Det finns en anledning till att kustfoton är en sådan populär genre av naturfotografi. Den slående kontrasten mellan kust och hav, formerna som ljuset skapar när det studsar mot vattnet och de ofta dramatiska förändringarna i vädret gör havsmiljöer särskilt lockande för naturfotografer.
Den italienska fotografen och fotografiläraren Erik Colombo älskar att fotografera havsmiljöer. Han beskriver sig själv som en 360-gradig fotograf som har arbetat i varje genre inom fotografering, från bröllop till mode till reklamvideor, men hans stora passion är att fotografera natur och djur. Han har rest mycket för att fotografera "de vildaste och mest ikoniska landskapen på vår vackra planet, från berg till hav, från glaciärer till vulkaner". Han ägnar också mycket av sin tid åt att dela med sig av sina kunskaper och insikter i kurser, fältworkshops och fotografiresor.
Vi har träffat Erik för att få tips om hur du lyckas med fotografering av havsmiljöer, och vi delar med oss av några av de bästa Canon-kamerorna och objektiven för fotografering av stränder och kustlandskap.
LANDSKAPSFOTOGRAFERING
Tips för bättre fotografering av havsmiljöer
1. Hur man tar foton av dramatiska havsmiljöer
Komposition är det viktigaste inom fotografi, men särskilt för havsmiljöer", säger Erik. Han tycker att man ska tillbringa lite tid på plats innan man tar några fotografier. "Att utforska utan kamera hjälper dig mycket", säger han. "Först när jag har ägnat 20-30 minuter åt att lära känna en plats tar jag fram kameran ur ryggsäcken."
Det öppna havet kan vara trollbindande i verkligheten, men en stillbild kan inte fånga dess styrka och liv. Leta efter detaljer på stranden för att skapa kompositioner med klassiska element som intressanta platser på olika avstånd, asymmetrisk inramning och ledande linjer. "Klippor är perfekta motiv för att skapa en dynamisk komposition", säger Erik, "och blommors varma färger kan skapa en underbar kontrast mot havets kalla färger."
Fotograferar man havsmiljöer kan en vågrät horisont vara skillnaden mellan bra resultat och fiasko. Många kameror har en elektronisk nivåmätare som kan läggas över fotot i sökaren eller på den bakre skärmen för att hjälpa dig undvika lutande horisonter. Med EOS R7 introducerades en automatisk nivåfunktion, som använder kamerans inbyggda bildstabilisator (IBIS, In-Body Image Stabilizer) för att jämna ut en lite sned horisont och få perfekta foton.
Oavsett vilken kamera du använder rekommenderar Erik även att du slår på rutnätsfunktionen för att få samma nivå på alla foton, vilket underlättar klassiska kompositionstekniker som tredjedelsregeln eller för att justera diagonala bildelement.
2. Hur man tar vertikala foton i havsmiljöer
Nuförtiden är det lika viktigt att fotografera vertikalt som horisontellt, även för naturfotografi. Få fram foton som fungerar bra för olika sociala medier är en viktig del av många fotografers arbete, men det är också en möjlighet att plocka fram intressanta detaljer som kanske inte är så uppenbara i horisontella foton.
”Jag älskar vertikala kompositioner”, säger Erik. ”De är mer intressanta och mindre kaotiska än horisontella kompositioner. För sådana foton är det viktigt att få en bra närbild i förgrunden för att få ett intressant och unikt foto."
3. Vad är den bästa tiden för fotografering av havsmiljöer?
En och samma motiv kan se mycket annorlunda ut eftersom ljusets intensitet, riktning och färg varierar under dagen. Det finns inte nödvändigtvis någon ”rätt tidpunkt”, men tidigt på morgonen och sent på kvällen, under de ”gyllene timmarna” och ”blå timmen”, blir det intressantare färger än mitt på dagen, då solskenet är skarpt och bländande.
