De bästa tipsen för att fotografera landskap

Viktig kamerakunskap, fotograferingstekniker och tips som hjälper dig att ta dina landskapsbilder till nästa nivå.
En landskapsbild av ett träd på sidan av en kulle, framför en lila himmel.

Du kan stöta på många typer av intressanta platser och fantastiska motiv när du är ute och rör på dig. Men det krävs engagemang för att hitta fotograferingsvärdiga platser. Så när du hittar en bra plats vill du göra den rättvisa. I den här artikeln tittar vi på några av de vanligaste misstagen inom landskapsfotografering och hur du åtgärdar dem.

1. Landskapskomposition: fånga detaljer i förgrunden

En landskapsbild som visar ett stort träd på en sluttande kulle.

Även om den här bilden är en helt okej landskapsbild kan en lägre kameravinkel förbättra bilden. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 24 mm, 1/100 sek, f/16 och ISO 160.

En landskapsbild av ett stort träd på en sluttande kulle med det frostklädda gräset i förgrunden.

En något lägre kameraposition framhäver de frostiga stråna i förgrunden på den här bilden och tillför mer intresse och djup i den här delen av bilden. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 24 mm, 1/100 sek, f/16 och ISO 160.

Fundera på hur du kan komplettera avlägsna motiv med detaljer på närmare håll. Dessa detaljer på närmare håll kallas ofta för förgrundsintresse och kan göra underverk för din komposition genom att leda ögat genom miljön. En matt och tom förgrund slösar å andra sidan helt enkelt bort en stor del av bilden.

När du vill uppnå förgrundsintresse kan du prova att använda Live View och experimentera med kamerapositioner för att hitta den bästa balansen mellan förgrund och bakgrund. En kamera med vinklingsbar skärm, som Canon EOS RP, är praktisk om man vill komma ned till marken, vilket ofta är nödvändigt vid fotografering av stenar eller växter. Med sådana föremål framför motivet kan du skapa en balanserad komposition. Men tänk även på att det inte är alla landskapsbilder som behöver ha förgrundsintresse. Det är helt enkelt en användbar kompositionsenhet som du kan använda när du behöver det.

2. Landskapsobjektiv: använd inte alltid vidvinkelobjektiv

En landskapsbild som visar rullande gröna fält separerade av rader med träd.

En snäv bildvinkel framhäver de starka färgerna från den sena eftermiddagen hos det avlägsna motivet. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 105 mm, 1/8 sek, f/16 och ISO 100.

En bred landskapsbild som visar rullande gröna fält separerade av rader med träd, täckt av moln.

Samma landskap, men fotograferat med en bredare vy med mindre detaljrikedom. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 24 mm, 1/8 sek, f/16 och ISO 100.

Med vidvinkelobjektiv kan du fånga hela bredden hos ett vackert motiv, men alla bilder behöver inte ha ett brett synfält. Ibland kan du få mer intressanta landskapsbilder om du zoomar in mot avlägsna detaljer. Ett standardzoomobjektiv, som Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM som används här, har en användbar brännvidd för nybörjare inom landskapsfotografering. Våra två markerade bilder togs i varje ände av intervallet på 24–105 mm, så om du bara kommer igång med landskapsfotografering är det här objektivet perfekt. När det är dags att uppgradera erbjuder objektiv i L-serien, som Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, en förbättring när det gäller väderbeständighet och en snabbare maximal bländare. Men för nybörjare gör en standardzoom det möjligt att fotografera otroligt detaljerade motiv.

3. Ljussättning av landskap: välj tid på dagen

Ett stort träd på ett sluttande fält som sträcker sig ovanför låga moln.

Fotografering i direkt solljus kan ofta leda till röriga skuggor och för hög kontrast. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/80 sek, f/16 och ISO 125.

Ett stort träd på ett sluttande fält som sträcker sig ovanför låga moln mot en rosa och lila solnedgång.

Om du väntar in det mjukare ljuset i början eller slutet av dagen kan du få mer stämningsfulla resultat. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 0,4 sek, f/16 och ISO 100.

Ljuset du fotograferar i är ett kreativt val då det skapar stämning och det kan ta landskapsbilder till nästa nivå. Ett klassiskt misstag är att fotografera motiv i starkt solljus. Även om det kan vara bra för att framhäva djärva färger resulterar det ofta i motiv med för mycket kontrast. Titta på skillnaden mellan dessa två bilder. Den första togs i direkt solljus. Den fångar motivet, men saknar stämning. Detaljerna i trädet är distraherade, det finns en osmickrande skugga längs bildens botten och till och med en skugga som bara slarviga fotografer får till. Om vi återkommer till samma motiv senare på dagen, när trädet är täckt av skugga, resulterar det i ett motiv med färre detaljer, men mer stämning. Nu finns det färg på himlen, trädet skapar en djärv silhuett och det avlägsna, dimmiga landskapet ser mer dramatiskt ut.

4. Håll saker jämna: räta ut horisonten

En bild av ett träd mot en molnig himmel som är öppen i Canon Digital Photo Professional.

