Ta reda på allt du behöver veta om hur du skickar in din produkt för service eller reparation. Detta inbegriper att hitta ett reparationscenter, de steg som måste följas för att ordna med service eller reparation och ett urval av vanliga frågor som kan vara relevanta för dig.
Produktservice och -reparation
Eftersom det kan vara små lokala skillnader i olika länder hänvisar vi till supportsidorna för ditt land via vår landsväljare.
I första hand rekommenderar vi att du läser vår produktsupport som innehåller information som kan hjälpa dig att lösa problemet. När du har valt produkt har du tillgång till vanliga frågor och användarhandböcker och kan hämta drivrutiner, programvara och firmware
Du kan även ordna med reparation av din produkt genom att använda Canons onlineportal för service och reparation, där du får vägledning genom processen att skicka din begäran och där det finns råd kring felsökning (om tillämpligt).
Eftersom det kan vara små lokala skillnader i olika länder hänvisar vi till supportsidorna för ditt land via vår landsväljare.
Eftersom det kan vara små lokala skillnader i olika länder hänvisar vi till supportsidorna för ditt land via vår landsväljare.
1 – Begär service eller reparation
Om du är ett företag:Om du är konsument:
Du får vägledning genom de relevanta stegen för att tillhandahålla all relevant information (t.ex. typ av begäran, felinformation, inköpsbevis osv.) och du kan lägga till ytterligare produkter i din begäran (om tillämpligt).
Du får information om lämplig serviceplats – antingen en professionell Canon-serviceverkstad eller en auktoriserad Canon-servicepartner för din produkt. Observera att Canons auktoriserade servicepartners är oberoende företag och därför arbetar enligt sina egna villkor. Du kan därför kontakta dem om du vill ha mer information innan du skickar några produkter för service eller reparation till dem.
Beroende på din produkt kan vi vägleda dig till vårt supportteam, så att de tillhandahålla ytterligare hjälp.
2 – När du har skickat in din begäran om service eller reparation skriver du ut din beställningssammanfattning som ska returneras med produkten
När du har skickat in din begäran kan du skriva ut din beställningssammanfattning. En kopia av den skickas även via e-post till dig (om du behöver skriva ut den vid ett senare tillfälle). Din beställningssammanfattning innehåller all information om din begäran och ska skickas tillsammans med produkten till serviceplatsen (antingen en professionell Canon-serviceverkstad eller en auktoriserad Canon-servicepartner). På så sätt kan de som arbetar på serviceplatsen bekräfta mottagandet av produkten och de får all information som behövs för att behandla din begäran.
3 – Se till att produkten är säkert förpackad för transporten
När du skickar en produkt till en professionell Canon-serviceverkstad eller en auktoriserad Canon-servicepartner ingår du inte något avtal med Canon och Canon åtar sig därför inget ansvar för eventuella förluster eller skador som uppstår under transporten.
Vi rekommenderar att produkten är säkert förpackad. Se vanliga frågor om service och reparation nedan samt användarhandboken för leveransinstruktioner, eftersom underlåtenhet att göra detta kan orsaka ytterligare skador under transport. Beroende på produktens värde kan du också överväga att försäkra försändelsen. Du kan även välja att personligen lämna produkten till en professionell Canon-serviceverkstad eller en auktoriserad Canon-servicepartner.
4 – Vad händer efter att jag har skickat in min produkt för service eller reparation?
När en produkt har skickats till en professionell Canon-serviceverkstad:
När produkten har tagits emot registreras den i vårt system och du får ett meddelande där vi bekräftar att produkten har mottagits.
När din beställning har behandlats och produkten har utvärderats kommer vi antingen omedelbart att fortsätta med din begäran (enligt våra villkor för service och reparation) eller i tillämpliga fall kontakta dig för att begära ditt godkännande för att fortsätta (t.ex. vid offerter gällande tid och kostnad).
Godkännande av beställningen och slutförande av avtalet för inköp av service och reparation sker när vi påbörjar begärd service eller reparation, såvida vi inte har meddelat dig att vi inte godkänner din beställning. Villkoren i ditt avtal lagras av oss och du får en kopia i din beställningsbekräftelse.
Du kan kontrollera status för din begäran och vid behov interagera med Canons professionella serviceverkstad på följande sätt:
När en produkt har skickats till en auktoriserad Canon-servicepartner:
Observera att Canons auktoriserade servicepartners är oberoende företag och därför arbetar enligt sina egna villkor och processer. Du kan därför kontakta dem om du vill ha mer information innan du skickar några produkter för service eller reparation till dem.
Obs! Ovanstående information tillhandahålls endast för kundrådgivning och utgör inte något avtal av något slag mellan Canon och kunden. De specifika villkoren för den professionella Canon-serviceverkstaden eller den auktoriserade Canon-servicepartnern har företräde framför all information som anges på den här sidan.
Om du vill ordna med service för din Canon-produkt kan Canons professionella serviceverkstäder erbjuda dig en rad alternativ för service till fast pris, beroende på produkten:
Om du är ett företag:
Om du är konsument:
Canons auktoriserade servicepartners kan erbjuda liknande eller motsvarande tjänster.
Om din Canon-produkt inte fungerar som den ska tillhandahåller vi ett nätverk av serviceplatser (bestående av professionella Canon-serviceverkstäder och auktoriserade Canon-servicepartners) som gärna reparerar din produkt enligt ursprungliga tekniska specifikationer från Canon.
Om du är ett företag:
Om du är konsument:
Alla serviceplatser i vårt nätverk kan ta emot reparationer antingen via post-/budleverans eller personligen.
