KREATIV FOTOGRAFERING

Vy från ovan: sex tips för att ta enastående bilder ovanifrån

Livsstilsfotografen och det populära TikTok-proffset Chris Priestley visar hur du tar din fotografering av bilder tagna ovanifrån till nya höjder.
En person som ordnar en bild som ska tas ovanifrån med en rosa klocka, en anteckningsbok, ett tangentbord och rosa macarons på en tallrik.

Fotografering av bilder ovanifrån är ett kreativt sätt att visa upp alla typer av motiv och produkter – från sminkprodukter och smycken till mat och bebisnyheter. Bloggare och innehållsskapare på sociala medier är en stor inspirationskälla för de här typerna av bilder, men var börjar du när det gäller att utforma och styla dina egna bilder tagna ovanifrån, och hur ser du till att dina bästa bilder sticker ut i sociala flöden?

Håll det enkelt, föreslår livsstilsfotografen Chris Priestley, som även fotograferar kommersiella produkter och jobbar med att ta bilder ovanifrån. Han har 54 000 följare på Instagram och mer än 1 miljon följare på TikTok. ”Enkelhet är nyckeln när det gäller rekvisita i en bild tagen ovanifrån, och en distraherande bakgrund kan förstöra en bild.”

Den goda nyheten är att alla kan fotografera ovanifrån. Du behöver ingen specialutrustning. Standardutrustning eller till och med en kompaktkamera är allt du behöver för att prova den här fascinerande tekniken. Faktum är att allt börjar med en penna och ett papper, som Chris förklarar i det första av sex tips nedan.

1. Planera kompositionen

En bild tagen ovanifrån av en röd och svart klocka placerad på små vita stenar, med vita löv och andra vita föremål utspridda runt den.

”Jag gillar att arbeta med ett färgtema när jag tar bilder ovanifrån”, säger Chris Priestley. ”Jag börjar med att leta efter accentfärger på huvudprodukten. Med den här röda klockan framhävdes indexmarkeringarna i vitt, så jag visste att en vit bakgrund skulle komplettera den. Jag kunde inte hitta all rekvisita jag ville ha i vitt, så jag spraymålade karbinhaken, kompassen och de falska löven för att få ihop hela bilden.” Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/200 sek, f/5,6 och ISO 100. © Chris Priestley

Chris börjar med att rita layouter på ett papper för att få en uppfattning om kompositionen eftersom, säger han, det kan vara svårt att börja helt från grunden när du har kameran på plats.

”När jag skissar en bild som tas ovanifrån fokuserar jag på att se till att huvudföremålet placeras på en plats som får det att sticka ut”, förklarar han. ”Bakgrunden och eventuell tillhörande rekvisita måste komplettera motivet, oavsett om det är estetiskt, med funktionalitet eller genom målgruppens livsstil.”

Genom att prova dig fram lär du dig när en bild tagen ovanifrån blir för plottrig och distraherande, tillägger Chris. Han föreslår att du bygger allt kring huvudföremålet och bakgrunden du har valt. ”Jag brukar använda tredjedelsregeln och dela upp bilden i nio rutor. Sedan ser jag till att all rekvisita eller del av designen har en egen ruta.”

2. Bygg upp din samling med rekvisita

LCD-skärmen på en Canon-kamera som visar en bild tagen ovanifrån av en rosa klocka och kompletterande rosa och vit rekvisita.

”Jag gillar när rekvisita blir avklippt så att inte hela föremålet är med i bild, som tangentbordet och anteckningsboken här”, säger Chris. ”Jag ville även att rekvisitan skulle skapa former som leder ögat genom bilderna, så jag justerade tangentbordet, skrivbordsstället, anteckningsboken, pennan och klockan för att uppnå det.” © Andy Holbrook/Chris Priestley

En bild tagen ovanifrån av en rosa klocka med ett tangentbord, anteckningsbok, penna, kronblad och macarons omsorgsfullt placerade runt den – allt i rosa och vitt.

