MAKROFOTOGRAFERING

Kom närmare med din matfotografering

Upptäck och fånga små dolda världar i vardagsföremål med den fantastiska klarheten hos Canons makroobjektiv.
En makronärbild av två fruktgodisbitar med en stor sockerkristall i form av en droppe som överlappar godisbitarna, tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

När du tänker på makrofotografering är det lätt att glömma mat till förmån för mer traditionella motiv som insekter och blommor. Men matfotografering otroligt tillgängligt, med en mängd potentiella motiv inom räckhåll i ditt eget hem. Dessutom behöver du inte förlita dig på bra väder eller att ditt motiv är stilla för att få fantastiska resultat.

Men med det sagt är det inte alltid enkelt att få en bra bild genom att bara fotografera lunchen. Ett annorlunda sätt att ta sig an matfotografering är att använda ett makroobjektiv för att komma riktigt nära, vilket skapar vackra abstrakta bilder som fascinerar tittaren. Du kan även testa tekniker som fokusstapling – vilket nu är enklare någonsin tack vare innovativa funktioner i några av Canons senaste kameror, som Canon EOS R10.

Vi utmanade makrofotografen Matt Doogue att ge matfotografering en chans. Han är mer van vid att fotografera ute på fältet och specialiserar sig på insekter, växter och svamp. Så att stanna inomhus och fotografera motiv i köket visade sig vara en spännande upplevelse som har fått honom att se på makrofotografering i ett helt nytt sken.

Här delar han med sig av några av de saker han upptäckt.

1. Leta efter strukturer, former, färger och mönster

En makronärbild av kanten på ett salviablad som visar alla nerver, tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Genom att fotografera mat på nära håll kunde Matt fånga alla detaljer på salviabladet. Tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv inställt på 1/60 sek, f/6,3 och ISO 400. © Matt Doogue

En färgglad makrobild av en platt godisrem som har fotograferats med en förstoring på 1:1, tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Matt hade aldrig tidigare funderat på att fotografera mat i närbild. ”Jag letar alltid efter en ny utmaning som inspirerar mig och mina bilder”, säger han. ”Jag får mycket inspiration från att fotografera andra makromotiv, så varför inte ge mat en chans?”

Mat som fungerar särskilt bra för supernära makrobilder är allt med intressanta strukturer, mönster, färger eller former. ”Allt som är täckt med socker ser fantastiskt ut eftersom sockerkristallerna ser ut som diamanter när du fotograferar dem på nära håll”, säger Matt. ”De flesta godisbitarna har strukturer, ojämnheter och former som fungerar bra, plus att godis ofta har livfulla färger som rött, gult, rosa och grönt.

Utöver det har grönsaker som blomkål, vitkål och lök intressanta strukturer. Ju mer naturlig produkten är, desto bättre symmetri får du, medan konstgjorda produkter som godis kan ge bättre abstrakta resultat.”

2. Tänk på belysningen

En makronärbild av en sockrad fruktnapp som är belyst så att hålet i mitten är svart, tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.
En makronärbild av en sockrad fruktnapp som är belyst så att sockerkristallerna på sidan av hålet syns, tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Belyst ovanifrån

Belyst från sidan

För Matt spelar belysning ofta en stor roll i makrofotograferingen, men maten skiljer sig mycket från hans vanliga motiv. ”Jag behövde inte sprida ljuset så mycket som jag skulle ha behövt göra för något glansigt, som en skalbagge”, säger han.

För det här projektet köpte Matt en liten studiosoftbox, men du kan prova att göra din egen. Han använde dessutom LED-ljus för att framhäva vissa delar av motivet.

”Du kan även skapa en serie där varje bild ser helt annorlunda ut”, lägger Matt till. ”På bilderna av den sockrade fruktnappen ser du till exempel en rund cirkel med ett svart hål, men om jag belyser den från olika vinklar varje gång kan den se helt annorlunda ut, även om kameran och objektivet är desamma.”

Om du inte har någon belysning till hands kan du även arbeta med naturligt ljus – särskilt om du kan fotografera mat nära ett fönster och arbeta med dagsljus. Med hjälp av en reflektor – även en hemmagjord som du gjort av aluminiumfolie – kan du se till att motivet blir belyst.