Om du fotograferar tidigt på morgonen eller sent på dagen kan du kanske fånga mycket slående havsmiljöer på bild, med människor, träd och andra inslag i landskapet, eller byggda strukturer i silhuett. För bästa möjliga återgivning av detaljer och mer kreativ flexibilitet bör du dock använda samma metoder som vid annan fotografering i svagt ljus - använd en stor bländare (lågt f-tal) för att släppa in så mycket ljus som möjligt, öka ISO-inställningen och välj en kamera som är gjord för att ge enastående resultat i svagt ljus, t.ex. Canons EOS R System-serie.
Utmaningen är dock ofta mycket ljusa förhållanden, till exempel i bländande middagssol, snarare än svagt ljus. För det ändamålet har EOS R50 och andra Canon-kameror funktioner som ett intelligent scenläge och HDR (High Dynamic Range), som är perfekta för fotografering i förhållanden med hög kontrast och den typ av ljusa reflektioner som ofta uppstår på stranden.
4. Kamerainställningar för bättre fotografering av havsmiljöer
Om du inte kan undvika att fotografera i starkt ljus mitt på dagen rekommenderar Erik att du använder ett ND-filter (Neutral Density) för att minska hur mycket ljus som kommer in i kameran. Han gillar att använda ett starkt ND1000 10-stoppfilter. ”Med det filtreras mängden ljus så att du kan använda fotografering med lång exponering för att skapa rörelseoskärpa i havet”, säger han.
Erik gillar den här tekniken för om man skapar en känsla av rörelse i ett havslandskap kan en i övrigt ordinär scen bli intressantare. Två viktiga saker att fokusera på är havet och himlen, som båda rör sig relativt långsamt. Att fånga deras rörelser (istället för att frysa dem) kräver en lång slutartid och ett kamerastöd, vanligtvis ett stativ.
Om du håller ISO-värdet lågt och bländaren liten (med stort f-tal) kan du använda längre slutartider. För att undvika kameraskakningar när du trycker på slutarknappen kan du fjärrstyra kameran med appen Canon Camera Connect. Prova att fotografera med lång exponering, 10 sekunder eller mer, för att se hur moln i rörelse och vatten som trängs upp på stranden smälter samman till en enda matt färgskiftning. Du kan istället öka slutartiden till supersnabba hastigheter för att fånga de enskilda dropparna i vågor som bryter.
5. Skärpedjup i foton av havsmiljöer
Erik vill ofta att en viss del av motivet ska vara i skarpt fokus och resten vara suddigare (kort skärpedjup). I de fallen använder han sig av manuell fokusering och en användbar funktion i de spegelfria Canon-kameror han använder, nämligen manuell fokuspeaking (MF-peaking). Det blir extra praktiskt när man har svagare ljus eller dimmiga förhållanden som gör fokuseringen svårare.
”Visst är autofokus är mycket användbart", säger han, "men när väderförhållandena gör det knepigt är fokuspeaking en skänk från ovan." Med MF-peaking aktiverat kan du obekymrat fokusera manuellt, eftersom kamerans skärm eller sökare markerar exakt vad som är i fokus genom att lägga en ljus färg på de fokuserade delarna av motivet, och du kan se de markerade områdena ändras när du justerar fokus.
Vid fotografering av landskap å andra sidan vill man ibland att så mycket som möjligt av motivet ska vara skarpt, från förgrunden till bakgrunden. En jättebra teknik för att göra så är vad man kallar fokusering till hyperfokalavståndet.. Hyperfokalavståndet varierar beroende på vilket objektiv, vilken bländare och vilken brännvidd du använder, så det enklaste sättet att räkna ut var du behöver fokusera är att använda beräknare för skärpedjup och hyperfokalavstånd i Canons kostnadsfria Photo Companion-app. Om du inte har tid med beräkningar kan en hyfsad tumregel vara att fokusera när man är ungefär en tredjedel in i scenen.
6. Vilken plats är bäst för att fotografera havsmiljöer?
Vädret kan göra ett havsmiljöfoto mycket mer intressant, med allt från mjuka, fluffiga moln till mörka, stormiga, dystra moln. Att lära sig upptäcka intressanta vädermönster och hur man som fotograf bäst tar till vara dem är väldigt användbart. ”Jag säger alltid till mina elever att det inte finns några dåliga väderförhållanden, bara dåliga fotografer”, säger Erik. "Det bästa med naturfotografi är naturens oförutsägbarhet.