”Jag gillar inte att ha för mycket negativt utrymme eftersom det bara skapar obalans i bilden”, säger Chris. ”Med tangentbordet i det övre högra hörnet av bilden ville jag hitta något att ha i det nedre vänstra hörnet, även om det bara var ett kronblad. Det gör att det området inte ser ut som att det har glömts bort, och hela bilden känns ’stängd’.” Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/200 sek, f/8 och ISO 100. © Chris Priestley

Chris rekommenderar att du aldrig kastar bort rekvisita du köper till dina bilder tagna ovanifrån. ”Du vet aldrig när du kan behöva den”, säger han. ”Jag har nu en stor låda med rekvisita som jag kan välja bland. Det är bra att ha färdiga saker, bara för att fylla de utrymmen som inte fungerar.”

Istället för att behöva förvara flera klumpiga bakgrunder föreslår Chris att du använder lätta, kommersiellt tillgängliga fotobakgrunder. ”Du kan köpa fototavlor i A1-format som finns i många olika stilar, bland annat trä-, marmor- och skiffereffekter.” Det var det han använde som marmorbakgrund till bilden av klockan ovan, som är tagen ovanifrån.

Rekvisita i en bild tagen ovanifrån hjälper till att berätta storyn och ge motivet ett sammanhang genom att visa vem produkten är riktad till.

Oavsett vilken rekvisita du väljer till din bild som tas ovanifrån rekommenderar Chris att du alltid ser till att den är helt ren. ”En sak jag har lärt mig av att arbeta med stora kunder är att bilden i princip är förstörd om du har kladd eller damm eller liknande. Oavsett hur bra bilden är dras tittarens öga naturligt till bristen.

”Om det finns repor eller märken kan du försöka dölja dem med annan rekvisita och se till att allt är fläckfritt innan du fotograferar”, fortsätter Chris. ”Du vill verkligen inte gå igenom dina bilder vid redigeringen och fixa till alla, för det är rena mardrömmen.”

3. Kamerainställningar för bilder tagna ovanifrån

En man förbereder en Canon-kamera på ett stativ för att ta en bild ovanifrån av en svart klocka. En stor studiolampa lyser upp motivet.

”Se till att kamerans baksida är parallell med motivet du ska fota ovanifrån”, säger Chris. ”Om den inte är helt rak förvrängs bilden.” Vissa stativ har ett inbyggt vattenpass i stativhuvudet, vilket kan vara mycket användbart för att se till att kameran sitter precis rätt. © Andy Holbrook/Chris Priestley

Du behöver ingen specialutrustning för att ta enastående bilder ovanifrån, men ett stativ håller kameran på plats medan du ordnar din rekvisita.

Chris använder en Canon EOS R5 och säger att dess vikt var en fördel när han tog bilder ovanifrån för den här artikeln. ”Det innebar att det inte var några problem att luta den över bordet. Med en tyngre kamera skulle jag ha varit tvungen att lägga till vikt på stativet för att hindra det från att tippa. Med den vinklingsbara skärmen kunde jag flytta kameran till ett läge så att jag även kunde se bilden.”

När det gäller att välja objektiv till bilder som tas ovanifrån rekommenderar Chris ett standardobjektiv på 50 mm, till exempel Canon RF 50mm F1.2L USM. ”Anledningen till att jag skulle välja 50 mm framför ett bredare objektiv är att det inte orsakar förvrängningar på de avstånd du fotograferar från. Om du till exempel tar en bild ovanifrån med ett objektiv på 16 mm förvrängs perspektivet runt kanterna, vilket inte ser bra ut i produktbilder.”

En kamera som Canon EOS RP är dessutom ett suveränt val för den här typen av bild, tillsammans med ett kitobjektiv som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM – Det täcker fortfarande intervallet på 50 mm och bländaren som Chris rekommenderar här. Du kan även använda en kompaktkamera som Canon PowerShot G7 X Mark III, särskilt om du har en snävare budget. Den väger bara 304 g (med batteri och minneskort), men fångar massor av detaljer med den otroliga sensorn på 20,1 MP.

