Canon visar sitt engagemang för att bli en huvudaktör inom digitalt tryckta etiketter och förpackningar

Stockholm 2024-03-26 – På drupa 2024 (Messe Düsseldorf, 28 maj – 7 juni 2024, Hall 8a, monter B41-1 till B41-8) kommer Canon att demonstrera sitt engagemang för att bli en viktig, betrodd partner på etikett- och förpackningsmarknaderna. På plats visas en ny digital press och produktkoncept som bekräftar Canons tydliga framsteg i den riktningen. För att visa hur viktiga etiketter och förpackningar är som strategiska mål för tillväxt producerar Canon olika tillämpningar för etiketter, wellpapp och vikta kartonger i sin monter.

• Canons vattenbaserade digitala etikettpress kommer att visas på drupa 2024

• Canon tillkännager utveckling av arkmatad digital wellpapp-press i en enda körning (återges endast som illustration; förbehåll för ändringar)

• En kompakt konfiguration av kartongproduktionslinjen Edale FL5 kommer att visas i Canons monter på drupa

Etiketter

På drupa finns Canons nya digitala etikettpress LabelStream LS2000 – den första förhandsvisningen utanför Japan. LabelStream LS2000 är Canons första vattenbaserade inkjet-etikettpress. Den bygger på innovativa Canon-tekniker och är avsedd för etikettryck i industriell skala. Pressen blir tillgänglig inom EMEA-regionen under 2025 och trycker CMYK plus vitt på självhäftande substrat, med en ny bläckuppsättning framtagen för att uppfylla säkerhetsstandarder för livsmedel. På drupa kan Canons besökare se LabelStream LS2000 direktproducera etiketter på papper och filmmaterial, som sedan är klara för lackering, utstansning och slitsning på en fristående konverteringsenhet från Grafisk Maskinfabrik. Utskriftsexempel från Edales flexografiska etikettpress FL3 visas också. Företaget Edale ingår i Canon Group.

Wellpapp

Som ett bevis på Canons engagemang att expandera på wellpappmarknaden introduceras konceptet för en industriell arkmatad digital wellpapp-press i en enda körning. Den inriktar sig på wellpappkonverterare och har designats för att kombinera offsetliknande utskriftskvalitet med 1,7 m utskriftsbredd, en produktivitet på upp till 8 000 m2/timme och helt nya nivåer för kostnadseffektivitet. I Canons monter visas en 3D-modell, utskriftsexempel och tekniska animeringar av systemet.

På Canons storformatskrivare Arizona och Colorado får besökare som är intresserade av digitalt tryck på wellpapp se direktproduktion av förpackningsprototyper och reklamförpackningar i korta serier. De här lösningarna möjliggör personlig förpackningsproduktion on-demand och i korta serier för förpackningskonverterare och utskriftsleverantörer. Nya flatbäddsskrivaren Arizona 2380XTF med FLXflow-teknik visar tryck på många olika skylt- och förpackningstillämpningar och på många olika utskriftsmaterial, inklusive wellpapp. Vit färg, lack och möjlighet till upphöjt tryck upp till 4 mm med PRISMAelevate XL skapar en fullständig frihet att designa högkvalitativa förpackningar och förpackningar som kan ”läsas” av synskadade.

Konfigurationen UVgel Print Factory – som består av en rullmatad Colorado-skrivare i M-serien, en Fotoba Jumbo Roll JRL 170-matare och JRR 170 Rewinder – skriver ut på ett mellanläggsmaterial för senare laminering på wellpapp och skapar en högkvalitativ tryckt förpackning som ett digitalt alternativ till konventionell litografisk laminering. Att kopiera den litografiska lamineringsprocessen med digitalt tryckt mellanläggsmaterial ger en högkvalitativ förpackning för korta serier som kan personaliseras eller varieras. Hållbarheten för UVgel-utskrifter innebär att ytterligare ytskiktslaminering inte alltid är nödvändig. Med FLXfinish+-teknikens förmåga att åstadkomma matt eller glättad yta på samma utskrift, utan att byta bläck eller utskriftsmaterial, kan kunderna skapa en känsla och ett lyxigt utseende utan någon extra kostnad för utskriftsleverantören.

Vikta kartonger

Tack vare förvärvet av Edale 2022 har Canon börjat etablera närvaro på marknaden för vikta kartonger. På drupa visas en inbyggd produktionsprocess för vikta kartonger med förtryckta rullar som sedan dekoreras på Edales FL5-Single-Pass Carton Production Line och lägger till antingen kall foliering, Cast & Cure eller lack. Kartongen förflyttas inline till flatbäddsskäraren Edale FDC600 för skärning, veckning, punktskrift/reliefer och borttagning av spill. Slutligen levereras färdiga utstansade kartonger i en enda körning.

I montern finns också utskriftsprov på vikta kartonger som tryckts digitalt på Canons pressar, som den tonerbaserade imagePRESS V1350 och den arkmatade inkjetpressen varioPRINT iX3200.

För att ytterligare visa avsikten att bli en nyckelleverantör på förpackningsmarknaden kommer Canon att ge sitt synsätt på digital arkmatad produktion av vikta kartonger i industriell skala till ”converters” (företag som är intresserade av att konvertera från offset-teknik till digital teknik) som är intresserade av att undersöka fördelarna med digitalt tryck.

Jennifer Kolloczek, Senior Director, Marketing & Innovation, Production Print på Canon EMEA: ”Tryckprocesserna för flexo- och offsettryck passar för massproduktion av stora jobbvolymer och konverterarna kämpar nu med att maximera anläggningens produktivitet inför mer frekventa omtryck, korta serier och versioner, när varumärkesägarna skapar ett allt större antal lagerhållna enheter – allt i samband med väsentligt minskade omloppstider.”

”Som global ledare inom inkjetproduktion av stora volymer, jobbar våra digitala pressar redan sida vid sida med analog utrustning i komplexa industriella miljöer och med stora volymer för många olika kommersiella utskriftssegment – något som ger oss bra förståelse för konverterarnas krav. Vår marknadsledande inkjet-expertis, erfarenhet av utmatade substrat och en stark ställning inom uppbyggnad av högpresterande produktionslinjer, tillsammans med den inblick vi fått via vårt förvärv av Edale, innebär att Canon har ett perfekt sätt att hjälpa konverterare av etiketter, wellpapp och vikta kartonger att få konkurrensfördelar genom att höja den operativa effektiviteten och sticka ut från mängden med sina erbjudanden.”

”Vi jobbar med flera olika teknikpartner och är mycket kunniga när det gäller att planera heltäckande lösningar, hybridarbetsflöden och smart automatisering. Våra system och fortlöpande expertkunskaper inom teknisk support och affärsutveckling, har medfört att hundratals företag över hela världen har kunnat frigöra ännu mer produktiv kapacitet och ta sikte på lönsamma nya intäktsmöjligheter och affärsmodeller. Vi är mycket angelägna om att utvidga samma fördelar för etikett- och förpackningskonverterarna.”

Ytterligare information:
bilder-Download