Sea-Surfer-Wave

Actionbilder från vattensporter

EOS-tips

Surfing, kajakpaddling och andra vattensporter kan bli fantastiska motiv. Spänning, hopp, svängar, vältningar och fart kan ge fantastiskt resultat, men kräver både insats och tålamod. Här kommer några tips om hur du kan ta bättre bilder och sedan skriva ut dem på bästa sätt.

• Använd läget Sport
• Reducera oönskad suddighet
• Använd Tidsförval (Tv)
• Använd en autofokuszon
• Använd snabba objektiv för actionfotografering
• Inställningar för bildkvalitet

Oavsett om du planerar att ge dig ut i vågorna, stå vid kanten av en närliggande sjö eller på en strand – var uppmärksam på omgivningen och din och andras säkerhet. Läs vidare och ta reda på mer.

Grab it, Yeray Menéndez López

Använda läget Sport för att fånga snabba rörelser

Snabba sporter fotas bäst när kameran är optimerad för att följa motivet och frysa rörliga motiv. Vrid inställningsratten på din EOS till läget Sport, eller använd SCN-läget och välj Sport på LCD-skärmen om kameran har ett sådant alternativ.

Sportläget förkortar slutartiden och det hjälper till att frysa rörelsen. Sportläget ändrar också kamerans autofokussystem (AF) för att följa rörliga motiv.

Bäst resultat får du genom att hålla ned avtryckaren för att aktivera fokus, innan objektet når det idealiska läget för bilden. Sportläget slår också om kameran till snabb serietagning, så en serie bilder tas medan avtryckaren är helt nedtryckt. Om du fotograferar mycket action, kan ett snabbt minneskort med större kapacitet maximera antalet bilder du kan ta i en serie. Tips! När du använder läget Sport är det ofta bättre att ta några bilder och sedan lyfta bort fingret från avtryckaren och hitta ett nytt objekt.

Reducera oönskad suddighet: Bildstabilisator

Längre zoomobjektiv med bildstabilisator minskar effekten av kameraskakningar, men om du låter kameran följa med i rörelsen kanske bildstabilisatorn blir mindre effektiv. Kolla om det finns en omkopplare på sidan av objektivet. Om det finns för Mode1/Mode 2 – välj Mode 2. Vissa objektiv växlar automatiskt till Mode 2 när panoreringsrörelsen identifieras.

Sprint Triathlon – MB3cky68
Användarrättigheter: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Snabb action tas ofta med mycket kort exponering. Ställ in slutartiden på 1/500 sekund eller snabbare. Du kan behöva 1/2000 sekund för att frysa vattendroppar. Mitt i fotograferandet kanske du inte ens märker att ljusförhållandena ändras, och om slutartiden är mycket kort kanske objektivet inte är tillräckligt snabbt för att exponeringen ska bli bra. Ett snabbt objektiv har större maximal bländare (lågt f-tal), som kan släppa in mer ljus för att fånga snabba rörelser med en kortare slutartid. Om du använder Auto ISO eller egen inställning för Säkerhetsförskjutning med ISO bidrar detta till att få bästa möjliga exponering och bättre resultat.

Använd en autofokuszon

EOS-kameror har flera fokuspunkter utspridda över bildrutan och kameran fokuserar vanligtvis på det objekt som ligger närmast dig. För att vara säker på var i bilden kameran fokuserar kan du testa att välja en mindre grupp fokuspunkter, och se till att de ligger kvar på motivet.

Du kan behöva träna på detta, men resultatet är värt det. För de flesta snabbrörliga motiv kan metoden att välja en enda AF-punkt göra det svårare att få skarpa bilder, eftersom det är lätt att AF-punkten missar motivet. Val av fokuseringspunkt kan bara göras om någon av den kreativa zonens metoder – P, Tv, Av, M – valts.

2016 Steel Pier Surf, klassisk longboardsurfing, Virginia Beach Va. – C. Watts
Info om användarrättigheter: Användarrättigheter: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Använd snabba objektiv för actionfotografering

Canons professionella sportfotografer använder ofta objektiv i den vita L-serien, eftersom de ger snabb maximal bländare och möjlighet att få avlägsna motiv större i bilden.

Vilka objektiv du väljer beror på hur nära du är rörelsen. Om du är längre bort behöver du längre objektiv, men en extrem vidvinkel kan också vara ett dramatiskt alternativ.

Inställningar för bildkvalitet

Om du fotograferar JPEG-bilder (i motsats till bilder i RAW-format) kan kameran ta många fler bilder i en kontinuerlig serietagning. De skrivs också mycket snabbare till minneskortet.

Håll dig informerad

Nästa på tur: Se världen utan sökare