IT-avdelningens roll förändras snabbt. Traditionellt sett har IT-personal varit ansvariga för mycket av den dagliga praktiska hanteringen av teknik, från att åtgärda pappersstopp i en skrivare till att åtgärda ett internetavbrott på kontoret. Men i och med tjänstemodellen har allt det förändrats. Det som började som en modell för programvaruleverans har nu tagit över IT-arbetet, med ett stort utbud av teknikfunktioner som nu används som en tjänst, från säkerhet till maskinvara1. Varför?
De senaste åren har det skett en enorm förändring kring arbetsmiljöer, där företag inte längre kräver att alla anställda arbetar från en fast central plats. Med den förändringen har IT-avdelningen behövt omvärdera hur man utrustar hybrid- eller distansarbetare.
Samtidigt har förtroendet för tjänstemodeller fortsatt att växa. De har nu tydligt visat sitt värde för programvara i form av flexibilitet, kostnadseffektivitet, trygghet och frihet från dyra kapitalinvesteringar. Allt eftersom förtroendet ökar tillämpas tjänstemodeller nu på ett allt mer omfattande utbud av tekniker och tjänster.
De senaste åren har varit fulla av dramatiska marknadsfluktuationer, från följderna av en pandemi till global politik. I och med dessa utmaningar har tjänstemodeller kommit att betraktas som lösningen på kontinuerlig osäkerhet och utmaningarna med att hantera IT på ett effektivt sätt.