see magic in the making

Fånga ögonblicket med Gali Tibbon

Gali Tibbon
Gali Tibbon

Fotojournalist


Fotojournalisten, dokumentärsfotografen och Canon Explorer Gali Tibbon har rest över hela jorden för att dokumentera människor från många olika kulturer. Hennes senaste resa tog henne till den lilla spastaden Vrnjačka Banja i Serbien. När vi träffade Gali för att lära oss mer om hennes personliga fotografiska filosofi – de magiska ögonblicken som återspeglas i hennes stämningsfulla bilder med den för henne personliga fotografiska filosofin – visade magiska EOS M5 vad den gick för ...

I magins fotspår

När man talar med Gali Tibbon om fotografi kommer man ofta höra henne använda ordet ”magi”. Hennes förnimbara förhållande av nästan mystisk förundran över fotografins underverk är något som har hängt med henne sedan hon var 14 och stötte på ett livsförändrande foto i en årsbok av tidsskriften Life från 1956 som hon hittade på sin farfars bokhylla.

”Jag såg den här fantastiska svartvita och korniga bilden i rörelse – det var enastående. Fram tills dess visste jag inte att man kunde fotografera något så annorlunda från vanliga minnesvärda foton av familjestunder eller fina landskap. Det var levande! Wow! Det inspirerade mig att köpa min första kamera, vilket var en Canon AE1-filmkamera i andra eller kanske till och med fjärde hand, och jag registrerade mig för en fotografikurs vid Israel Museum i Jerusalem, där jag lärde mig att bearbeta och skriva ut filmer. Jag lade till och med alla mina fickpengar på film och kemikalier för ett litet labb hemma – och jag tröttnade aldrig på att se mina svartvita bilder framkallas i trågen.”

"Kameran leder mig till platser likt en magisk kompass som tar mig dit den vill – och jag följer efter!"

I magins fotspår har Gali funnit sig själv på många fotografiska resor runt jorden för att dokumentera olika människor, kulturer och trosuppfattningar. Men som hon själv uttrycker det, så handlar dokumentärfotografi om mer än att ”ta fina bilder”.

”Det är alltid svårt att omvandla verkligheten till tvådimensionella stillbilder för dokumentärer. Det handlar om ljuset, lukterna och ljuden – det handlar om känslorna i folks ögon. Jag måste kombinera alla dessa element till en fantastisk bild. När jag lyckas med detta så är det som magi, men det kräver även hårt arbete och är minst sagt en mental utmaning. Det finns ofta en språkbarriär, men jag kan känna av folks känslor och energi och det är enastående hur vi kan kommunicera med bara leenden, gester och bruten engelska.”

"Jag måste överföra den här energin till bilderna – så att andra än jag kan dela den erfarenheten."

I ögonblicket

När man tittar på bilderna Gali tog i Serbien kan man se att hon har en magisk begåvning för att snärja den här svårfångade energin – även med en främmande kamera. Med en blandning av gatufoton, porträttfoton och konstfoton, visar Galis berättelse oss intima och oförglömliga ögonblick i livet för stadens invånare. Enligt Galis fotografiska filosofi finner man magin i de där flyktiga ögonblicken, men hon förklarar att det inte riktigt är så enkelt.

”Som fotograf måste man vara på plats och ta del av folks liv i ett par minuter, timmar eller dagar. Det handlar om att fånga nuet i en föränderlig värld – att föreviga flyktiga stunder innan de går förlorade. Men först måste man ta sig förbi de charmiga stunderna. Det vill säga folks första instinkt att posera då de ser en kamera – de rätar till sig, skjuter ut bröstet och ler fint för kameran. Det är något de lärde sig in sin barndom, när man inte kunde slösa på film, och det är det sista jag vill, men jag tar alltid det fotot ändå eftersom det bryter isen. Och man måste ta sig förbi dessa charmiga stunder innan man verkligen kan börja ta bilder.”

"Folk tror dessutom att du vet vad du fotograferar, men de har ingen aning vad som försiggår i huvudet eller ögat på fotografen bakom kameran – de vet inte vilken detalj eller stund jag väntar på."

”Lyckligtvis så blir folk mer avslappnade ju längre tid jag spenderar med dem och det är då jag kan börja ta fotona jag vill ha. Alla jag träffade i Vrnjačka Banja var så varma och trevliga, men även oerhört samarbetsvilliga när de skulle fotograferas – och med fåren! – så jag kunde fotografera något genuint.”

”Jag fotograferade fårherden – en gammal fotbollsspelare som nu spenderar dagarna på fälten med en tidning och talades med sina får – precis efter regnet. Ljuset var fantastiskt, men fåren sprang hela tiden iväg så fårherden blev tvungen att säga åt dem att så stilla så att jag kunde ta fotot. Det var som om han hade en fjärrkontroll!”

Något för dig
GALI_TIBBON

”Och nere vid floden fanns det en blomstrande gemenskap av mestadels män, som var helt ohämmade, det vill säga genuina människor med en ”lev och låt leva”-attityd. Det tyckte jag var enastående. Med bara sina speedos och blottade kroppar, av alla former och slag, spelade de domino, simmade och solade från middag till solnedgång. De hade även mycket god humor – tuffa killar med hemmagjorda tatueringar som retade varandra.

