Canons nya moduluppbyggda rullmatade skrivare i Colorado M serien ger skalbar hastighet, är ett lättskött alternativ för vitt bläck och passar många olika tillämpningsområden

Stockholm 2023-03-30 – Canon presenterar den nya Colorado M-serien: den första plattformen för rullmatade grafiska storformatskrivare som är modulär vad gäller hastighet och mediahantering. Det här är marknadssegmentets snabbaste och mest produktiva lösning och erbjuder specialeffekter och utskrift med vitt bläck. Den 1,6 m rullmatade skrivaren behåller Colorado-seriens konstruktionsuppbyggnad, kan konfigureras efter grafiska leverantörers behov och utvecklar deras verksamhet via enkla uppgraderingar.

Colorado M-series_front_angle

Canons nya Colorado M-serie har en modul-uppbyggd 1,6 m rullmatad skrivare med två hastighetskonfigurationer och kapacitet för vitt bläck

Colorado M-series_UVgel

Colorado M-serien med Canons UVgel innehåller tekniken FLXfinish+ med specialeffekter och har ett nytt lättskött vitt bläck

Colorado M-series_white_ink

Colorado M-serien med Canons vita UVgel-bläck hanterar många olika applikationer, inklusive fönstergrafik

Den skalbara M-serien har flera utmatningshastigheter: Colorado M3 och M5 har en marschhastighet på 29 m²/tim och 40 m²/tim med max utskriftshastighet på 111 m²/tim respektive 159 m²/tim. Hastigheten kan uppgraderas från en hastighet till en annan, tillfälligt vid produktionstoppar eller permanent. En framtidssäker lösning. Båda skrivarna kan också enkelt uppgraderas till M3W- och M5W-modeller med det nya alternativet för vitt bläck och utrustas med den beprövade utskriftstekniken FLXfinish+ för matta/glättade CMYK-utskrifter.

Canons nya vita UVgel-bläck breddar applikationerna som kunderna kan skapa. Det vita UVgel-bläcket maximerar deras möjlighet att dra nytta av UVgelens lovordade fördelar med ett helt spektrum av applikationer för förstklassig grafik och inredningsdekor – till exempel fönstergrafik, skyltar och tapeter. Med det här tillskottet och ny sensorteknik för avkänning av media kan användarna utöka sina typiska produkterbjudanden och skriva ut på tjocka strukturer, transparenta, färgade, reflekterande och magnetiska material.

Den unika sammansättningen i Canons UVgel-bläck bygger snabbt upp täta och ogenomskinliga bilder med vitt bläck i färre körningar än med konventionella utskriftstekniker och den vita utskriften bibehåller ursprunglig vithet över tid. UVgelens speciella egenskaper eliminerar också många av problemen med produktion, rengöring av munstycken och underhåll. Utskriften blir jämn och felfri, bläckanvändning och spill minimeras och produktiviteten blir maximal.

Utskriftsleverantörer kan också välja det unika alternativet FLXfinish+ för att få en matt eller glättad yta, eller båda delarna på samma CMYK-utskrift – utan extra lack.

Kunder med stora volymer kan automatisera hela utskriftsprocessen genom att konfigurera produktionsinställningen UVgel Print Factory eller UVgel Wallpaper Factory, som skär, spolar tillbaka, tejpar eller buntar och hanterar volymer på åtminstone 50 000 m² per år, med minimal operatörstid.

Jennifer Kolloczek, European Planning, Marketing & Innovation Senior Director, Production Print på Canon Europe: ”Ända sedan Colorado-skrivarna med UVgel-bläck kom ut på marknaden har de satt högsta ribban för hastighet, kvalitet och allsidig produktivitet. Förutom dessa affärskritiska verksamhetsprestationer vill dagens leverantörer av storformatsgrafik göra smarta, miljömedvetna investeringar i utskriftslösningar som kan förändras tillsammans med dem och hjälpa dem att sikta in sig på lönsamma, kreativa tillämpningsområden, produkter och tillväxtmarknader. Med sin moduluppbyggnad och tillskottet med ett lättskött alternativ för vitt bläck, är den nya Colorado M-serien den tillväxtmotor som företagen kan sätta sin tillit till när det gäller att höja kapacitet, omsätta idéer och förverkliga dem.”

Canons UVgel-bläck levererar knivskarp bildkvalitet och konsekvent färg och de utmärkta torkegenskaperna innebär att man kan skära och efterbehandla direkt. Tack vare den fantastiska hållbarheten behövs heller ingen laminering. Precis som tidigare Colorado-modeller, men med ytterligare förbättringar, är M-serien designad för att hantera arbetsbelastningen för flera äldre rullmatade skrivare – i industriklass, med pålitlighet dygnet runt och oövervakad utskrift med minimala operatörsåtgärder. Den nya M-serien stöds av PRISMAguide XL, en lättanvänd och kraftfull programvara för design och jobbautomatisering, som ger bekväma produktionskörningar med konsekvent hög kvalitet.

UVgel-teknik förbrukar upp till 40 % mindre bläck jämfört med andra bläcktekniker som latex eller eko‑solvent bläck och skapar samma bildkvalitet och färgintensitet. Direkthanteringen och det energieffektiva LED-skyddssystemet med låg värme minskar energianvändningen jämfört med andra tekniker och klarar utskrifter på högkvalitativa, värmekänsliga material – viktigt på förstklassiga marknader som till exempel väggbeklädnader. Med UVgel-teknik kan kunderna dessutom skriva ut på miljömedvetna material som PVC-fritt och pappersbaserat material och även på obestruket material.

UVgel-utskrifter är mycket robusta, har dimensionell stabilitet och enastående prestationsförmåga när det gäller både mekanisk och kemisk motståndskraft. Utskrifterna håller alltså längre med en Colorado-skrivare och för de flesta applikationerna behövs ingen laminering. Förutom de ekonomiska fördelarna med att slippa tid och kostnad för laminering så innebär den enklare processen också att lamineringens extra plastlager blir överflödigt i den slutliga applikationen.

M-seriens moduluppbyggnad gör den till en mer hållbar lösning eftersom kunderna kan skala upp skrivarens hastighet och kapacitet efter verksamheten, utan att behöva byta ut sin centrala utskriftsenhet. Det finns också ett bekvämt alternativ för att uppgradera till en temporär hastighetslicens när arbetstoppar uppstår.

Colorado M-serien har låg investeringskostnad och ger snabb avkastning på investeringen tack vare de lägsta driftskostnaderna i sin kategori, möjlighet att producera förstklassiga tillämpningar och unika modulära uppgraderingsalternativ.

Colorado M-serien finns tillgänglig via ackrediterade partner och via Canons egna säljorganisationer.

Colorado M-series Images