3. Välj rätt makroobjektiv för matfotografering

En makronärbild av ett hallon som visar de små stjälkarna på varje enskild stenfrukt, tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

En närbild på ett färskt hallon som har fotograferats med full förstoring och är belyst uppifrån höger och något bakifrån för att skapa skugga och form. Det här är första gången Matt fotograferar med Canon EOS R10 och han är mycket imponerad av dess funktioner. ”Bildkvaliteten är utmärkt för en kamera som har ett så pass lågt pris”, säger Matt. ”Det är otroligt.” Tagen med en Canon EOS R10 med ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv inställt på 1/60 sek, f/7,1 och ISO 1250. © Matt Doogue

Även om du kan fotografera mat med många olika typer av objektiv borde du leta efter ett objektiv med makrobeteckning för att få de bästa och mest detaljerade resultaten.

Det finns alternativ som passar olika budgetar och fotograferingsstilar. Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektivet är ett fantastiskt alternativ som är lätt och har ett kort fokuseringsavstånd. Förstoringsgraden är 0,5x, men du kan fortfarande ta detaljerade bilder och även backa lite för att visa mer av sammanhanget om du vill. För dig med större budget som vill komma så nära som möjligt är RF 100mm F2.8L MACRO IS USM ett utmärkt val, med 1,4x förstoring för att fånga de där magiskt abstrakta bilderna.

Fler råd hittar du i våra guider till det bästa nybörjarpaketet för makrofotografering och de bästa Canon-objektiven för matfotografering. Du kan dessutom använda Canons praktiska sökverktyg för objektiv som skräddarsyr rekommendationer baserat på vilken kamera du har, vilken fotograferingsgenre du vill syssla med och vilka funktioner du värdesätter mest.

4. Testa fokusstapling

En makronärbild av luftbubblorna i en honungskaka, tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

En chokladbit med honungskaka har fotograferats med full förstoring och är belyst uppifrån höger, lite bakifrån, för att skapa skugga och kontrast. Bilden är tagen med hjälp av ett stativ och kamerans inbyggda fokusstapling för att se till att varje del av bilden är i fokus. ”Mat är det perfekta motivet att öva fokusstapling på”, säger Matt. ”Hemma kan du experimentera för att se hur många staplar (bilder) du behöver för ditt valda skärpedjup.” Tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv inställt på 1/60 sek, f/7,1 och ISO 1250. © Matt Doogue

En makronärbild av en chokladbit med honungskaka som är belyst bakifrån och skapar en effekt av glödande kol genom luftbubblorna. Tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

En bild på annan del av chokladbiten med honungskaka som är belyst bakifrån för att skapa ett intryck av glödande eld, återigen tagen med hjälp av den inbyggda fokusstaplingen. ”Fokusstaplingen med EOS R10 gjorde det så mycket enklare”, säger Matt entusiastiskt. ”Vanligtvis staplar jag manuellt, men med EOS R10 var det lekande lätt. På en minut kan jag göra något som vanligtvis skulle ta mig flera timmar.” Tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv inställt på 1/50 sek, f/7,1 och ISO 250. © Matt Doogue

Fokusstapling är en teknik där bilder som har tagits med olika fokuspunkter sammanfogas. Du kan göra detta manuellt med hjälp av verktyg som exempelvis verktyget för djupkomposition i Canons programvara Digital Photo Professional (DPP), men med modeller som Canon EOS R10 och EOS R7 kan du göra allt i kameran.

”Det sparar så mycket tid”, säger Matt. ”Med EOS R10 kunde jag ta 100 bilder för en fokusstapel på en minut och bilden bearbetades sedan snabbt i kameran. När jag har provat den här tekniken förut har jag varit tvungen att köpa en helt ny avancerad dator för att kunna hantera bildfilerna och sammanfoga dem i bildredigeringsprogram. Nu kan EOS R10 skapa en sammansatt bild åt mig och arbeta snabbt med en enda bildfil. Det har verkligen inspirerat mig att testa den här tekniken oftare.

Inte nog med det – kameran ger dig dessutom de enskilda bilderna. Det är bra om du senare bestämmer dig för att du inte vill ha en ’hel stapel’ – till exempel om du vill ha mer mjukhet i förgrunden. När du har alla filer får du friheten och kreativiteten att justera saker precis som du vill.”

Alla kameror i EOS R-systemet har även ett visningsalternativ för manuell fokuspeaking som använder ljusa färger för att markera de områden i bilden som är i fokus.