”EOS M5-kamerans diskreta storlek var perfekt för dessa foton eftersom jag inte behövde se ut som GI Joe fullpackad med utrustning. Jag drog därför inte till mig så mycket uppmärksamhet och det var mindre avskräckande för mina motiv. Så jag kunde ge mig ut och bara vara en person med en kamera, som leker med ljuset och skapar konst, medan de bara gjorde sin grej.”

GALI_TIBBON

För Gali är det dessa kreativa ögonblick som skapar magi ...

”När alla dessa element möts, det vill säga kompositionen, folks ansiktsuttryck, en ljusstråle som lyser i ansiktet, då jag har rätt objektiv och står på rätt plats, kan jag fånga det 1/60-dels sekunder långa ögonblicket med bara ett klick. När allt detta möts – då skapas magin.

"Du kan känna det när du fotograferar – det är intuitivt och känslomässigt. När du hittar ett motiv kommer du att dansa kring det, likt en humla kring en blomma, för att fotografera dess sanna essens."

”Man tar olika foton för att hitta det rätta. Det är enkelt se om man är på rätt spår med digitalkameror (inte som med filmkameror!). Men jag vet inte om jag lyckats förrän jag ser fotot på en stor datorskärm! I slutändan handlar allt om processen – vilket beror på magkänslan. Även om det är helt fantastiskt att få sina fotografier utställda på gallerier, museum och se folk hämta dina verk, så är det den kreativa processen i nuet som står för magin – och det är viktigare än resultatet.

Kameran – kärlek vid första ögonkast?

Galis första reaktion på att använda en spegellös kamera för fotograferingen i Vrnjačka Banja var misstänksamhet, men det ändrades när hon la vantarna på EOS M5 och började knäppa foton.

”När jag först såg kameran tyckte jag att den så fräck ut – ungefär som om någon hade krympt min EOS 5D Mark III! Jag tyckte om kamerans design och den kändes robust – passade perfekt i händerna, med alla knappar och rattar på rätt plats. Det var helt klart inte vad jag väntade mig från en spegellös kamera, som vanligtvis är tunn och utan grepp eller sökare.

”Och den var knappast svår att använda. Jag kunde ställa in kameran med samma funktioner som min 5D Mark III – så jag fann mig snart i min bekvämlighetszon. Kameran var väldigt intuitiv att använda och jag behövde inte avbryta min kreativa process. Jag var väldigt nöjd med att kameran gjorde det jag ville.

GALI_TIBBON

Kvaliteten är fantastisk med rika färger och fina hudtoner. Det är en liten kamera men det är möjligt att göra reklampelare från JPEG-filerna och man kan fotografera i RAW-format. Serietagningen är också rätt fantastisk – den tar verkligen 7 bilder i sekunden som den ska!

”Jag uppskattade i synnerhet den extra ratten för exponeringskompensering, som finns på precis rätt plats så att jag kan experimentera med under- eller överexponering medan jag fotograferar, utan att behöva bryta fokus eller lyfta blicken från bildramen. Och EVF är särskilt fräck eftersom när man fotograferar vertikalt så vänds även alla data – så jag behöver inte kisa som vanligt för att försöka klura ut exponeringen på snedden!

Hon älskade dessutom de flexibla kompositions- och fokuseringsalternativen på båda EVF och den vinklingsbara pekskärmen: ”Jag trodde aldrig att jag skulle använda en skärm för att fotografera, men den vinklingsbara pekskärmen på EOS M5 ger så många fler möjligheter att fotografera från olika vinklar – och det går oerhört snabbt och enkelt att navigera i menyerna. Och pekskärmens autofokuseringssystem är helt fantastiskt! ”Jag behöver bara komponera och använda tummen medan jag tittar genom EVF för att flytta fokusområdet dit jag vill ha det, utan att behöva komponera om bilden eller låsa fokus och sedan flytta bildramen”.

Gali var särskilt imponerad av kamerans kompakta storlek: ”EOS M5 är kanske liten, men den är ett monster! Det är så uppfriskande att ha något kompakt utan att behöva offra kvalitet. Den kan i praktiken göra allt min EOS 5D Mark III kan med samma objektiv och fördelen att den är väldigt diskret.

”Det var ett smart drag att integrera Bluetooth eftersom kameran kan vara ansluten till min smartphone och jag behöver inte använda kablar eller en dator ute på fältet. Jag blir ett enmansteam med bara min telefon och kamera.

"EVF och pekskärmen är även fantastiska när jag fotograferar porträtt, eftersom jag kan styra fokus med tummen medan jag pratar med motivet."

”Nuförtiden vill ingen fotojournalist vara utan sin kamera och riskera att gå miste om en riktigt stor nyhetshändelse – men EOS M5 är faktiskt mindre än min blixt, så jag kan enkelt få med mig den till biografen eller på semestern och ändå kunna ta professionella foton. Det här är den bärbara EOS-kameran jag har väntat på!”

"EOS M5 må vara liten, men den ger fantastiska resultat!"