Black and white image of two friends

Utforska fotojournalistik med din EOS-systemkamera

Få grepp om fotojournalistiken av Brian Worley Canon-handledare

Fotojournalister använder ofta olika kameror för att fånga det som händer – från Canons systemkameror för professionellt bruk till kompaktkameror i fickformat. Med en EOS systemkamera får du större mångsidighet och kontroll över dina bilder, medan en kompaktkamera från Canon är i vägen mindre men ger ändå mycket bra bilder. Oavsett vilken kamera du använder är det viktigt att komma ihåg att den bästa fotojournalistiken har ett djup och en långsiktighet som överträffar många av de bilder som publiceras varje dag på nyhetswebbplatser världen över.
Utöver det tekniska rådet nedan bör du också komma ihåg att en bra fotojournalist har hög social kompetens och goda fotograferingskunskaper. Det är viktigt att tänka igenom kompositionen av ditt foto så att du fångar känslan, energin och det ovanliga i motivet. Och många av de bästa fotojournalistiska bilderna handlar om att fånga det oväntade – så det kan vara klokt att ha en kompaktkamera från Canon, som en IXUS eller PowerShot, i väskan om du skulle råka hamna på rätt ställe vid rätt tidpunkt någon gång.

Få ut det mesta möjliga av vidvinkelobjektiv

För att kunna berätta en hel historia i ett enda foto använder många fotojournalister ett vidvinkelobjektiv på exempelvis 35 mm.

De jobbar ofta med objektivet nära berättelsens huvudmotiv – så var inte rädd för att gå nära människor som utgör kärnan i din berättelse – det kan till och med vara ett tillfälle att inleda ett samtal med dem.

Om du använder ett objektiv med större vidvinkelfunktion får du ett större skärpedjup så att du kan fånga miljön i berättelsen tillsammans med huvudmotivet – du kan till exempel visa hur stor en protestmarsch är samtidigt som fokus riktas mot en person i bilden.

Många Canon EOS-kameror har ett zoomobjektiv som börjar på 18 mm. Prova att ställa in objektivet på en brännvidd på cirka 22 mm och öva på att ha objektivet på den här inställningen. Istället för att förlita dig på zoomfunktionen kan du flytta dig och kameran när du fotograferar dina motiv. Det kan verka lite klurigt till en början, men du får större flexibilitet om du kan fånga en berättelse i farten – och kanske blir bonuseffekten att du samtidigt håller dig i form.

Använd autofokus när du komponerar bilden

Fotojournalistiken är så till sin natur att den måste ge en sann och exakt bild av det som händer framför kameran. För att en bild ska kunna anses vara objektiv får den inte beskäras – och att förbättra den i Photoshop är absolut inte tillåtet. Eftersom du inte kan ändra bilden i ett senare skede måste du försöka komponera bilden exakt så som du vill ha den genom sökaren på din systemkamera.

För att göra det ställer du in din kamera på en enda autofokuspunkt istället för att använda den centrala AF-punkten. Ställ in autofokuspunkten antingen på bildrutans vänstra eller högra sida för att få hjälp att komponera motivet med tredjedelsregeln (ett enkelt sätt att ta välkomponerade bilder genom att föreställa sig att bildrutan är uppdelad i tre delar). Det hjälper dig att skapa dramatik och väcka intresse när du fotograferar scener med människor, till exempel en demonstration, en prisutdelning eller en festivalpublik.

Lär känna kameran och objektivet

En av de viktigaste kunskaperna en fotojournalist kan förvärva är att låta kameran och objektivet utgöra ett verktyg som fångar ett ögonblick utan att störa det. Därför är det viktigt att ha kameran redo och kunna göra snabba inställningar på känsla. Innan du ger dig ut för att fotografera en berättelse bör du öva på att ändra kamerainställningarna med bara fingrarna. Ett sätt att göra det är att lägga din EOS i en väska och sedan snabbt göra inställningar med ratten utan att titta. Du lär dig att snabbt ändra inställningarna och kunna ta bilder utan att missa det som händer framför dig.

Prova att använda en fast brännvidd och med lite övning lär du dig vilket utseende bilderna får innan du tittar genom sökaren.

Svartvita bilder

När du har lärt dig grunderna kan du prova att ställa in din EOS på bildstilen Svartvitt. Det ger en svartvit bild på LCD-skärmen som hjälper dig att se ditt motiv utan distraherande färger. När du granskar en svartvit bild på LCD-skärmen syns fotots komposition tydligt utan distraherande färger. Det kan vara en bra referenspunkt när du är ute på fältet.

Mer avancerade EOS-kameror kan bearbeta RAW-bilden direkt i kameran. Sök upp menyn för RAW-bildbearbetning och konvertera sedan RAW-bilder för att få antingen svartvita bilder eller färgbilder.