 mm lång mellanring. Mellanringar innehåller inga delar av glas och därför påverkas inte objektivets kvalitet. Du behöver däremot mer ljus på motivet för att få rätt exponering.

Kupritkristall – © Matteo Chinellato, Canon EOS 5D Mark II

Mer avancerade inställningar på EOS-kameran

När du väl har investerat i ett objektiv eller ett tillbehör för makrofotografering kan det vara en bra idé att utforska lägen som ger större kontroll över exponeringsinställningar, till exempel Bländarförval (Av) och Manuell (M). Med de här lägena kan du kontrollera skärpedjupet. Läs mer om de här lägena.

Om du använder ett stativ tillsammans med kameran finns det några olika sätt att få den ännu mer stadig. När du trycker på avtryckaren kan kameran skaka något. Om bilden inte måste tas i exakt rätt ögonblick kan du ställa in självutlösaren på 2 sekunder så att kameran hinner stabiliseras innan bilden tas. Du kan även använda en fjärrutlösningsknapp ansluten till EOS-kameran. På så sätt kan du välja exponeringstillfälle utan att vidröra kameran.

Sockersött – © Luis Pineda Garcia, Canon EOS 500D

Efterbehandling

Eftersom du anstränger dig lite extra för att få till perfekta närbilder kan det vara en bra idé att fotografera i RAW-format för att sedan putsa lite extra på bilderna med hjälp av Canons programvara Digital Photo Professional (DPP). Med verktyg som objektivkorrigering, vitbalansjustering och beskärning kan du skapa bilder som sticker ut. Här hittar du en handledning om DPP.

Håll dig informerad

Nästa på tur: Se världen utan sökare