fireworks header

Hur du fotograferar fyrverkerier

När vintern kommer finns det massor av tillfällen att fånga fyrverkerier på bild och denna artikel visar hur du gör för att ta bra bilder av dem. Om du har Bulb-läge på kameran kan dina foton se ännu mer imponerande ut.

Hur du fotograferar fyrverkerier – snabba tips

För att fotografera fyrverkerier utan att använda alltför mycket utrustning kan du prova med följande snabba tips eller titta på videon:

1) Stäng av blixten

Den första du behöver göra, oavsett vilken enhet du använder, är att stänga av blixten.


2) Använd ett läge som möjliggör kontroll

Om möjligt, ställ din kamera eller smartphone i ett läge som ger dig viss kontroll över inställningarna.


3) Underexponera

Eftersom scenen framför dig är mörk måste du tala om för kameran att underexponera. I annat fall får du ett foto som är för ljust för en nattbild.

Du gör detta genom att använda en "negativ exponeringskompensation". Detta alternativ kan visas som -/+ på skärmen och du måste ställa in det på runt -1 till -2 för att börja experimentera under exponeringen.


4) Använd serietagningsläget

Prova att använda serietagningsläget eftersom det kommer att hjälpa dig att få till den rätta bilden, även om fyrverkerierna skjuts upp lite tidigare än senare än du förväntar dig.


5) Experimentera med manuellt läge

Om du har en kamera som gör det möjligt att ta full kontroll, kan du experimentera med det manuella läget.


6) Slutartid, bländare och fokus

Använd det manuella läget och välj en slutartid på ca 1/10 sekund och bländare f/8. Ställ manuellt in fokus på det avstånd som fyrverkerierna befinner sig på.


7) Ställ in ett lågt ISO-värde

Ställ in ISO-värdet lågt till att börja med genom att leta upp ISO-inställningen i menyn och sedan välja ISO 200.


8) Håll kameran stadigt och använd bildstabilisering

Det bästa är att använda ett stativ för att hålla kameran stadigt, men om du håller kameran utan, se till att du har slagit på bildstabiliseringen på ditt objektiv om du har den funktionen eftersom det kommer att bidra till stadiga bilder.


9) Kontrollera dina resultat och justera

Ta foton när fyrverkerierna börjar och kontrollera om resultaten är tillräckligt ljusa. Om de är för mörka kan du höja värdet för ISO-inställningen och om du vill fånga längre ljusspår gör du slutartiden längre, men tänk på att detta ökar risken för skakningsoskärpa i bilderna. Om bilderna är för ljusa kan du antingen minska ISO-talet till 100 eller ställa in objektivets bländare på f/11.


10) Få dina fyrverkeribilder att se verkligt imponerande ut – med bulb-läget

Med Bulb-läget kan du kontrollera exakt när slutaren öppnas och stängs, så att du kan skapa en lång exponering som i detalj fångar händelser som fyrverkerier eller blixtnedslag.

Om du vill hitta "bulb"-läget ställer du in kameran på manuellt läge och justerar sedan slutartiden – efter 30 sekundersinställningen kommer du att se "bulb" – andra kameror har bulb-läget på lägesväljaren. Titta på videon om fotografering av fyrverkerier med bulb-läget nedan.