ARTIKEL

Mod och nyfikenhet – det behöver alla fotografer och entreprenörer

Vi har pratat med danska fotografen Stine Heilmann, som firar 30 år i branschen, om vad som krävs för att göra karriär och bli en framgångsrik fotograf.

Enligt Stine kan alla dina drömmar bli verklighet, men du måste vara beredd att arbeta hårt. För att bli fotograf krävs mod och nyfikenhet, ödmjukhet, en stark arbetsmoral och inte minst, en gränslös envishet.

Porträtt av Maybritt Krewald från MK Oils

Ljuset gör hela skillnaden. Stine visar att ett företagsporträtt inte måste vara tråkigt: Maybritt Krewald från MK Oils.

Från Köpenhamn till New York – att lära av de bästa

Stine började på Köpenhamns fotoakademi 1988. Hon hade ett 5-årigt lärlingsavtal med Torsten Graae, en av de mest framstående danska reklamfotograferna.

Eftersom lärlingsmodellen är obligatorisk innebar studier vid akademin ett praktiskt lärande, där hon skaffade sig färdigheter och information i verkliga situationer. Stine upplever att det var extremt värdefullt.
– Torsten har lärt mig allt jag kan om foto, men också om att driva företag: de ekonomiska bitarna, marknadsföring, att sälja sitt arbete och att nätverka liksom att hålla jämna steg med kunderna och söka efter nya möjligheter.

Det var Torsten som lade grunden till Stines arbetsmoral. En lärling måste vara villig att göra allt slitgöra och arbeta långa dagar. Ingen uppgift är för liten eller trivial. Stine såg till att alltid vara den sista som gick hem från studion.

1992 fick hon tre utmärkelser för sitt examensarbete och fyra priser som årets bästa fotografistudent. Men hon kände sig inte färdig med sin utbildning. Hon packade sina väskor och begav sig till New York för att söka inspiration.

Där bestämde hon sig för att söka upp sina idoler och förkovra sig direkt under ledning av världens mest begåvade fotografer. Med tio exemplar av en omsorgsfullt sammanställd portfolio i handen gick hon från dörr till dörr.
– Jag lämnade min portfolio hos studiorna och kom tillbaka en vecka senare för att se vad de tyckte, förklarar Stine.

Stine Heilmannin omakuva.
Stine Heilmann är porträtt- och dokumentärfotograf från Danmark. Hon tog examen vid Köpenhamns fotoakademi 1992 och i år firar hon 30 år i branschen. Hon är en av Canon Nordic Professionals.

Portfolio: stineheilmann.dk/
Instagram: @stineheilmann

Än en gång gav hennes hårda arbete god utdelning. Under de tre år hon tillbringade i New York, arbetade Stine för Annie Leibovitz, Richard Avedon, Mary Ellen Mark och inte minst, Irving Penn.
– Det var Irving Penn som hade störst inflytande på mig. Jag blev imponerad både av hans stil som fotograf och hans personlighet. Han var en mycket vänlig och blygsam man, berättar Stine med värme i rösten.

En av de saker Stine plockade upp hos Penn var vikten av att vara närvarade. Det är otroligt viktigt att alltid vara helt närvarande i det du gör och de människor du har omkring dig. Ovärderliga erfarenheter rikare kände Stine att det var dags att återvända hem, slå ned sina bopålar och skapa sig ett eget namn.

Stine på en klippa i Venezuela.

Man gör det som krävs. Stine är inte rädd för att bli blöt och tilltufsad under en fotosession. Fotot togs vid världens största vattenfall: Angelfallen, Venezuela.

Starta företag och bli etablerad

När Stine återvände till Danmark 1997 etablerade hon sin egen studio i centrala Köpenhamn. Hon kunde inte längre förlita sig på gamla meriter och kontakter. Det var dags att göra väsen av sig.
– Jag såg till att göra en storstilad entré i Köpenhamn. Jag ordnade fotoutställningar och grep varje tillfälle att få publicitet, förklarar hon. Det är avgörande att man gör det mesta av varje möjlighet, man får inte vara blyg av sig.

Det dröjde inte länge förrän reklambyråer visa intresse. Under 1990-talet fanns det mycket pengar i reklam, så arbetet lönade sig både ekonomiskt och genom att synliggöra hennes arbete.
– Om min kalender inte är fullbokad så lägger jag, än i dag, tid på sociala medier, planerar projekt, skapar nya projekt, förklarar Stine.

