City square at night

Tips för kvällsfotografering

Kvällsbilder med din EOS

Ställ inte undan kameran vid dagens slut. Natten erbjuder en mängd olika tillfällen att fota vidare.
I den här handledningen beskrivs en del användbara tekniker och funktioner du behöver känna till.

  • Vinterlandskap
  • Porträtt
  • Stadsmiljöer
  • Kvällsfotografering
  • Använda filter
  • "Se" i svartvitt
  • Fotografera i JPEG- och RAW-format

Skakningsoskärpa

Det kanske är för självklart för att nämnas, men den första skillnaden du kommer märka är de lägre ljusnivåerna. Du kan göra kamerans digitala sensor mer ljuskänslig genom att öka ISO-talet. Du kan även fota med stor bländaröppning så att mer ljus når sensorn. Men då är det troligt att du behöver använda längre slutartider för att få rätt exponering.

Problemet med längre slutartider är kameraskakningen. Det går inte att hålla kameran helt stilla i händerna. Längre slutartider ändrar inte mängden kameraskakning, men ökar sannolikheten för att det ska inträffa. En längre brännvidd kan också förstärka effekterna av kameraskakning, så ett tips när du fotograferar på kvällen är att använda ett objektiv med kortare brännvidd – 18 eller 24 mm brukar vara bra.

Stativ

Oavsett hur mycket du anstränger dig för att stå stilla, så vaggar du lite från sida till sida eller fram och tillbaka. Med ett rejält stativ som står på stadig mark kan du använda exponeringstider på upp till flera minuter helt utan kameraskakning.

Den största risken för att kameran rör sig när den står på ett stativ är när du trycker ned avtryckaren för att starta exponeringen. Om du kommer åt kameran kan det orsaka en liten skakning. Det kan ta ett par sekunder innan den går över, och det kan påverka exponeringar på ett fåtal sekunder eller mer.

För att undvika det här kan du använda den inbyggda självutlösaren på EOS-kameran. Då hinner alla rörelser du kanske orsakar när du trycker ned avtryckaren sluta helt innan exponeringen sker. En fördröjning på 2 sekunder är idealisk när du fotograferar stillastående motiv med kameran på ett stativ.

Fjärrtagning

Om du fotograferar ett rörligt motiv och måste trycka ned avtryckaren vid precis rätt ögonblick kan du använda en fjärrutlösare från Canon. Utlösaren har en kort kabel med en kontakt som passar i kamerans uttag för fjärrutlösare. På kabelns andra ände sitter en liten dosa med en knapp. Om du trycker på knappen tar kameran en bild utan någon risk för skakningar.

Låsbar spegel

Många EOS-kameror har en funktion för låsbar spegel, som ställs in via MLU-funktion (Mirror Lock-Up), som ställs in via Egna funktioner. Reflexspegeln inuti kameran reflekterar ljuset upp till sökaren. När exponeringen börjar svänger spegeln upp så att den släpper in ljuset till sensorn som sitter längre bak i kameran. Små vibrationer kan dock orsakas i kameran när spegeln slår i skumgummidämparna i slutet av sin snabba rörelse.

Med låsbar spegel höjs spegeln om du trycker ned avtryckaren en gång. Du kan sedan vänta en sekund eller två, så att vibrationerna upphör innan du trycker på avtryckaren igen för att utlösa den.

Gå över till manuellt läge

Kvällsscener kan vara svåra att exponera på rätt sätt. Det beror delvis på att det ofta finns stora mörka områden i motivet, och delvis på att olika exponeringar kan ge lika bra resultat.

Ta först en bild med den rekommenderade exponeringsinställningen. Nu kan du justera ett av exponeringsvärdena – oftast slutartiden – och ta en bild till, för att se om det blir bättre. Efter bara några bilder har du troligen lyckats ta en bild du gillar. Men sluta inte där! Fortsätt experimentera med olika exponeringar för att hitta andra intressanta resultat.

Bulbexponeringar

Du kan ställa in exponeringstider på upp till 30 sekunder på EOS-kameran. Med bulbläget (B) kan du göra exponeringstiden mycket längre. Hur du ställer in läget B varierar för olika modeller, så läs de specifika inställningsanvisningarna i användarhandboken.

När du trycker på och håller ned avtryckaren i läget B förblir slutaren öppen tills du släpper upp knappen. Med en fjärrutlösare kan du låsa slutaren i öppet läge, så att du inte behöver hålla knappen nedtryckt under hela den långa exponeringen.

Med låsbar spegel höjs spegeln om du trycker ned avtryckaren en gång. Du kan sedan vänta en sekund eller två, så att vibrationerna upphör innan du trycker på avtryckaren igen för att utlösa den.

Brusreducering

Långa exponeringar kan orsaka mer brus i en bild. Bilden börjar brytas upp, och detaljerna försvinner. Alla de senaste EOS-kamerorna har en funktion för brusreducering för lång exponeringstid, som kan aktiveras på kamerans inställningsmeny.

Kameran tar nu bort så mycket brus som möjligt samtidigt som bilden skrivs till minneskortet. Det här tar dock kameran lika lång tid som själva exponeringen tog, så en bild som tog två minuter att exponera visas inte på granskningsskärmen förrän efter ytterligare två minuter. Du kan inte ta nya bilder under den tiden.

Vi rekommenderar att man fotograferar i RAW på kvällen, eftersom det formatet tillåter mer justering av bilden med Canons programvara Digital Photo Professional (DPP) än vad som tillåts för filer i JPEG-kvalitet. Då kan du dessutom lämna funktionen för brusreducering för lång exponeringstid avaktiverad och tillämpa brusreducering i DPP.

Motiv

Nu när du förstår teknikerna är det dags att välja ljusnivå och motiv.

Den korta skymningstiden, när solen just gått ned, kan vara väldigt effektfull. Himlen är fortfarande upplyst vid horisonten, trots att solen inte längre syns. När solen står lågt på himlen ger den ett mycket varmare ljus än när den är rakt ovanför, och det är därför som man ser så fantastiska färger i skymningen. Liknande effekter kan synas även vid gryningen, så om ditt motiv är fel placerat för att du ska kunna fånga det i skymningsljus så kan du prova att gå upp tidigt och se om det blir bättre när solen lyser från andra sidan.

I städer blir själva belysningen ofta motivet. Experimentera med att fotografera neonskyltar, belysning och fasadbelysta byggnader. Fota med olika exponeringar så att du får se alla de olika möjliga resultaten. Att fota direkt efter en regnskur gör bilden dubbelt så intressant eftersom alla ljus reflekteras i den blöta asfalten och i pölarna.

Fyrverkerier är också ett bra motiv. Standardmetoden är att ställa in en lång slutartid för att fånga raketspår och explosioner. Ställ in kameran i manuellt läge (M) och välj en bländaröppning mellan f/8 och f/16 och en slutartid mellan 5 och 10 sekunder. Slutartiden är i stor utsträckning beroende av hur ofta fyrverkerierna smäller

Även om det är möjligt att din kamera klarar att autofokusera, så kan mörkret utgöra ett problem, och därför är det bäst att ställa in objektivet i manuellt läge (MF) och fokusera på något som befinner sig på samma avstånd som fyrverkerierna.