Om din produkt omfattas av ett erbjudande om kommersiell garanti från Canon är alla reparationer som utförs kostnadsfria för dig (enligt tillämpliga villkor, som finns i garantihubben). Om din produkt inte omfattas av ett erbjudande om kommersiell garanti från Canon debiteras eventuella reparationer.
Du kan som konsument även dra nytta av lagstadgade rättigheter som omfattar försäljning av varor och du kan kontakta säljaren som du köpte produkten av för att diskutera eventuella supportalternativ som de kan tillhandahålla.
Om perioden för den kommersiella garantin från Canon har gått ut eller om felet inte omfattas av den kan den professionella Canon-serviceverkstaden erbjuda dig en rad avgiftsbelagda reparationsalternativ, beroende på produkten:
Alla våra avgiftsbelagda reparationsalternativ omfattas av våra villkor för service och reparation.
Om din aktuella serviceplats är en auktoriserad Canon-servicepartner kan de även erbjuda dig en avgiftsbelagd reparation. De exakta alternativen som är tillgängliga för dig kan dock skilja sig åt och omfattas av villkoren för den auktoriserade Canon-servicepartnern.
Se till att produkten är säkert förpackad och läs modellspecifika leveransinstruktioner i användarhandboken.
Om inte produkten förbereds (och förpackas) på lämpligt sätt inför leveransen kan ytterligare skador uppstå under transporten och det kan leda till att Canons kommersiella garanti upphör att gälla.
Vi rekommenderar att du vidtar följande åtgärder innan du skickar dina skrivarprodukter:
Mer detaljerade anvisningar om hur du förbereder bläckstråleskrivaren för transport finns i onlinehandboken för skrivaren (finns här). Sök efter ”reparera skrivaren” eller ”transportera skrivaren”.
Vi rekommenderar att du utför följande steg för foto- och videoprodukter:
Om du har skickat produkten till en professionell Canon-serviceverkstad kan du kontrollera status för reparationen eller servicen enligt följande:
Om ett problem mot all förmodan fortfarande kvarstår efter att reparationen har slutförts kontaktar du den professionella Canon-serviceverkstaden eftersom våra reparationer garanteras vara fria från defekter (enligt våra villkor för service och reparation).
Om du har skickat produkten till en auktoriserad Canon-servicepartner kontaktar du dem direkt.
Vi rekommenderar att reparationer endast utförs av Canons professionella servicecenter eller auktoriserade servicepartners eftersom specialverktyg och -programvara kan krävas för att produkten ska kunna repareras på ett säkert sätt.
Om det behövs kan du köpa originalreservdelar från Canon via våra professionella Canon-serviceverkstäder eller via utvalda auktoriserade Canon-servicepartners eller reservdelsdistributörer enligt följande:
Canon Professional Service Center
Krokslätts Fabriker 16
43137 Mölndal
Tel: 031-7203480
Webbplats: http://www.canon.se/support/psc
Vi strävar efter att säkerställa att hållbar support är tillgänglig för våra produkter så länge som möjligt. När en produkt upphör att säljas av Canon strävar vi efter att säkerställa att reservdelar är tillgängliga under följande perioder:
SORTIMENT | MODELL | ÅR |
Spegelreflexkamera | EOS 1D-serien, EOS 5D-serien | 7 |
Övriga EOS-serier | 5 | |
KOMPAKTA | EOS R-serien | 7 |
EOS M-serien | 5 | |
OBJEKTIV | EF – L-serien, RF – L-serien, DO-serien, TS-E-serien och CN-E-serien | 7 |
Alla andra objektivserier | 5 | |
BLIXT | Alla Speedlite-modeller | 5 |
KOMPAKTKAMERA | PowerShot G-serien | 5 |
PowerShot D30, PowerShot S120, PowerShot SX60HS, PowerShot SX70HS, PowerShot SX520HS, PowerShot SX530HS, PowerShot SX740 HS | 5 | |
FILM | LEGRIA-serien, X-serien (XF, XA, XL, XH, XC), ME-serien, ML-serien och Cinema EOS-serien | 7 |
Tillbehör: RC-V100, EVF-V70, SG-1, OU-700, SU-15, MO-4E, MO-4P, MA-400,CT-V1, SP-V1, WM-V1, WP-V1, WP-V2, WP-V3, DM-100, SM-V1 | 7 | |
PROJEKTORER | XEED-serien, LV-serien och LX-serien | 7 |
BINOKUKLÄR | Alla kikare | 5 |
SKRIVARE | PIXMA- och MAXIFY-serien (exklusive modellerna nedan) | 5 |
i-SENSYS-serien | 7 | |
SCANNER | CanoScan-serien | 5 |
ANDRA PRODUKTER | Alla fototillbehör, objektiv (endast EF50 F1.8 STM; EF-M 22MM f/2.0, EF-M 15-45MM F/3.5-6.3 IS STM), PowerShot-serien (förutom de modeller som anges ovan), IXUS-serien, videotillbehör och -objektiv (förutom modellerna som anges ovan), projektortillbehör och -objektiv, räknare, PIXMA-skrivare; (MG2xxx, MG3xxx, MX4xx, MX5xx, TR45xx, TS3xxx och TS5xxx), Selphy CP-serien, Zoemini-serien, IVY REC och scannrar (CanonScan Lide-serien och P 2XX-serien) | Inga reservdelar |
Om det inte är möjligt för oss att erhålla en nödvändig reservdel under den här perioden säkerställer vi att en alternativ lösning tillhandahålls till våra kunder.
Kontakta oss om du behöver support via telefon eller e-post
Hitta ett reparatiosnscenter och annan användbar information om vår reparationsprocess
Få mer information om Canons återvinningsprogram för kassetter
Registrera din produkt och hantera ditt Canon-ID-konto