VIDGA VYERNA MED NYA COLORADO 1630

Canon bygger vidare på portföljen med 64 tums rulle-till-rulle-skrivare med UVgel och presenterar nya Colorado 1630. Den här skrivaren håller industriklass och är ett smart investeringsval för företag på storformatsmarknaden. Den ger tillgång till alla beprövade fördelar med UVgel-tekniken och har en lägre investeringskostnad. Nu kan företag utöka verksamheten och inrikta sig på marknadens mindre volymer. Basmodellen för Colorado 1630 är byggd med tanke på hållbarhet, pålitlighet och stabilitet och kan konfigureras efter varje användares unika affärsbehov. Moduluppbyggda alternativ som FLXfinish, en andra mediarulle och enkel dubbelsidig utskrift kan läggas till.

Colorado 1630 har designats för skylttillverkare, utskriftsleverantörer och interntryckerier och den ger överlägsen utskriftskvalitet på 1 800 dpi. Utskrifterna är hållbara, luktfria, torkar direkt och nästan alla utskriftsmaterial kan användas. Tillämpningarna blir obegränsade. I snabbaste utskriftsläge är den maximala hastigheten 111 m² per timme, för tillämpningar som till exempel utomhusbanderoller och annonstavlor.  Och i högkvalitativt läge kommer hastigheten upp i hela 29 m² per timme.

Den här nya, flexibla skrivaren har samma högproduktiva funktioner, kvalitetsresultat och mediaflexibilitet som sin storebror, modellen Colorado 1650. Samma bläck som för 1650-modellen används – Canons unika UVgel 460-bläck – och resultatet blir knivskarpa utskrifter med stort färgomfång. Colorado 1630 är extremt pålitlig och enkel att använda. Helt enkelt en robust arbetshäst byggd för maximal driftstid och snabba omloppstider. Driftskostnaderna är minimala tack vare skrivarens effektivitet, kombinerat med mindre spill och 40 % lägre bläckförbrukning jämfört med andra tekniker. Kunderna kan alltså maximera sina bastjänster och på så sätt utöka sin verksamhet.

Andra fördelar är oavbruten produktion med snabbt bläckbyte, kombinerat med oöverträffade automatiska funktioner som övervakning av munstycken, underhåll av skrivhuvud och frammatning av media – allt för att undvika onödig stilleståndstid. Nu finns dessutom Canons app Remote Control som kan övervaka alla Colorado-skrivare. Användarna kan alltså fjärrstyrt kontrollera skrivarens status, som hjälp när maskinen ska användas oövervakad dygnet runt. Appen Remote Control skickar meddelanden till användarnas mobila enheter med uppdateringar om skrivarstatus, varningar och fel – en försäkran om att skrivaren fungerar smidigt för att klara alla deadlines.

Colorado-användarna kan också dra nytta av Canon’s ProCare after-sales service programme för större produktivitet och minimal avbrottstid. Programmet erbjuder maximal driftstid genom tillgång till reservdelar, förebyggande underhåll och fjärrsupport.

MODULUPPBYGGDA ALTERNATIV FÖR INDIVIDUELLA BEHOV

Colorado 1630 är uppbyggd i moduler. Kunderna kan starta med basmodellen och utifrån egna behov välja bland många tilläggsmoduler. Om skrivaren till exempel installeras med en enda mediarulle och upplagorna ökar, så kan en andra rulle enkelt läggas till. Colorado 1630 har exakt positionering av media, som ökar effektiviteten och ger en nära nog helt perfekt registrering för dubbelsidig utskrift. Alternativet ’utskrift på insidan’ ger också möjlighet att skriva ut på både in- och utsidan av rullen för maximal mediaflexibilitet. Samtliga alternativ kan aktiveras fjärrstyrt och on-demand, utan behov av servicebesök.

Med tilläggsmodulen FLXfinish kan användarna välja mellan matt eller blank yta på varje utskrift. Modulen använder en unik LED-härdningsteknik för att höja den visuella effekten på exempelvis banderoller, väggbeklädnader och säljmaterial utan att behöva byta bläck eller utskriftsmaterial. Den här tekniken stöder också utskrift på porösa material, till exempel obestruket papper och soft signage‑material, och breddar alltså marknadsmöjligheterna ännu mer.

DEN UTÖKADE COLORADO-FAMILJEN

Modellen 1630 utökar den befintliga Colorado-skrivarfamiljen för rullmatade skrivare med UVgel-teknik. Förutom nya 1630 innehåller produktportföljen Colorado 1640/1650 som inriktas på användare med större volymer och här finns också UVgel Wallpaper Factory, som erbjuder en automatiserad helhetslösning för produktion av väggbeklädnader i stora volymer.

Matteus Celinski, Country Director Professional Printing Products på Canon Svenska AB, kommenterar: ”Sedan Colorado-serien lanserades 2017 har tekniken haft en stor påverkan på marknaden och med mer än 2 000 installationer runt om i världen, som står för 25 miljoner kvadratmeter utskrifter hittills, så har den feedback vi fått varit extremt positiv. Drivkraften för oss på Canon Production Printing är att kunna hjälpa våra kunder och partner att bredda sina applikationsmöjligheter och få tillväxt i affärsverksamheten. Vi har sett en allt större efterfrågan på en 1,6 m UVgel-skrivare som kan betjäna alla utskriftsleverantörer. Och det är precis därför vi nu lanserar tillskottet 1630 till skrivarfamiljen Colorado. Här får kunderna en väldigt automatiserad, robust och stabil skrivare med moduluppbyggd design, som erbjuder stor flexibilitet och som har en attraktiv investeringsnivå.”

Colorado 1630 finns redan nu tillgänglig via ackrediterade partner och via Canons säljteam.

Mer information om Colorado 1630 finns på: https://www.canon.se/business-printers-and-faxes/colorado-1630/

Ta reda på mer om Colorado-familjen på: http://canon.sm/roll-to-roll