NATTFOTOGRAFERING
Nattfotografering av stjärnhimmel
De bästa teknikerna för att fotografera stjärnor på natten, bland annat bilder med timelapse och stjärnspår.
LANDSKAPSFOTOGRAFERING
Den österrikiska fotografen Markus Moratwetz är mest känd för sin bröllopsfotografering, men han har länge inspirerats av sin äventyrslusta. I mars 2019 bestämde han sig för att dela med sig av passionen till frun Carina och parets 10 månader gamla dotter Fanni. Familjen reste med husbil från hemmet strax utanför Wien i Österrike. Målet var att se och fånga ett av naturens mest majestätiska skådespel, norrskenet i norra Norge.
Efter att ha tillbringat vinterns sista veckor med att resa genom Österrike, Tyskland, Danmark, Sverige och Norge belönades de tre äventyrarna med att få se underverket inte bara en, utan två gånger. ”Vid det laget bodde vi på stranden i Norge och förhållandena var perfekta, vackert klar himmel och ingen vind. Ljusen pågick i ungefär en timme om dagen, otroliga vågor i klargrönt och lila som dansade över oss”, säger Markus.
”Det var många som sa till oss att vi inte kunde resa så långt med ett litet barn, att det skulle vara för kallt och isolerat”, men Markus och Carina såg till att de var väl skyddade mot väder och vind och gav sig på äventyret. ”Ett av våra huvudmål i livet är att ge vår dotter en kärlek till naturen”, säger han. ”Vi visste att det skulle vara en lång resa, och vi visste att det skulle bli kallt. Men mars är den bästa tiden att se norrskenet.
Det är ett vackert, gyllene ljus hela eftermiddagen, och sedan efter solnedgången kommer den blå timmen med det mest spektakulära ljuset. Även om norrskenet inte visar sig så finns det otroligt många möjligheter till fotografering under den här perioden.”
Eftersom Markus ville packa lätt så fotade han med Canon EOS R och en EF-EOS R-adapter så att han kunde använda favoritobjektiven i EF-serien.
Markus Morawetz bästa tips för fotografering av norrsken
Eftersom solen går ned runt 17.00 så anlände familjen till nya platser tidigt på eftermiddagen, så att de kunde hitta den perfekta platsen med bästa möjliga bakgrund. Markus och Carina tog med Fanni på en vandringstur i området för att se vad platsen hade att erbjuda i form av motiv i förgrunden som skulle göra bilden intressant och visa på skalan, samtidigt som de höll reda på ett antal alternativa platser om ljuset skulle röra sig eller se bättre ut någon annanstans. ”Håll utkik efter sådant som fina stenar, vatten, träd eller kanske en stuga”, föreslår Markus.
Ett av de största problemen för fotografer som arbetar i kyliga miljöer är att batteriet töms snabbare. Markus hade alltid med sig ett reservbatteri eftersom ett batteri som laddats ur i förtid skulle kunna få honom att missa den perfekta norrskensbilden. ”Jag förvarade det nära kroppen, i byx- eller jackfickan. Ju varmare batteriet är desto längre räcker strömmen.” Han fotograferade med Canon EOS R som har ett rekommenderat temperaturintervall på 0 till 40 °C. Markus visste att ingen kamera garanterat skulle fungera bra i de kyliga förhållandena, vanligen mellan -5 och -10 °C, och han försökte undvika plötsliga temperaturförändringar så gott det gick. De kan leda till kondens som är en ökänd orsak till kamerafel. ”Sett till alla de här miljöfaktorerna så fungerade EOS R utmärkt”, sade han. ”Den höll igång länge trots kylan, den gick utmärkt att hantera och den gav utlopp för min kreativitet.”
Du behöver inte vänta med att träna tills du är ute och letar efter skenet, säger Markus. ”Det är inte bara batteriets energinivå som påverkas av kylan, utan din egen också. Det innebär att du måste arbeta snabbt och veta vad du gör, så det är en bra idé att öva på att fotografera natthimlen innan du beger dig norrut. Uppsök en närbelägen öppen plats på vintern, en bit bort från störande ljus, så att du vänjer dig vid att arbeta med handskar och stor jacka. Öva även på längre exponeringar. Håll på i någon timme eller så, och när du har fått kläm på natthimlen kan du testa några stjärnspår eller att fotografera Vintergatan.”
För att få så tydliga resultat som möjligt rekommenderar Markus att du monterar kameran på ett stativ och använder ett lågt ISO-tal med lång exponering. ”Jag tvekar inte att tänja på gränserna för ISO-talet om det behövs, men jag föredrar att använda ett stativ och längre exponering för att fånga upp ljuset, mellan en och fem sekunder. Jag vet från mitt bröllopsfoto att det är bättre att ta bilden handhållet om det behövs, kanske med ett ISO-tal på högst 5 000 om det är riktigt mörkt, även om det blir lite kornighet som du enkelt kan justera i efterbehandlingen. Det är bättre än att missa ögonblicket. Om du har tid är det däremot bättre att sänka ISO-talet, använda längre exponering och montera kameran på ett stativ för att eliminera rörelserna och få ett skarpare och klarare resultat."