Även om små bländare som f/16 och f/22 ger skarpt fokus i mer av bilden ställer Chris vanligtvis in f-värdet på mellan f/5,6 och f/8. ”Jag gillar inte att gå högre, eftersom det gör att för mycket av bilden visas i detalj”, säger han. ”Jag gillar att skapa lite mer djup, så att även om du fortfarande kan se vad bakgrunden är blir den lite oskarp. Då dras blicken naturligt till huvudmotivet.”

4. Lys upp motivet från en 45 graders vinkel

En man helt klädd i svart justerar en stor studiolampa i en köksmiljö.

När det gäller att ljussätta bilder tagna ovanifrån rekommenderar Chris att du använder en enda ljuskälla, oavsett om det är en studiolampa som på bilden eller naturligt ljus från ett fönster. ”Naturligt ljus är bra för att ta ljusa, drömlika bilder”, säger han. © Andy Holbrook/Chris Priestley

En fotograf som använder Canon Camera Connect-appen på en smartphone för att ta en bild av en röd klocka omgiven av klätterutrustning.

Chris använde Canon Camera Connect-appen för att ta sina bilder. ”När allt är förberett för att ta en bild ovanifrån vill jag givetvis inte röra något”, säger han. ”Med appen kunde jag interagera med kameran utan att röra den. Jag kunde ändra bländare och slutartid, utlösa slutaren och även zooma in för att kontrollera den högupplösta bilden.” © Andy Holbrook/Chris Priestley

När det gäller ljussättning rekommenderar Chris att hålla det relativt grundläggande. ”Ofta när jag arbetar fotograferar jag med en enda lampa som är placerad i en 45 graders vinkel, både horisontellt och vertikalt från motivet. Det skapar normalt ett riktigt fint ljus i bilden.

”Det finns många olika typer av ljussättning du kan använda”, fortsätter han. ”Eftersom jag arbetar på kommersiell nivå använder jag vanligtvis studiolampor, eftersom det är enkelt att använda modifierare för att forma och mjuka upp ljuset. Kontinuerlig ljussättning är också ett bra alternativ, eftersom du kan se var skuggorna faller, vilket gör det mycket enklare när du ordnar bildens rekvisita.”

En Canon Speedlite, till exempel Canon Speedlite EL-1 som utlöses via fjärrstyrning via Canon Speedlite-sändaren ST-E3-RT V2, ger dig även kreativ kontroll över bilden som tas ovanifrån, särskilt när den används med ett paraply eller en softbox för att sprida ljuset.

Chris säger även att du kan använda naturligt ljus. Det är ofta bättre att fotografera under en mulen dag istället för i starkt solljus eftersom moln fungerar som naturliga diffusorer, vilket mjukar upp ljuset. ”Om du ställer i ordning bilden du ska ta ovanifrån i en 45 graders vinkel från ett fönster får du i princip samma resultat som du skulle få med artificiellt ljus”, säger Chris.

5. Anpassa dina layouter för olika sociala medier

En närbild tagen ovanifrån av en svart klocka med svarta remmar placerade på vardera sidan om den mot en bakgrund med trasigt skiffer.

Chris föredrar att komponera den slutliga bilden i kameran när han tar bilder ovanifrån. Men för den här stämningsfulla bilden med skiffer tog han en något bredare bild så att han hade lite spelrum för att beskära den efteråt. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/8 och ISO 100. © Chris Priestley

En bild tagen ovanifrån av en svart klocka och två svarta remmar på skifferskärvor. En kamera på ett stativ syns i förgrunden.

