Framtiden för inredningsdekoren
Personliga tryck med enorma kreativa möjligheter och högre marginaler
Se vilka trender som driver fram förändringar inom digitaltryck och dekor. Läs mer här.
Tryckerier som letar efter nya intäktsmöjligheter kan redan vara medvetna om dekor och möjligheten att dra nytta av befintlig produktionskapacitet. Dekor har varit omtalat inom tryckbranschen under en tid, men det är först de senaste två åren som planerna blivit verklighet i större utsträckning.
2018 års tryckrapport från FESPA visar att 74 % av svarande i den globala tryckbranschen identifierar tapeter och dekorativa utskrifter som ett område som ger jämnare tillväxt. Enligt FESPA, och det här stöds av marknadsundersökningsorganet Infotrends, ser dekor ut att vara ett växande område inom överblickbar framtid, som mognar till ett segment som omsätter flera miljarder euro.
Den här tillväxten drivs på av den pågående utvecklingen inom digitaltryckteknik, som gör det möjligt för tryckerier att dra nytta av flera nya trender.
Tryckerier letar ständigt efter nya sätt att differentiera sig gentemot konkurrenterna och skapa mervärde för kunderna. Trots det är användningen av den digitala tekniken fortfarande låg bland de företag som specialiserat sig på tillverkning av dekor, jämfört med de möjligheter som erbjuds inom segmentet. Den digitala tekniken ger designers och leverantörer en frihet som inte fanns med analog tryckteknik. Du behöver inte skriva ut stora volymer på en gång och risken är betydligt lägre. Det ger designers utrymme att experimentera och tänja på gränserna för vad som är möjligt.
Flatbädd och bläckstråleskrivare för breda format i synnerhet har spelat en betydande roll i utvecklingen av inredningsdekor. De nya och mer sofistikerade utskriftslösningarna gör det möjligt för dekorleverantörer att skriva ut flera lager på ett underlag. Det kan efterlikna texturer, metalleffekter och upphöjd text.
Effekten av digitalt tryckt dekor märks inom alla delar av handel, företag, heminredning och turism. Inredningsarkitekter kan dra nytta av en enorm kreativ och kommersiell potential. Det finns fantastiska möjligheter för designers som vill samarbeta med tryckerier och specialiserade teknikleverantörer. De kan med digitalt tryckt dekor ge liv åt miljöer på helt nya, fantasifullt sätt.
Det norska inredningsmärket Dusty använde till exempel tryckteknik för wide format till att göra fotografier av äldre interiörer till utskrivbara bakgrundsmönster och produkter. Medgrundaren Jorunn Tharaldsen säger: "Vi har bara skrapat på ytan när det kommer till digitaltryck och alla möjligheter där. Vi öppnar upp nya kundsegment som vi inte ens visste om."
Ett område där digital teknik är bättre än analoga tryck är inom personifierade produkter, en makrotrend som formar många branscher.
"Konsumenter vill i allt större utsträckning visa upp ett personligt uttryck. Fler vill ta avstånd från det massproducerade och istället satsa på något som reflekterar deras personlighet", förklarar Marcus Timson, som är en av grundarna till InPrint och Pure Digital. "Det här sprider sig även till heminredningen och det är en ovärderlig möjlighet för tryckerier."
Idag är det möjligt att anpassa tillämpningen av digitalt tryckt dekor, som tapeter, väggmålningar, canvastryck och fotoutskrifter, efter individuella krav och alla typer av miljöer. Butiker, företag och turismrelaterade aktörer kan jobba dynamiskt och uppfylla konsumenternas växande förväntningar. Flexibiliteten i den senaste trycktekniken innebär att inredningen nu enkelt kan anpassas och uppdateras med olika typer av teknik inom tryckt grafik och ytdekor. Det blir billigt och går snabbt att uppdatera interiörer.
En annan trend som inte bör förbises är sociala medier och den roll de spelar för efterfrågan på dynamisk inredning. Digitala användare påverkas starkt av bilder online när de väljer resmål. Det är anledningen till att plattformar som Facebook och Instagram blir allt viktigare för att locka kunder till hotell och restauranger.
"Det finns en stark koppling mellan dekor och sociala medier", säger Marcus Timson. "Eftersom vi lever i delningens tidsålder omarbetar semester- och hotellmiljöer sina lokaler så att de blir mer visuellt tilltalande, så att kunder delar dem i sina profiler."
Vissa inom tryckeribranschen tror att beställda produkter kommer att bli normen, vilket skulle förstärka digitaltryckets roll inom dekordesign ytterligare.
Personliga tryck med enorma kreativa möjligheter och högre marginaler
Inspirera kunder och utöka verksamheten genom att investera i teknik som omdefinierar gränserna för digital utskriftskvalitet.
Utnyttja kraften i digitala utskrifter och ligg steget före på en konkurrensutsatt marknad.
Se hur en del tapettillverkare sätter sina egna trender genom att driva revolutionen för digitalt utskriven tapet.
Den senaste vågen influenser på sociala medier stöder återuppvaknandet av tryckpublicering – träffa ”bookstagrammers”.
Upptäck hur digitala sekretesskandaler får konsumenter att återgå till pålitlig tryck.