Canon inriktar sig på marknaden för förstklassiga affischer genom den nya storformatskrivarserien imagePROGRAF GP med 7 färger och orange och grått bläck för livfull och mjuk färgåtergivning

Stockholm 2024-01-25 – Canon lanserar en ny imagePROGRAF GP storformatskrivarserie med 7 färger för både kommersiella och interna utskriftsleverantörer. Serien är i första hand designad för exklusiva affischer, men lämpar sig också för andra grafiska tillämpningar, som utskrift av fotografier. Serien består av tre modeller: imagePROGRAF GP-6600S (60”/1524 mm), GP-4600S (44”/1118 mm) och GP-2600S (24”/610 mm) – som nu ersätter imagePROGRAF PRO-6100S och PRO-4100S. Med den nya pigmentbaserade bläckuppsättningen LUCIA PRO II1, levereras affischer i A0-format på obestruket papper inom 48 sekunder, med ett utökat färgomfång av livfulla och korrekt återgivna färger – och bättre bildbeständighet. imagePROGRAF GP-serien kommer att visas i Canons monter på drupa 2024 i Hall 8A, B41-1 – B41-8.

• Den nya serien imagePROGRAF GP är huvudsakligen designad för exklusiva affischer.

• Canon lanserar imagePROGRAF GP, en ny storformatskrivarserie med 7 färger.

• Serien består av tre modeller: imagePROGRAF GP-6600S, GP-4600S och GP-2600S.

Exceptionell PANTONETM-täckning

I den nya 7-färgers LUCIA PRO II bläckuppsättningen som används i imagePROGRAF GP-serien inkluderas orange – som reproducerar mer livfulla, effektfulla färger – samt grått, som bland annat reproducerar mjuka hudtoner. Resultatet blir att det återgivna färgomfånget i den nya serien hanterar 96 % av provboken PANTONE™ FORMULA GUIDE Solid Coated2, något som gör serien perfekt för utskrift av företagsfärger.

Väsentligt större hållbarhet

Med bläckuppsättningen LUCIA PRO II kan användarna producera mycket mer hållbara resultat, eftersom de nya bläcken ger ett väsentligt bättre skydd mot nötning på fotopapper. Affischer och andra utskrifter utsätts för färre risker att skadas/repas när de hanteras, transporteras och monteras på plats. Ett mycket ljusbeständigt pigment i bläckuppsättning ökar dessutom färgbeständigheten dramatiskt, så att konstverken kanske kan bevaras i upp till 200 år3.

Ett lyft för produktiviteten

Den nya imagePROGRAF GP-serien är lättanvänd – oavsett användarens kunskapsnivå – och ger ökad produktivitet tack vare ett statusövervakningssystem för bläckspridningen, förenklade inställningar och enklare hantering av utskriftsmaterial. Serien har dubbla rullar som samtidigt kan hantera olika papperstyper och format, så att användaren automatiskt kan växla mellan att skriva ut på allt från matt till glättat papper utan att avbryta körningen. Genom att öka hastigheten på den automatiska inmatningsprocessen har materialets inmatningstid också reducerats med cirka 40 %4.

Miljöhänsyn

I linje med Canons mål att minska miljöavtrycket från sina produkter och verksamheter genom att använda resurser på ett ansvarsfullt sätt, minimera avfallet, öka effektiviteten och stödja innovation, så har mängden expanderad styrenplast reducerats i förpackningsmaterialet för nya serien – till exempel har 89,5 %5 mindre polystyrenskum använts för GP-4600S jämfört med dess föregångare. Den minskade strömförbrukningen – 94W eller lägre i drift och 2,2W eller lägre i standby – har liksom andra uppfyllda kriterier också bidragit till att serien rankas som en ”Gold”-produkt enligt USA:s EPEAT6 miljömässiga bedömningssystem (Electronic Product Environmental Assessment Tool), som är den högsta noteringsnivån vad gäller utrustningsprodukter för bildbehandling.

Mathew Faulkner, EMEA Director, Marketing and Innovation, Wide Format Printing Group på Canon Europe: ”Med lanseringen av den nya imagePROGRAF GP-serien bemöter vi behoven på marknaden för exklusiva, förstklassiga affischer. GP-serien behåller imagePROGRAFs överlägsna utskriftskvalitet och konfigurationen av de nya LUCIA PRO II-bläcken erbjuder ett mycket större färgomfång och levererar enastående Pantone-täckning för en mer korrekt återgivning av företagsfärger. Bildbeständighet är också rent marknadsmässigt mycket viktigt för exklusiva affischer. Alla utskrifter från de nya imagePROGRAF GP-enheterna är både mycket reptåliga och ljusbeständiga, något som hjälper till att bevara hållbarhet och värde. Och med den förbättrade hanteringen av utskriftsmaterial och seriens ökade automatisering är den också mer produktiv och lättanvänd.”

Den nya imagePROGRAF GP-serien finns tillgänglig inom EMEA från mars 2024, antingen direkt från Canon eller via en av deras auktoriserade återförsäljare.

Mer information om den nya imagePROGRAF GP-serien finns här: https://www.canon.se/business/products/wide-format-printers/announcing-new-imageprograf-pro-gp/

1. Fem av de sju bläcken är nyutvecklade. De matta svarta och orange bläcken är desamma som används i imagePROGRAF GP-2000/4000.
  2. 96 % av provboken PANTONE™ FORMULA GUIDE Solid Coated när Canons papper Premium Semi-glossy 2 används, med imagePROGRAF skrivardrivrutin inställd på [High] [Colour Correction Off].
  3. När Canons papper Heavy Coated HG används. Uppskattad varaktighet beräknad enligt testmetod av ljusbeständighet inomhus. Livslängdskriterier enligt utvärderingsmetod för digitala färgfotoutskrifter (JEITA CP-3901B) publicerad av JEITA (Japan Electronics and Information Technology Industries Association).
  4. Från 123 sek (tidigare imagePROGRAF PRO-serie) till 73 sek (nya imagePROGRAF PRO-serien).
  5. Viktförhållande, GP-6600S reducerat med 58,9 %. GP-2600S använder inte polystyrenskum i produktförpackningen.
  6. Ett miljömässigt bedömningssystem upprättat av GEC (Green Electronics Council), en amerikansk icke-vinstdrivande organisation, med syfte att utveckla och stödja marknaden för miljövänliga produkter.