Chris ursprungliga plan var att använda ett bordsunderlägg av skiffer till bakgrunden i den här bilden, som är tagen ovanifrån, men det var inte tillräckligt intressant. Då slog han sönder det med en hammare och ordnade skärvorna innan han fyllde i mellanrummen med svart akvariegrus. Han rekommenderar att använda häftmassa för att placera och flytta föremål. ”Det är definitivt till stor hjälp när du tar bilder ovanifrån och vid produktfotografering. När jag är färdig med bakgrunden brukar jag placera ut huvudföremålet innan jag lägger till resten av layouten. För att se till att det sitter på plats använder jag lite häftmassa.” © Andy Holbrook/Chris Priestley

”En av de saker jag gillar med Canon EOS R5 är att den har ett högt antal megapixlar, så jag kan beskära utan att förlora kvalitet i bilden”, säger Chris. Han påpekar även att sociala medier har olika krav på bildstorlekar och tekniska data. Istället för att ta en bild ovanifrån och bara beskära en rad alternativa bilder från den i redigeringsprogrammet, föreslår Chris att du tar dig tid att skapa en bild för varje typ av användning online.

”Jag fotograferar med ett sidförhållande på 3:2 eftersom bilder tagna ovanifrån vanligtvis används till bloggar eller webbplatser”, förklarar han. ”Men en sak jag skulle tänka på är att om du ska anpassa din bild till olika sociala medier, till exempel 4:5 för Instagram eller till och med 9:16, måste du flytta om rekvisitan i bilden. Jag skulle även rekommendera att du tar bort lite rekvisita eftersom du då arbetar med mycket mindre utrymme.”

6. Experimentera med rörliga delar

Om du verkligen vill tänja på gränserna när det gäller bilder tagna ovanifrån kan du prova att experimentera med rörelse, precis som Chris gjorde i bilden ovan. För att uppnå den här fantastiska effekten rekommenderar han att du fotograferar de rörliga delarna separat istället för att försöka fånga allt i en bild. Kolla in mer av hans arbete på TikTok.

En man som fäster en kamera på ett nedåtriktat stativ och fotograferar en rosa klocka på en rund vit tavla med rosa rosenblad som faller runt den.

”Jag placerade ut klockarmbandet och ordnade alla kronblad runt det, och sedan släppte jag långsamt kronblad medan jag tog en serie bilder”, förklarar han. ”Därefter klippte jag ut alla kronblad jag gillade i Adobe Photoshop och skapade en sammansatt bild. © Andy Holbrook/Chris Priestley

En kamera på ett nedåtriktat stativ för fotografering av en bild ovanifrån av en rosa klocka på en rund vit tavla med rosa rosenblad som faller runt den.

Att lägga till rörelse i en bild tagen ovanifrån är ett bra sätt att göra den mer dynamisk. Ett enkelt sätt att få med rörelse är att lägga till rekvisita och ta bort den så att det slutliga resultatet visar en produkt som rör sig eller försvinner. © Andy Holbrook/Chris Priestley

”En av fördelarna med att skapa en sammansatt bild i Photoshop är att jag kunde lägga kronbladen i olika lager”, fortsätter Chris. ”Sedan kunde jag ta de lagren till Adobe After Effects, där jag lade till en virtuell kamera. Jag flyttade sedan kameran genom de lagren mot klockan för att få 3D-effekten du ser här.”

Om du föredrar att göra det enkelt kan du försöka fånga rörliga delar i rätt läge i en enda bild. Det innebär att du får prova dig fram, så ställ in kameran på kontinuerlig matningsmetod och ta bildserier medan du lägger till rörelsen. Om du vill ge liv åt bilderna kan du prova att kombinera dem i en animerad GIF med hjälp av Adobe Photoshop eller den bildredigerare du föredrar.

Känner du dig inspirerad? Prova att ta en bild ovanifrån själv och dela dina resultat med hashtaggen #FreeYourStory och tagga @canonemea.



* Adobe, After Effects, Lightroom och Photoshop är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Adobe i USA eller andra länder.



Skrivet av Marcus Hawkins

Relaterade produkter

Relaterade artiklar