Skeva horisonter korrigeras bäst i kameran med hjälp av hjälplinjer eller nivåvisning, men det är även lätt att korrigera efteråt med hjälp av beskärning.

En bild av en Canon EOS RP på ett stativ som visar hjälplinjer och elektronisk nivå på den utvikbara skärmen.

Förutom att använda tredjedelsrutnätet för att jämna ut horisonten kan du även använda nivåvisningen som finns i många kameror, till exempel Canon EOS RP här.

Det finns flera sätt att säkerställa en plan horisont när du fotograferar. Aktivera Live View och använd tredjedelsrutnätet för att jämna ut horisonten. Om du använder ett stativ kan det även finnas ett användbart vattenpass i fästet. Men trots dessa hjälpmedel kan du ibland behöva korrigera en ojämn bild. Det är väldigt enkelt gjort i Canon Digital Photo Professional. Använd helt enkelt vinkelskjutreglaget i beskärningsverktygets inställningar för att korrigera lutningen.

5. Behåll fokus: behåll skärpan i förgrunden och bakgrunden

Mossklädda träd i en skog som är omgivna av dimma.

Den här första bilden togs med en bländare på f/4 och bakgrunden är märkbart mjuk. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/160 sek, f/4 och ISO 100.

En skarp bild av mossklädda träd i en skog som är omgivna av dimma.

Om du använder en smal bländare på f/16 blir både förgrunden och bakgrunden skarpa. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/80 sek, f/16 och ISO 800.

Vid landskapsfotografering är målet ofta att fånga motivet med fullständig skärpa framifrån och bakåt, för att få största möjliga detaljrikedom. Detta kallas maximalt skärpedjup. För att uppnå detta måste du ställa in en liten bländare (högt f-tal). Exemplen ovan visar skillnaden mellan att fotografera landskap med stor eller liten bländare.

I den första bilden här användes en bländare på f/4. Trädet i förgrunden är skarpt, men bakgrunden är mjuk. I den andra bilden fångas både för- och bakgrunden på ett tydligare sätt med en mindre bländare på f/16. Om målet är att framhäva en viktig del av landskapet kan en stor bländare vara mycket användbar, men oftast är en liten bländare och största möjliga skärpedjup att föredra. Ett enkelt sätt att ställa in bländaren för landskap är att använda AV-läget och sedan ställa in en liten bländare, som f/16. Håll koll på slutartiden – om den blir för låg kan du behöva använda ett stativ eller öka ISO-värdet för att undvika suddiga bilder.

För skarpast möjliga landskap bör du även fotografera med objektivets bästa inställning. En tumregel är att objektivet är skarpast två bländarsteg från den största bländarinställningen. Så om du använder ett objektiv som är f/2.8 vid den största inställningen är den bästa inställningen runt f/5.6.

Ett vanligt problem vid landskapsfotografering är att du kan fokusera på något i förgrunden, men riskera att allt bakom det blir mjukt. Om du däremot fokuserar på element i bakgrunden blir förgrunden suddig. Med hyperfokalavstånd får du mer skärpa i bilden genom att hitta den närmaste punkten där du kan fokusera och hålla bakgrunden tillräckligt skarp. Den här tekniken är inte lika komplicerad som den låter och kalkylatorn för skärpedjup (DOF) och hyperfokalavstånd i Photo Companion-appen gör allt det hårda arbetet åt dig.

6. Landskapsvinklar: fotografera inte allt i ögonhöjd

En fotograf hukar sig på en strand för att ta en bild från en låg vinkel av en viktoriansk fyr.

En lägre vinkel gör att du får en starkare komposition eftersom reflektionen förbättras och strandlinjen blir smalare i bilden.

En viktoriansk fyr reflekteras i vattnet på sanden.

Med en vinklingsbar skärm kan du enkelt komponera bilder från ovanliga höjder. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/11 och ISO 4000.

Det är vanligt att fotografera i ögonhöjd, men det kanske inte alltid ger den mest intressanta bilden. Prova att flytta kameran uppåt eller nedåt för att experimentera med olika höjder – du kanske hittar mer intressanta vinklar. Reflektioner ser till exempel ofta bättre ut om kameran hålls närmare vattnet. Det underlättar om du använder en kamera med vinklingsbar skärm, till exempel Canon EOS RP, eftersom du kan komponera bilden från en bekväm höjd samtidigt som du håller kameran nära marken eller högt ovanför huvudet.


Skrivet av James Paterson

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

Fotografera landskap utan stativ

Lär dig hur du fångar slående landskap utan stativ.

Fokusstapling för nybörjare

Fotografen Matt Doogue berättar hur Canons fokusstaplingsverktyg kan hjälpa dig att ta makrobilder och landskap med skärpa både i för- och bakgrunden.

Så här redigerar du landskapsbilder för utskrift

Redigeringstekniker som förvandlar dina vackra fotografier till konstverk.

Tips vid fotografering av havsmiljöer

Lär dig hur du tar fantastiska foton av havslandskap med våra proffstips för bättre fotografering av havsmiljöer.