Neonutskrift är trendigt

Av Hiroaki Shirakawa, produktchef, Canon Europe

en bild av en futuristisk kvinna

Se världen i färg

Marknadsförare är under mer press än någonsin att göra sina kampanjer effektfulla, provocera fram en reaktion och öka antalet besökare, så de förlitar sig på färg som ett av de mest kraftfulla verktygen de har att arbeta med. Och när vi kan börja leva igen efter pandemirestriktionerna används särskilt neonfärger för att fånga människors uppmärksamhet1.

Du behöver bara titta på neonfärgens kulturella historia för att se varför den är så framträdande just nu. Fluorescerande färger representerar nöje, flärd och lyx – tänk 1950-talets Las Vegas, Miami Beach, Madonna på 1980-talet, drinkar, 90-talets ravefester... Neon utstrålar fest, att må bra och vara bekymmersfri, dans, glamour2 – raka motsatsen till den dystra, trista, ångestfyllda erfarenheten av nedstängning till följd av pandemin och sociala restriktioner. Varumärken använder helt enkelt neonfärger som ett motgift mot oroliga tider.3

Och det är inte bara grafisk design och förpackningar som pryds av neonfärger, utan även de faktiska produkterna. Designers som Kenzo, Longchamp och Balmain4 och mer utbredda modemärken, som Adidas och Puma, har lanserat 2021 års kollektioner i ljusa färger och neonfärger och trenden syns även inom skönhetsbranschen och heminredningsbranschen.

Men kan tryckerierna med tillförsikt möta den ökande efterfrågan på reklam och trycksaker i storformat som har neonfärgens effekt? Finns det något tråkigare för en varumärkeskund än tryck som blir misslyckat jämfört med den ursprungliga grafiska designen, eller som i värsta fall försämrar försäljningen av en produkt? Färg är ett varumärkes sätt att uttrycka personlighet, så om det tryckta resultatet inte uppfyller köparens höga förväntningar kommer det troligen att avvisas och man får börja om på skiss-nivå, vilket medför slöseri, kostnader, förlorad tid och en missnöjd kund.

Titta på den här videon nu för att se hur Canons nya imagePROGRAF GP-serie hjälper varumärken att bli mer färgstarka.

Känn dig trygg med färg

Fram tills helt nyligen fick varumärken som vill återge bilder med neonfärger stå för dyra, långa och analoga trycktider och förlängda ledtider. Tack vare den nya generationen av Canon imagePROGRAF-storformatsskrivare – GP-serien – kan mindre tryckerier och grafiska företag, kreativa byråer och intern verksamhet ge affischer och POS-material en slående effekt och det typiska fluorescerande utseendet. Det borde vara glada nyheter för dem som vill hänga med i färgtrenden, tillföra kreativt värde, tillfredsställa kunderna, sticka ut från mängden och till och med höja sina priser5.

Det här mycket efterlängtade sortimentet med storformatsskrivare är utformat för att ge enastående kampanjbilder liv, med mättad färg i kombination med överlägsen produktivitet. Med fyra olika modeller som har tio eller fem pigment- och vattenbaserade bläck samt fluorescerande rosa bläck, är dessa skrivare världsledande inom vattenbaserad utskrift i stort format. Och med tre olika utskriftsbredder kan företag av alla storlekar nu återge ett bredare färgomfång för att skapa iögonfallande utskrifter som verkligen lockar till sig uppmärksamhet.

Alla skrivare i imagePROGRAF GP-serien är enkla att använda och levereras med en mängd olika kompatibla programvaruverktyg, till exempel PosterArtist, vilket gör det enkelt att skapa affischer av hög kvalitet i levande färger. Alla som använder dessa skrivare kan känna sig trygga med färg eftersom de nya tilläggen hos imagePROGRAF-serien har tilldelats världens första Pantone-kalibrerade licens, vilket gör det till det självsäkra sättet att uttrycka den färg som den grafiska designern avsett.

Med det här häpnadsväckande färgomfånget och omfattningen för att lägga till den extra effekten med fluorescerande rosa kan tryckerier och marknadsförare förbättra sina färger och producera imponerande tryck som överträffar konkurrenternas.

Färg- och designexperter menar att neon- och skimrande färger är här för att stanna, och tryckerier som vill ta vara på möjligheten behöver investera i sin färgkapacitet om man inte vill riskera att leverera platta, tråkiga utskrifter som inte gör intryck på kunderna.

Ta reda på mer om hur imagePROGRAF GP-serien kan hjälpa dig att bli mer färgstark.

Rosa bläckdroppsstänk

Relaterade produkter