Som en ledande spelare på marknaden vill Canon ta sitt ansvar och driva utvecklingen och branschen framåt. Det handlar om att ge kunderna inom alla affärsområden förutsättningarna att lyckas – såväl idag som i framtiden. Då krävs innovativa produkter och tjänster, nischad expertkunskap och erfarenhetsutbyte över branschgränser. I detta arbete har marknadsavdelningen, med Erik Åkenes i spetsen, en viktig roll att spela.
Stabil partner med expertis inom sina kärnområden
Det flesta förknippar Canon med kameror, men faktum är att Canon arbetar med många fler affärsområden än så. Förutom affärsenheten med kamerautrustning och mindre hemma- och kontorsskrivare, handlar det bland annat om produktion inom tryckverksamhet, digitaliserings- och automatiseringslösningar. Det sistnämnda riktar sig mot företag, försäljning av produkter och tjänster till återförsäljare och proffsfotografer. Trots att det kan verka spretigt, landar ändå kärnverksamheten alltid i företagets kompetens inom bild-, dokument- och informationshantering. Dessa tre ben är grunden i allt som Canon gör, menar Erik Åkenes, marknadsdirektör på Canon.
– Vår expertis och vår gedigna kunskap inom dessa områden kan våra kunder dra nytta av. Att vi har många olika kunder och gör att vi samlar på oss värdefull erfarenhet av olika branscher. Insikterna stannar aldrig i en specifik affärsenhet utan delas mellan avdelningar för att kunna hjälpa kunderna optimalt.
Informationssäkerhet är Serious Business
Hantering av information och dokument är en del av Canons kärnverksamhet och därför blir även informationssäkerheten viktig. Det är Serious Business, som Canon säger i sin senaste kampanj som rör just det. Arbetsplatser som tar säkerhetsfrågor på allvar är de som får störst förtroende från både medarbetare och kunder – och här handlar det om mer än bara IT-säkerhet, menar Erik.