Se världen i färg
Marknadsförare är under mer press än någonsin att göra sina kampanjer effektfulla, provocera fram en reaktion och öka antalet besökare, så de förlitar sig på färg som ett av de mest kraftfulla verktygen de har att arbeta med. Och när vi kan börja leva igen efter pandemirestriktionerna används särskilt neonfärger för att fånga människors uppmärksamhet1.
Du behöver bara titta på neonfärgens kulturella historia för att se varför den är så framträdande just nu. Fluorescerande färger representerar nöje, flärd och lyx – tänk 1950-talets Las Vegas, Miami Beach, Madonna på 1980-talet, drinkar, 90-talets ravefester... Neon utstrålar fest, att må bra och vara bekymmersfri, dans, glamour2 – raka motsatsen till den dystra, trista, ångestfyllda erfarenheten av nedstängning till följd av pandemin och sociala restriktioner. Varumärken använder helt enkelt neonfärger som ett motgift mot oroliga tider.3
Och det är inte bara grafisk design och förpackningar som pryds av neonfärger, utan även de faktiska produkterna. Designers som Kenzo, Longchamp och Balmain4 och mer utbredda modemärken, som Adidas och Puma, har lanserat 2021 års kollektioner i ljusa färger och neonfärger och trenden syns även inom skönhetsbranschen och heminredningsbranschen.
Men kan tryckerierna med tillförsikt möta den ökande efterfrågan på reklam och trycksaker i storformat som har neonfärgens effekt? Finns det något tråkigare för en varumärkeskund än tryck som blir misslyckat jämfört med den ursprungliga grafiska designen, eller som i värsta fall försämrar försäljningen av en produkt? Färg är ett varumärkes sätt att uttrycka personlighet, så om det tryckta resultatet inte uppfyller köparens höga förväntningar kommer det troligen att avvisas och man får börja om på skiss-nivå, vilket medför slöseri, kostnader, förlorad tid och en missnöjd kund.