Differentiate, Rohner Spiller grow their business, using marketing and customer communication solutions from Canon

Rohner Spiller går utanför ramarna

Utmaningen

Under de senaste femtio åren har det schweiziska företaget Rohner Spiller etablerat sig som ett ledande tryckeri. De har byggt upp en lojal kundbas tack vare en snabb och helomfattande trycktjänst med hög kvalitet för ett brett utbud av marknader, från arkitekter och grafiska designers till små, medelstora och större företag. Den fullständigt optimerade produktionsmiljön, som inkluderar maskinvara för allt från utskrifter och efterbehandling i stort och litet format till scanning och laminering, är utrustad för att klara nästan alla utskriftsjobb.

Men liksom företagets VD Remo Martin påpekar vinner inte produktionskapaciteten i sig nya avtal, något som under 2012 hade blivit ett stort behov: ”Vår verksamhet gick bra och vi hade en hel del jobb från befintliga kunder. Men priserna föll snabbt så vi behövde hitta ett sätt att upprätthålla och öka vår omsättning och ge långsiktig stabilitet. Vi behövde nya kunder.”

Företaget övervägde att investera i ny utskrifts- och efterbehandlingsutrustning, men dessa lösningar gav inte den unika säljaspekt som de var ute efter: ”Genom att fokusera på den föränderliga kommunikationsmiljön letade vi efter ett sätt att hjälpa våra kunder att anpassa sig till en utvecklande kultur där alla alltmer använde information över olika medier.”

Även om Martin och hans team var medvetna om möjligheterna i onlinemarknadsföring och olika medier minns han att de inte hade nödvändiga insikter eller kunskaper om marknaden: ”Vi var överväldigade av hur mycket information som är tillgänglig och därför sökte vi efter en partner som kunde sålla i informationsflödet, förenkla marknaden och vägleda företaget på det nya området”.

"Som ett resultat av vårt samarbete med Canon utgör crossmedia nu en stor del av vårt tjänsteutbud."

Rohner Spiller attract new customers, using Canon marketing solutions

Canons lösning

Efter omfattande marknadsundersökningar, som innebar att man talade med ledande lösningsleverantörer inom crossmedia vid drupa 2012, beslutade Rohner Spiller att investera i Canons förslag som innefattar DirectSmile-programvara. ”Två saker förutom kapaciteten hos programvaran blev mycket tydliga under våra diskussioner med Canon. 1. Att företaget har lång erfarenhet av marknaden och 2. att de i samarbete med oss skulle fungera som den hjälpande hand vi behövde.”

Den hjälpande handen kom i form av en tre dagar lång utbildning som tillhandahålls av Canon, där Martin och hans team fick lära sig grunderna inom crossmedia och hur man utarbetar kundkampanjer med DirectSmile. ”Den här ovärderliga utbildningen kompletterades med en genomgående företagsdiskussion som fokuserar på hur man gör tjänsten lönsam. Vi arbetade tillsammans med Canon kring ett antal idéer, där vi föreslog nya affärsmodeller medan Canon visade oss befintliga kundkampanjer de hjälpt till med. Det har hjälpt oss att definiera i vilken riktning vi vill gå”.

Den här nya riktningen var viktig. Med tanke på Rohner Spillers starka varumärkesmedvetenhet som leverantör av utskriftstjänster beslutades det att företagets nya crossmedia-erbjudande behövde en egen marknadsidentitet. Eftersom denna nya tjänst i slutändan skulle gynna den huvudsakliga verksamheten konfigurerades den som en separat division med benämningen ”Querfeld1”. Namnet kommer från det tyska uttrycket för ”över landsgränserna” och förmedlar tydligt upptäckande-andan i företagets nya satsning.

"Vi har inte bara breddat våra kundrelationer till att vinna nya kunder och återfå gamla, utan även ökat utskriftsvolymerna med 20 procent."

Fördelar

Idag är Querfeld1 ett blomstrande varumärke som har stärkt företaget Rohner Spiller. Det drivs av tre engagerade specialister som erbjuder tjänster för digital marknadsföring såsom e-postmarknadsföring, e-nyhetsbrev och webbsidedesign och Querfeld1-teamet stödjer även kunder i deras marknadsföringsstrategier:

”Befintliga kunder gillar vår nya kunskap inom crossmedia och marknadsföringsautomatisering och det faktum att vi kan öka värdet hos deras kampanjer. Vi kan förenkla och automatisera deras arbetsflöden med minimal mänsklig inblandning och omvandla våra utskriftsprodukter till lösningar som ökar intäkterna. Vi har inte bara utvecklat vår företagsmodell och breddat våra kundrelationer till att vinna nya kunder och återfå gamla, utan även ökat utskriftsvolymerna med 20 procent”.

Utöver traditionella crossmedieprogram såsom direktreklam inbäddad med personliga webbsidor har varumärket även utvecklat ett sofistikerat onlineverktyg för lokala garageföretag. Martin minns att ”Vår första stora lösning var ett system som heter CARS 2.0, ett undersökningsverktyg online som hjälper våra garagekunder att samla detaljerad information om sina kunders önskade kommunikationsmetod. Oavsett om det är via telefon, SMS, direktreklam eller e-post hjälper verktygen dem att göra sin kommunikation mer effektiv.”

Martin avslutar: ”Vi har ett nära samarbete med Canon, som har hjälpt oss att upprätthålla vår verksamhet. Canon-teamet är alltid redo att hjälpa oss och ger snabba svar på eventuella frågor. Som ett resultat av vårt partnerskap är crossmedia nu en stor del av vårt tjänsteutbud. Vi har fått igen våra investeringar och i framtiden förväntar vi oss en ökad lönsamhet och fortsatt tillväxt.”

Differentiate, Rohner Spiller offer customers online marketing and crossmedia services using campaign management software from Canon

"Vi har ett nära samarbete med Canon, som har hjälpt oss att upprätthålla vår verksamhet."

Läs mer

Kontakta oss

Upptäck hur vi även kan hjälpa dig att differentiera din verksamhet

Läs mer

  • Canon
  • Kundreferens: Rohner Spiller Communication