Att bli synlig är en sak, att ha en individuell stil som känns igen är en annan. När man driver ett företag går det inte att tänka bara på konsten. Det är viktigt att även vara pragmatisk när det gäller den ekonomiska biten.
– Om du vill lyckas som fotograf får du aldrig underskatta vikten av att kunna sälja, understryker Stine. Du måste ha ett driv för att fortsätta öppna dörrar, fortsätta nätverka och utveckla dina kontakter.

Diversitet och att hålla sig kvar på toppen

Idag utgör porträttfotografering 70 % av Stines arbete. Hennes stil är enkel och ren, så att personens naturliga karisma får lysa igenom. Under åren har hon tagit otaliga porträtt av tv-personligheter, företagspampar och till och med det danska kungaparet.

Resten av hennes arbete fördelas mellan dokumentära projekt och ”Botanic Couture”. Det senare är det som gjorde henne känd och har blivit något av ett adelsmärke: stilettpumps av purjolök.
– Botanic Couture är min konst! Jag genomför idéerna för mitt eget nöjes skull, men jag får även uppdrag från kunder, förklarar hon.

För inte länge sedan fick Stine i uppdrag att konstruera tre massiva skor till trädgårdarna i Köpenhamns Tivoli. Enorma stilettpumps av purjolök, bär och solrosor stående i huvudfontänen. Några av alstren är helt klart mer skulptur än foto.

Som motvikt gör Stine dokumentära projekt för välgörenhetsorganisationer och ideella föreningar. Före pandemin reste hon världen över flera gånger om året.
– För det mesta dokumenterar jag kvinnors och barns liv i tredje världens länder. Det är viktigt för mig att bilderna är vackra, eftersom jag vill skapa hopp samtidigt som jag är ärlig om deras vardagsliv och allt vad det innebär.

En bokhylla full med fotoböcker.

Stine använder ofta fotoböcker för att få inspiration. Samlingen finns att beskåda i hennes studio.

Tips för att etablera en karriär inom foto

Stine anser att en lärlingsplats är det bästa sättet att lära sig branschen. Hon uppmanar aspirerande fotografer att försöka få plats hos en fotograf de beundrar och få möjlighet att assistera och följa med på hens uppdrag under några år.
– Försök suga i dig all information du kan, om hur du planerar, skapar en budget och säljer ditt arbete. Ju fler fotografer du får möjlighet att assistera, desto mer lär du dig.

Först behöver du skaffa dig erfarenheter och färdigheter, därefter är det maximal exponering som gäller. Att anordna utställningar och delta i tävlingar är ett bra sätt att komma igång. Du kan också byta arbete mot exponering.
– Om det finns en kund som du gärna vill arbeta med, kan du erbjuda dig att göra en gratis kampanj för dem, föreslår Stine.

Nu för tiden fungerar en portfolio på Instagram som det första visitkortet, men för att verkligen övertyga behövs en professionell webbplats.
– Håll dina flöden i sociala medier aktiva, men se till att innehållet är väl modererat. Det måste se professionellt ut och avspegla din unika stil, betonar hon.

För att kunna starta företag på en liten budget kan det vara smart att köpa begagnad utrustning från en annan fotograf.
– Om du inte har råd att köpa lampor, köp en reflektor. Det är mycket billigare och helt nödvändigt. Det nordiska ljuset är den renaste, klaraste ljuskällan som finns. Använd den. Utforska den. Lek med den. Det är det jag gör, sammanfattar hon.

Några avslutande visdomsord: Utbilda dig och sök ny inspiration hela tiden. Följ fotografer från hela världen och se vad de gör. Ha ett öppet sinne och prata med människor, du vet aldrig vad du kan lära dig av andra.

Canon Camera

The voice of professional female photographers med Stine Heilmann och Martina Wärenfeldt

Onlineevent tisdagen 8:e mars 18.00 (GMT +1)

Canon presenterar ett virtuellt event med två av Canon Nordic Professionals, Stine Heilmann och Martina Wärenfeldt.

Delta och hör dem berätta om höjdpunkterna från sina karriärer och få råd om hur du själv kan göra karriär inom foto. Du får ta del av fascinerande historier, ovärderliga insikter och gränslös inspiration – med möjlighet att ställa frågor live! Eventet hålls på engelska.