Canon finns för 38:e året i följd bland topp fem när det gäller antal USA-patent, och placerar sig som etta bland japanska företag

Stockholm 2024-01-10 — Canon Inc. rankas som femma för antalet patent registrerade i USA under 2023. Canon är nu det enda företag i världen som finns bland de fem främsta under 38 år i rad, enligt preliminära patentresultat publicerade av IFI CLAIMS Patent Services.

Dessutom rankas Canon som etta bland japanska företag under 19 år i följd. Canon verkar aktivt för att globalisera sin verksamhet och lägger stor vikt vid att få patent i utlandet – patent som noga fullföljer de strategier som gäller i viktiga länder och regioner och med hänsyn till den affärstaktik, den teknik och de produkttrender som är unika för varje plats.

USA är med alla sina högteknologiska företag och sin stora marknad en särskilt viktig region vad gäller affärsexpansion och teknikallianser.

Canons ranking för USA-patent 2014 – 2023 (senaste 10 åren)

Total ranking

Ranking bland
japanska företag

Antal patent

5:e plats

2 890

5:e plats

2 694

3 021

3 225

3 548

3 051

3 284

3 662

4 127

4 048

Canons målsättning är att skapa nya tekniker i sina fyra affärsgrupper Utskrift, Bildbehandling, Medicinsk och Industriell utrustning. Förutom att stärka konkurrenskraften i varje affärsgrupp har företaget under senare år fokuserat på utveckling av viktiga tekniker, som till exempel unika SPAD-sensorer, fotonräknande datortomografer, bildbehandlingsteknik som använder djupgående inlärning, nästa generations teknik för kommersiellt tryck samt nanolitografi. Allt detta kan ge upphov till affärer, tillämpas och användas för olika ändamål och även för att förvärva patenträttigheter för sådana tekniker.

För att hänga med i tiden och stimulera de kärnkompetenstekniker som gynnar affärerna stödjer Canon förvärv och användning av immateriella rättigheter. De används för att bibehålla Canons robusta patentportfölj som säkerställer konkurrenskraft och rörelsefrihet för affärerna.

Framöver kommer Canon att fortsätta sina initiativ med immateriella rättigheter, med mål att stödja sina affärer, tillhandahålla produkter och tjänster med mervärde och att bidra till ett bättre samhälle.