Canon Professional Services – Vanliga frågor

Canon Professional Services (CPS) är en kostnadsfri tjänst där professionella användare av Canons foto- och videoutrustning kan få information, service och support. Här hittar du svar på många av de vanligaste frågorna om tjänsten, men om du har frågor som inte besvaras nedan kan du kontakta oss på cps@canon-europe.com.

Vanliga frågor

Vem kan använda CPS-programmet? 

CPS i Europa är till för professionella Canon-användare i Europa, Mellanöstern och Afrika, och har en mängd fördelar för att du ska kunna fortsätta arbeta. Medlemskapet passar också mer erfarna användare som vill ha snabbare service- och reparationstider och få tillgång till exklusiva specialerbjudanden.

Vad ingår i CPS-programmet?

Med CPS-programmet får erfarna användare av Canons foto- och videoprodukter fri tillgång till en mängd exklusiva fördelar. Du får bland annat tillgång till CPS-supportteam vid stora internationella och lokala evenemang, prioriterad reparationstjänst och lokal CPS-support i utvalda europeiska länder. Beroende på vilken medlemsnivå du har kan du också få låna reservutrustning kostnadsfritt när din egen utrustning repareras av CPS och inte kommer att bli klar i tid.

I vilka länder är CPS-programmet tillgängligt? 

De länder som erbjuder det europeiska CPS-programmet i nuläget är: Belgien, Danmark, Estland (endast Silver-medlemskap), Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten (endast Silver-medlemskap), Irland, Italien, Kazakstan (endast Silver-medlemskap), Kroatien (endast Silver-medlemskap), Lettland (endast Silver-medlemskap), Litauen (endast Silver-medlemskap), Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien (endast Silver-medlemskap), Ryssland, Schweiz, Slovenien (endast Silver-medlemskap), Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Tjeckien, Turkiet (endast Silver-medlemskap), Tyskland, Ukraina (endast Silver-medlemskap), Ungern och Österrike.

Vad kostar det att gå med i CPS? 

Ingenting, det är helt gratis. Vilken medlemsnivå du hamnar på beror på din Canon-utrustning.

Hur tar jag del av CPS-programmet och vilka fördelar får jag för varje nivå? 

Du blir automatiskt kvalificerad till programmet när du registrerar kvalificerande kamerahus och objektiv från Canon. Fördelarna skiljer sig åt beroende på medlemsnivå. Gå till hemsidan för CPS om du vill veta mer.

Jag har ett CPS-medlemskapsnummer som består av både bokstäver och siffror (t.ex. UK013795RS) men jag kan inte logga in. Vad ska jag göra? 

Ditt konto gick tyvärr ut i april 2010 och är nu ogiltigt. Du måste ansöka om ett nytt CPS-medlemskap och registrera din utrustning igen. När du har gjort det får du ett nytt CPS-nummer och ett giltigt CPS-medlemskap.

Vilka uppgifter behöver jag för att kunna gå med i CPS? 

Det är enkelt att gå med i CPS. Förutom en giltig adress i Europa, Mellanöstern eller Afrika och en e-postadress måste du ange modell (Var noga med att ange rätt modellnamn. Objektivet EF100mm f/2.8 Macro är till exempel annorlunda jämfört med EF100mm f/2.8 Macro USM.) och serienummer för varje kvalificerande Canon-produkt du äger. Du ombeds också ange inköpsdatum, inköpsland och vilken återförsäljare du köpte utrustningen ifrån. Om du inte har all information till de tre sista fälten när du registrerar kan du skriva vad du tror och ange de exakta uppgifterna så snart du kan. Kom ihåg att om du vill ta del av fördelarna för CPS för de här produkterna måste du fylla i rätt uppgifter, och du kan behöva bevisa att du har köpt varje kvalificerande produkt. 


Var hittar jag serienumret på Canon-utrustningen? 

På systemkameror sitter serienumret oftast på kamerans undersida, på ett klistermärke på basplattan. På objektiven sitter serienumret på olika ställen beroende på modell. Om du behöver mer hjälp med att hitta serienummer på Canon-produkter kan du ladda ner den här PDF-filen: en guide över hur du hittar serienummer på Canon-utrustning.


När får jag mitt CPS-medlemskort? 

Vi skickar ditt CPS-medlemskort inom några veckor från att du har registrerat eller förnyat ditt CPS-konto. Om du inte har fått kortet efter fyra veckor kan du skicka ett e-postmeddelande till CPS på cps@canon-europe.com, så skickar Canon ett nytt kort.

Jag försöker ange nya uppgifter om min utrustning på CPS-sidan. Varför kommer det upp ett felmeddelande? 

Först måste du kontrollera att du har valt rätt modell från listrutan INNAN du anger serienumret. Dubbelkolla sedan att du har skrivit serienumret rätt, utan mellanslag eller tecken som inte ska vara med.

Kan jag registrera begagnad utrustning, och vad händer om den förra ägaren fortfarande har utrustningen registrerad på sitt konto? 

