Vanliga frågor och svar

Canon Professional Services (CPS)

Om Canon Professional Services (CPS)

Vad är CPS?

Canon Professional Services (CPS) är en särskild tjänst för professionella fotografer, avancerade konsumenter och filmare som använder Canon-produkter. Snabb service och reparation av utrustning, inspirerande evenemang och upplevelser och exklusiva specialerbjudanden är några av de många fördelarna som erbjuds våra CPS-medlemmar i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).


Kvalificerande, poäng och medlemskapsnivåer

Kan vem som helst registrera sig för CPS?

CPS riktar sig till professionella fotografer, avancerade konsumenter och filmare. Det är helt kostnadsfritt att registrera sig.

Vad är Canon-poäng och hur fungerar de?

De flesta av Canons produkter som är relaterade till fotografi eller filminspelning har en poängsättning. Välj bara din produkt vid registreringen för att ta reda på hur många poäng den har. När du har fyllt i all produktinformation läggs poängen till på ditt konto. De totala poäng från alla produkter som du registrerar utgör din medlemskapsnivå. En produkts poäng kan minska över tid och kan inte lösas in eller bytas ut.

Mina produktpoäng är gråtonade och en blå prick visas. Vad innebär det?

Den blå pricken betyder att du måste vidta en åtgärd för den produkten. Klicka på den och ta en titt. Poängen är gråtonade när uppgifter saknas och en produkt inte är registrerad fullt ut. Redigera din produktregistrering och fyll i alla uppgifter (serienummer, inköpsland, inköpsdatum och i vilken butik den köptes). Därefter valideras poängen och bidrar till din medlemskapsnivå.

Kan jag gå med i CPS med lite eller ingen utrustning?

Du kan gå med i CPS utan produkter som Red-medlem. Du börjar samla poäng när du registrerar produkter och går då vidare till nästa medlemskapsnivå, Silver, som öppnar upp bättre medlemsfördelar.

Hur många poäng får jag av min utrustning?

Registrera dig bara och börja lägga till dina produkter för att ta reda på hur många poäng du kan få av din utrustning. Du behöver inte slutföra registreringen för att ta reda på hur många poäng din utrustning är värd – kom bara tillbaka och slutför den senare för att få dina poäng.

Varför har jag förlorat poäng?

Om dina totala poäng har minskat beror det antingen på att en produkt har tagits bort från utrustningsväskan eller att en produkt har ersatts eller är en produkt som vi inte längre kan utföra service på. Även om dina äldre produkter förlorar poäng bidrar de alltid med något till den totala mängden.

Varför är min nya medlemskapsnivå inte densamma som mitt gamla CPS-konto?

Vi har gjort många nya och spännande förbättringar med vårt nya system för CPS-medlemskap. För att göra medlemskapskvalificeringen mer rättvis för alla våra Pro-kunder har vi lagt till poäng och utökat produktlistan över kvalificerad utrustning. Det innebär att vi nu kan belöna de som varit kunder hela livet genom att tilldela poäng för äldre produktmodeller och stödja de medlemmar som inte äger en ”typisk” utrustningsväska. Kom ihåg att registrera alla dina Canon-produkter och håll din utrustningsväska uppdaterad för att få så många poäng och medlemskapsförmåner som möjligt.

Vad har hänt med min CPS Video-status?

Vi vet att de flesta proffs idag inte längre är enbart fotografer eller filmare, så vi ansåg att det inte längre behövde finnas en separat medlemskapsnivå. Med ditt nya CPS-medlemskap får du poäng för både video- och fotoutrustning på ett konto, som går till din medlemskapsnivå.

Hur man registrerar sig

Vilka uppgifter behöver jag för att registrera mig?

Det går snabbt och enkelt att registrera sig för CPS och du får ett medlemskap direkt – registrera dig bara med dina kontaktuppgifter. Du måste registrera dina produkter för att kunna börja samla poäng för din medlemskapsnivå. Inga problem, det är superenkelt och du kan ange uppgifterna i din egen takt. Du behöver serienummer, återförsäljarens namn och inköpsland och -datum. När uppgifterna har kontrollerats kan du se poängen på ditt konto. Se till att produktinformationen stämmer och att du har inköpsbevis för dina produkter ,eftersom vi kan komma att efterfråga det när du använder dina fördelar eller om garantin åberopas.

Vilka Canon-produkter kan jag registrera?

Vi har över 3 000 Canon-produkter som är kvalificerade för registrering, bland annat de flesta av våra kameror, objektiv, skrivare och även tillbehör. Kom ihåg att lägga till både gammal och ny utrustning. Du kan även få poäng för Canon-produkter som är köpta utanför ditt hemland. 120 av våra Pro Canon-produkter är kvalificerade för snabb hantering – det innebär att de kan repareras på bara två dagar, beroende på din medlemskapsnivå.

Var hittar jag produktens serienummer?

Du hittar serienumret för din systemkamera på undersidan av kamerahuset, på ett klistermärke på basplattan. På objektiven sitter serienumret på flera ställen på objektivmodellen. Läs mer om hur du hittar serienummer på Canon-produkter.

Kan jag registrera begagnad utrustning?

Ja, självklart. Du registrerar den begagnade utrustningen på samma sätt som med andra produkter. Om du får problem kontaktar du oss och uppger produktens modell, serienummer och vad problemet består i.

Kan jag registrera produkter som jag har köpt utanför Europa, Mellanöstern och Afrika?

Ja, det kan du. Vi förstår att professionella fotografer och filmarer eser mycket och köper produkter utanför de här regionerna. Därför kan du registrera produkter du köpt utanför regionerna precis som vanligt på ditt CPS-konto och ta del av fördelarna från CPS. Vissa produkter som inte är köpta hos en auktoriserad Canon-återförsäljare kan ha importerats för att säljas till ett lägre pris. Var därför medveten om begränsningarna med att köpa sådana produkter, och att du vid eventuell reparation under garantin, måste kunna uppvisa ett inköpsbevis, och att lokal garantisupport från Canon inte gäller för produkten.