På den här resan handlade fotograferingen om att fånga detaljer i ljusa områden, som snö eller sand längs en strandlinje, samt detaljer i de mörkare delarna som på himlen eller bland bergen. ”Det kan vara svårt att avgöra vad exponeringen ska anpassas efter”, säger Markus. ”Om jag exponerar för länge blir stranden för ljus, och om jag enbart mäter ljusstyrkan på stranden så blir himlen för mörk. Du kan försöka göra bilden ljusare eller mörkare i efterhand, men då kan den bli kornig och tappa skärpa.”
Markus favorittrick är att ta flera bilder med olika exponering. ”Jag tar två bilder med exakt samma komposition, en med exponering för ljuset och en för mörkret, och sedan sammanfogar jag dem i efterbearbetningen. Då framhävs även färgerna lite bättre. Ett ännu enklare sätt är att använda Canon EOS R:s HDR-läge, som tar tre bilder i följd med olika exponering och sätter ihop dem till en enda bild i kameran för att skapa en bild med ett bredare tonomfång.” Det är dock värt att komma ihåg att HDR-funktionen främst är avsedd för dagsljus. Ett annat alternativ är att använda ett polariseringsfilter som gör att du kan förbättra färgmättnaden i dina bilder.
Om dina foton ska sticka ut från mängden måste du tänka utanför ramen när det gäller kompositionen. ”Jag ligger ofta på marken eller klättrar in i en buske eftersom jag inte vill ta vanliga bilder som alla andra tar”, säger Markus. ”Jag vill att mina bilder ska vara annorlunda, att de ska berätta en historia, och genom att hitta olika vinklar kan jag uppnå det. Med Canon EOS R:s vinklingsbara skärm kunde jag underlätta för mig själv när jag fotade norrskenet. Det var skönt att slippa lägga sig på marken och bli kall och blöt, eller att klättra upp i ett träd när närmaste sjukhus låg flera mil bort. Allt jag behövde göra var att lyfta eller sänka Canon EOS R och vinkla skärmen tills jag kunde se bilden perfekt.”
”I mörkret är det svårt för autofokusen att hitta ett läge, så jag använder manuell fokusering och ställer in ett oändligt fokusavstånd”, säger Markus. Det är när du ställer in objektivet på att ta en bild av någonting som är så långt bort att det inte går att mäta – stjärnorna i det här fallet.
På den här resan använde han både ett zoomobjektiv och ett fast objektiv, Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM och Canon EF 35mm f/1.4L II USM. ”Det här är fantastiska landskapsobjektiv med mycket stor bländare som ändå ger mycket djup och skärpa. De passade perfekt för den här resan.”
Genom att använda Canon EOS R med objektivet Canon EF 16-35 mm f/2,8L III USM kunde Markus blanda längre exponeringar på flera sekunder med objektivets största bländare. ”För de flesta bilderna höll jag objektivet öppet vid f/2.8. Det tricket fungerar även för stjärnspår och Vintergatan, men du behöver ett bra objektiv med en riktigt liten bländare så att du inte behöver höja ISO-talet för mycket.”
Med den spegellösa Canon EOS R i fullformat kunde Markus exponera sina bilder i realtid när han använde kamerans elektroniska sökare (EVF) till att utvärdera hur den slutliga bilden skulle se ut innan han tryckte ned slutaren, något som inte går med traditionella DSLR-kameror. ”Det är fantastiskt eftersom du inte behöver ta någon bild för att ta reda på om den är för ljus eller för mörk. Den elektroniska sökaren berättar det för dig. Det här kan spara mycket tid och stress, och det är ovärderligt när du fotar norrskenet eftersom du aldrig vet hur länge de stannar kvar och det är för kallt för att experimentera. När du har rätt exponering och komposition kan du fotografera om och om igen, såvida inte ljuset rör sig eller ljusförhållandena ändras, vilket gör det här till en fantastisk kamera både för entusiaster och nybörjare.”
Markus, Carina och Fanni fick några fantastiska bilder av norrskenet, men det var stunderna med familjen som gjorde resan värd att minnas. ”För mig handlar det om att fånga ögonblicket, inte att skapa det”, säger han, men när det oväntade inträffar är det bäst att vara väl förberedd.
Skrivet av Natalie Denton
Bli inspirerad är din källa till användbara fototips, köpguider och insiktsfulla intervjuer – allt du behöver för att hitta den bästa kameran eller den bästa skrivaren och förverkliga din nästa kreativa idé.
Tillbaka till alla storiesNATTFOTOGRAFERING
De bästa teknikerna för att fotografera stjärnor på natten, bland annat bilder med timelapse och stjärnspår.
LANDSKAPSFOTOGRAFERING
Minusgrader kan ställa till det för din kamera, så följ de här tipsen för fotografering i snö och is.
FOTOGRAFERING AV FYRVERKERIER
Utrustning, tekniker och komposition – de bästa tipsen för att fotografera fyrverkerier.