Ja, du kan registrera begagnad utrustning. Systemet tillåter det även om den tidigare har registrerats av en annan användare. Du får ett meddelande om så är fallet, och du kan få ett e-postmeddelande från din kontaktperson som ber dig att bevisa köpet. Om du får problem med att registrera utrustning kan du skicka ett e-postmeddelande till CPS med ditt kontonummer, modellen du försöker registrera och serienummer. E-postadressen är: cps@canon-europe.com.

Har medlemskapet ett utgångsdatum? 

Medlemskapet har inget utgångsdatum och förnyas automatiskt. Däremot ser vi gärna att du håller dina uppgifter och registrerade produkter aktuella så att du alltid ligger på rätt medlemsnivå. Den 1 januari varje år uppdateras medlemsnivån, så det är viktigt att dina uppgifter är aktuella vid årets slut.

Hur fungerar produktkvalificeringen för CPS-medlemskap?

För att kvalificeras för varje CPS-medlemsnivå för foto krävs det att du äger vissa Canon-produkter. Varje produkt har dessutom en kvalificeringsgräns. Till exempel behöver du två kamerahus och tre objektiv för att kunna bli medlem på Silver- och Gold-nivå. Om du till exempel har en EOS 5D Mark IV och en EOS 80D och tre professionella objektiv är du bara kvalificerad för Silver-medlemskap, eftersom den övre gränsen för EOS 80D är Silver-nivå. Med EOS 5D Mark IV kan du nå upp till Platinum-nivå, så den kan användas tillsammans med tre kamerahus och fyra objektiv för att nå högsta möjliga medlemskapsnivå. För att bli medlem på CPS Video behövs bara en professionell videoprodukt. På sidan med kvalificerande produkter hittar du en lista på kvalificerande utrustning.

Varför visas vissa av mina produkter som ”stöds ej av CPS” på mitt konto? 

Bara produkter som stöds av CPS bidrar till att höja nivån på ditt CPS-medlemskap. Tyvärr kan Canon inte reparera vissa av de äldre och utgångna modellerna inom reparationstiderna som utlovas i CPS på grund av svårigheter att hitta reservdelar. Du bör vara medveten om att produkter ibland tas bort från listan med produkter som stöds av CPS. Detta kan påverka ditt CPS-medlemskap. Men du kan fortfarande registrera produkterna på ditt konto och det kan finnas möjlighet att reparera dem – bara inte under den tid som utlovas i CPS. Kontakta ditt lokala reparationscenter för mer information. Vi rekommenderar att du uppdaterar ditt konto regelbundet och registrerar alla dina produkter, eftersom de flesta går att reparera.

När blir CPS tillgängligt i andra länder? 

CPS-nätverket i Europa, Mellanöstern och Afrika är redan nu omfattande. Men Canon letar hela tiden efter möjligheter att utöka CPS-nätverket till andra länder. Om du har några tips på hur Canon kan förbättra CPS kan du skicka ett e-postmeddelande till cps@canon-europe.com.

Jag har inte tillräckligt mycket kvalificerande utrustning till CPS. Kan jag bli medlem ändå? 

Du kan skapa ett CPS-konto utan några produkter och lägga till produkter på kontot allt eftersom. När dina köp når upp till Silver-nivån kvalificeras du automatiskt och blir medlem och får tillgång till medlemsfördelarna.

Jag är medlem i CPS i ett land utanför Europa, Mellanöstern och Afrika. Kan jag ta del av fördelarna med det europeiska CPS-programmet? 

I nuläget drivs Canon Professional Services på regional basis och kvalificeringskriterier och fördelar skiljer sig åt beroende på land. Men medlemmar utanför Europa kan få prioriterad service i Canons serviceverkstäder och på internationella evenemang där CPS närvarar om de kan uppvisa ett giltigt CPS-medlemskort. Reparationen kanske inte prioriteras lika högt som i ditt hemland. Om du vill ta del av de europeiska CPS-fördelarna och har en officiell adress i något av länderna som ingår måste du registrera dig igen.

Jag är en europeisk CPS-medlem. Vilken service kan jag förvänta mig i länder utanför Europa, Mellanöstern och Afrika? 

Om du kan visa upp ett giltigt CPS-kort bör du få prioriterad service, men kanske inte på samma nivå som i Europa.

Kan jag registrera produkter som jag har köpt utanför Europa, Mellanöstern och Afrika? 

Vi förstår att professionella fotografer och videofotografer reser mycket och köper produkter utanför de här regionerna. Därför kan du registrera produkter du köpt utanför regionerna precis som vanligt och ta del av fördelarna från CPS. Vissa produkter som inte köps från en auktoriserad Canon-återförsäljare kan ha importerats och sålts till ett lägre pris. Var medveten om begränsningarna vid köp av sådana produkter. Du bör också vara medveten om att det vid reparationer som ingår i garantin krävs ett inköpsbevis. Om du inte kan visa upp ett inköpsbevis täcks inte reparationen av garantin. Läs mer på sidan om parallellimport.

Gå med i CPS

Medlemmar får tillgång till CPS-support, både lokalt och vid stora evenemang, en prioriterad reparationstjänst samt – beroende på medlemskapsnivå – kostnadsfria lån av reservutrustning.

Gå med nu

Relaterade länkar