Medlemskap

Är CPS kostnadsfritt?

Ja, det är helt kostnadsfritt att registrera sig. Din medlemskapsnivå beror på den Canon-utrustning du redan äger och som du registrerar hos oss.

När får jag mitt medlemskort?

CPS välkomstpaket med medlemskort finns tillgängligt för Silver-, Guld- och Platinum-medlemmar. När du når den här nivån visas ett meddelande på din instrumentpanel under ”Erbjudanden”. Klicka på meddelandet och ange den adress du vill att paketet ska skickas till. Kontakta oss om du inte har fått ditt nya kort inom 4 veckor efter din begäran. Medlemmar har endast rätt till ett paket och kort även om medlemsnivån ändras. Om du har förlorat ditt kort och behöver ett nytt kontaktar du oss.


Produktservice

Vad är snabb hantering?

120 av våra Canon-produkter är kvalificerade för service med snabb leveranstid på våra officiella Canon servicecenter. Ta reda på om några av dina produkter är kvalificerade för snabb hantering genom att kontrollera din utrustningsväska och välja enskilda produkter. Detta visar även din leveranstid som beror på din medlemskapsnivå och landets CPS-servicenivå. Snabb hantering gäller för reparationer på alla Canon service- och reparationscenter och CPS-auktoriserade servicepartner. För underhålls- och uppgraderingstjänster gäller snabb hantering endast på Canon service- och reparationscenter. Snabb hantering gäller endast för produkter som har registrerats fullt ut med alla uppgifter ifyllda (serienummer, inköpsland, inköpsdatum och i vilken butik den köptes) och validerade poäng. Leveranstiderna gäller för högst tre produkter på service en gång per medlem och omfattar inte frakttiden. För jämförelsesyften är standardleveranstiden för icke-CPS cirka 10 dagar. Leveranstiderna kan inte garanteras, men Canon gör sitt yttersta för att hålla de angivna leveranstiderna. Om din leveranstid av någon anledning inte kan hållas har du rätt till ett lån av reservutrustning (Guld- och Platinum-medlemmar). Se Användarvillkor för mer information.

Varför är den snabba leveranstiden för min videokamera fem dagar?

Den snabbaste leveranstiden för alla videoprodukter (Cinema EOS- och X-serierna) är fem dagar. Det beror på reparationskomplexitet, tillgängliga reservdelar och de verktyg som behövs. Om du har rätt till leverans på två (Platinum) eller tre (Guld) dagar strävar vi efter att slutföra reparationen på fem dagar, den snabbaste leveranstiden för video. Om reparationen tar mer än fem dagar har Golden- och Platinum-medlemmar rätt till ett lån av reservutrustning vid behov.

Har alla Canons servicecenter CPS-underhållsrabatt och kostnadsfri retur?

Endast Canons service- och reparationscenter (som listas i Vanliga frågor nedan) har CPS-rabatter för produktunderhållstjänster och kostnadsfri retur på avgiftsbelagda reparationer.

CPS-auktoriserade servicepartner erbjuder för tillfället inte exakt de här fördelarna, men de kan ha egna erbjudanden. Kontakta din valda CPS-auktoriserade servicepartner för att ta reda på mer.

Du kan hitta alla Canons servicecenter som utför service på CPS-utrustning med hjälp av sökverktyget på den här sidan och välja filtret ”Canon Professional Services”.

Vad är skillnaden mellan Canons service- och reparationscenter och CPS-auktoriserade servicepartner?

Canons service- och reparationscenter är stora, regionala Canon-ägda verkstäder som är expertiscentrum som hanterar en mängd olika typer av Canon-service och -reparationer.
Det finns sex sådana center i EMEA:

CPS-auktoriserade servicepartner är oberoende verkstäder som har auktoriserats av Canon för att utföra service och reparationer på vissa produkter åt CPS-kunder med snabba leveranstider. De har de verktyg och den utbildning som krävs för att utföra de här tjänsterna med den mycket höga kvalitet som Canon begär.

Canons service- och reparationscenter och CPS-auktoriserade servicepartner är sammantaget kända som Canons servicecenter.

Du kan hitta alla Canons servicecenter som utför service på CPS-utrustning med hjälp av sökverktyget på den här sidan och välja filtret ”Canon Professional Services”.


Internationell support

Kan jag bara använda CPS i mitt hemland?

Ditt CPS-medlemskap ger dig rätt till support och fördelar i alla deltagande länder i Europa, Mellanöstern och Afrika när du reser. Fördelarna kan variera i olika länder, så kontrollera de deltagande länderna för mer information.

Kan jag gå med i CPS EMEA om jag är medlem i ett annat globalt område utanför Europa, Mellanöstern eller Afrika?

CPS drivs separat för olika globala områden. Däremot har CPS-kunder utanför Europa, Mellanöstern och Afrika rätt till vissa tjänster på Canon EMEA-anläggningar och evenemang om de har ett giltigt CPS-medlemskort. Observera att dina fördelar kan vara andra än de som du har i ditt hemland. Om du vill få fullständiga fördelar för CPS EMEA måste du registrera om dig med en officiell adress i något av våra deltagande länder.

Kan jag ta del av fördelar i andra globala områden om jag är medlem i CPS EMEA?

Om du är en Canon EMEA-medlem kan du ta del av Canons prioriterade tjänster utanför Europa, Mellanöstern och Afrika med ett giltigt CPS-medlemskort. Däremot kan fördelar variera jämfört med de fördelar som erbjuds i ditt hemområde.