5. Utforska olika motiv

En makronärbild av sockerkristallerna på en fruktgodisbit, tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Genom att titta på ett motiv via ett makroobjektiv kan Matt uppskatta skönheten i dess strukturer. Vid full förstoring är fruktgodisbitens yta helt oigenkännlig. Tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv inställt på 1/60 sek, f/7,1 och ISO 250. © Matt Doogue

En makronärbild på tre fruktgodisbitar, där den mellersta är belyst bakifrån för att ge intrycket av att den glöder, tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Den här bilden skapades med tre fruktgodisbitar där de två godisarna på sidorna överlappar den bakgrundsbelysta godisbiten under. ”Testa makrofotografering på livlösa föremål först”, rekommenderar Matt. ”Vänj dig vid belysningen och hur kameran fungerar. Det är perfekt att testa matfotografering hemma.” Tagen med en Canon EOS R3 och ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv inställt på 1/60 sek, f/7,1 och ISO 250. © Matt Doogue

Om du inte har sysslat med matfotografering tidigare kan det vara utmanande att sakta ned och arbeta på ett mer genomtänkt sätt. Men det kan även hjälpa dig att se motivet ur nya perspektiv eftersom det ger dig möjlighet att ta nyskapande bilder och utforska en aspekt av fotografering som kräver större eftertanke.

”Jag blev helt tagen av upplevelsen, särskilt när jag fotograferade fruktgodiset”, säger Matt. ”Jag förlorade mig själv i matvärlden. Alla de här småsakerna som du köper i mataffären – du plockar upp dem, du lägger dem i korgen och du äter dem, men du tittar aldrig på dem på riktigt och du uppskattar inte komplexiteten och utformningen, särskilt inte på naturliga produkter. Mycket konst är inspirerad av naturen och du förstår varför när du fotograferar närbilder och ser de här fantastiska konstruktionerna och strukturerna som naturen har skapat.”

6. Skapa intressanta bilder

En makronärbild av skivad rödkål, tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv.

”Jag såg aldrig mat som ett motiv för makrofotografering, men jag gör definitivt det nu”, säger Matt. ”Jag blev helt tagen av mönstren, strukturerna och den abstrakta konsten man kan skapa.” Tagen med en Canon EOS R10 och ett Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/60 sek, f/7,1 och ISO 250. © Matt Doogue

Genom att ta abstrakta närbilder får du en superkraft – möjligheten att fängsla och väcka intresse med dina foton. Du kan till och med leka ”gissa maten” med vänner och familj eller på sociala medier.

”Jag skickade bilden på en fruktgodisbit [rubrikbild] till två geologer”, säger Matt. ”Jag bad dem gissa vilken sten de trodde att det var. Jag fick gissningar som rosenkvarts och andra saker. De började till och med att debattera om vilken det var!

När jag fotograferade kål ville en familjemedlem aldrig äta kål igen på grund av detaljerna som kom fram i närbilden.”

Precis som med all konst handlar fotografering om att få betraktaren att känna något, oavsett om det är överraskning, hunger eller, i det här fallet, avsmak. Om det får dig att känna starka känslor har det tjänat sitt syfte.

Nu när Matt har provat på matfotografering ser han de kreativa möjligheterna. ”Jag vill definitivt ha med fler naturliga element och mer symmetri från växter, löv och blommor i mina bilder”, säger han. ”Jag vill även titta närmare på svamp och lavar, och mönster på träd och bark. Om jag kan få en fruktgodisbit att se ut som en kristallisk målning är jag säker på att jag även kan göra något fantastiskt med mina vanliga motiv.”

Matt håller även i workshops och kurser, och den här utmaningen har gett honom nya idéer. ”Jag brukade alltid rekommendera deltagare att köpa blommor för att öva hemma, men nu ska jag definitivt rekommendera mat eftersom jag blev helt tagen av vad jag kunde se.”

Skrivet av Astrid Pitman

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

  • MAKROFOTOGRAFERING

    Bästa startpaketet för makro

    Välja kameror, objektiv och tillbehör för detaljerad makrofotografering.

  • MAKROFOTOGRAFERING

    Förlora dig i detaljerna med makro

    Fyra kreativa tips för hur du kommer igång med makrofotografering och använder vanliga föremål för att skapa fantastiska bilder.

  • GRUNDERNA I FOTOGRAFERING

    Fokusstapling för nybörjare

    Fotografen Matt Doogue berättar hur Canons fokusstaplingsverktyg kan hjälpa dig att ta makrobilder och landskap med skärpa både i för- och bakgrunden.

  • FILM

    Så här spelar du in matfilmer av hög kvalitet som ett proffs

    Jessie Bakes Cakes har fått fler än 100 000 följare med sina häpnadsväckande matfilmer. Här förklarar hon hur man bemästrar matfilmning.