"Under mina resor runt om i världen var de bästa väderförhållandena alltid efter en regnstorm."
Fotograferar du i ett oväntat ösregn? Det är en möjlighet, inte ett problem. "Under en storm på havet", föreslår Erik, "använd ett zoomobjektiv för att ta bilder av vågor med en snabb slutartid på cirka 1/1000 sek för att fånga vågornas droppar, eller alternativt en lång slutartid på kanske 10 sekunder för att skapa något abstrakt."
7. De bästa kamerorna och objektiven för fotografering av havsmiljöer
För att slippa kånka på för mycket tar Erik ofta bara en kamera med sig - en EOS R System-kamera med helbild och ett RF-zoomobjektiv med vidvinkel.
För ultravidvinkelfotografering, ett bra val för havsmiljöer, är en fullformatskamera som EOS R8 EOS R8 tillsammans med objektivet RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM en bra kombination för att fånga dessa vidvinkliga landskap i ett litet, resevänligt paket. EOS R8 passar även för snabb serietagning med upp till 40 bildrutor per sekund, vilket lämpar sig perfekt för att fånga ögonblicket när en våg bryter in över klipporna.
Ett mer prisvärt alternativ: 24,2 MP EOS R50 med objektiven RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM eller RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM ger dig en ännu lättare, mer portabel men mycket flexibel utrustningsmix som blir perfekt för en dag vid havet.
De här objektiven ger dig ett brett och mycket mångsidigt urval med brännvidder.. Om du vill ha ett supertelefotoalternativ är RF 100-400mm F5.6-8 IS USM ett jättebra val, kombinerat med en fullformatskamera, och ger dig ännu mer räckvidd med en APS-C-kamera.
Om du redan har EF-objektiv och vill använda dem med EOS R-systemkameror har Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R en extra fördel: Inte nog med att du kan använda EF- och EF-S-objektiv utan att förlora kvalitet eller funktionalitet, du kan dessutom använda drop-in-filter. Den kan köpas med antingen ett V-ND filter eller ett cirkulärt polarisationsfilter, båda ovärderliga i det bländande solskenet vid havet.
Havet är inte bara till för nöjen med vänner och familj, det är fullt av möjligheter till bra naturfotografering oavsett väder.
Skrivet av Astrid Pitman och Sarah Bakkland
Relaterade produkter
-
Kompakta systemkameror
EOS R50
Skapa ditt bästa iögonfallande innehåll med den här EOS R-systemkameran, från skarpa stillbilder till 4K-filmer och livestreaming. Allt i en dedikerad enhet. -
Kompakta systemkameror
EOS R10
Ta nästa steg inom fotografering och film med en EOS R-systemkamera som är byggd runt en sensor i APS-C-storlek. -
Kompakta systemkameror
EOS R7
Utforska naturen med en kamera med sensationell hastighet och bildkvalitet i ett smidigt APS-C-kamerahus som är redo för framtiden. -
Kompakta systemkameror
EOS R8
Ta steget upp till fotografering och film i fullformat och förverkliga dina kreativa ambitioner. -
RF-S-objektiv
RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM
Kom närmare med den här lätta, mångsidiga APS-C-telezoomen och hitta en ny dimension för att fotografera resor, sport, familjer och husdjur. -
RF-S-objektiv
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Ett APS-C-zoomobjektiv med vidvinkel- till telefunktion i EOS R-serien som är perfekt för resor, natur, sport och livsstil. -
Zoomobjektiv med ultravidvinkel
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Ett kompakt och lätt RF 15-30mm-zoomobjektiv, perfekt för resor som stadsmiljöer, landskap, arkitektur och vlogging på resande fot. -
Telezoomobjektiv
RF 70-200mm F4L IS USM
RF 70-200mm F4L IS USM är ett oumbärligt kompakt och lätt telezoomobjektiv i L-serien som är perfekt för resor, sport, natur och porträtt. -
Stativ
Tripod Grip HG-100TBR
Filma längre med större stabilitet och kreativ flexibilitet tack vare det unika stativhandtaget med löstagbar fjärrkontroll.