HEMMAPROJEKT

Så skapar du en egen studio hemma

Låt kreativiteten flöda med blixtfotografering och lär dig hur du tar fantastiska porträtt med en liten budget.
Ett porträtt av en kvinna som bär ett stort grönt halsband och en blå basker mot en lila bakgrund.

Du behöver inte alltid ha ett särskilt studioutrymme eller en uppsättning dyra blixtar för att skapa snygga, proffsiga studiobilder. Med några enkla prylar och ett utrymme att fotografera i kan vem som helst skapa en enkel studio i sitt eget hem. Här förklarar vi hur du gör just det, med minsta möjliga antal prylar och till lägsta möjliga kostnad. Längs vägen utforskar vi även några av grunderna inom studiofotografering, som att använda ljusmodifierare och ställa in blixtexponeringen. Med enkla färdigheter och rätt utrustning kan du skapa fantastiska bilder, från avancerade porträtt till snygga produktbilder, levande konst och mycket mer.

1. Lista över grundläggande utrustning

En Canon EOS RP med två Canon Speedlite-blixtar, ett stativ och ett vitt paraply som placerats på en bordsskiva i trä.

För att komma igång med studiofotografering i hemmet krävs några enkla saker. Här har vi två Canon Speedlite-blixtar – en 470EX-AI och 600EX II-RT, en Canon EOS RP-kamera med ett RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv, ett lätt stativ, ett vitt tunt paraply och en paraplyhållare.

En man tittar genom sökaren på en Canon EOS RP med en Speedlite-blixt monterad.

Om du vill utlösa en extern blixt använder du antingen en andra Canon Speedlite-blixt, en trådlös blixtutlösare eller (om den är kompatibel) kamerans uppfällbara blixt.

En enkel studioinstallation som den här kostar inte skjortan och den kan packas ned för att spara utrymme. Förutom din kamera behöver du en eller två Speedlite-blixtar som du kan placera och trycka av externt. Ett ljusstativ är perfekt, men du kan även använda ett extra stativ (det plaststativ som medföljer de flesta Speedlite-blixtarna kan skruvas fast på en stativgänga) för att hålla blixten stilla. Ett enkelt vitt paraply är ännu ett billigt men effektivt tillbehör för att få ett smickrande ljus. Du behöver kunna fästa paraplyet på stativet, till exempel med hjälp av en paraplyhållare. Slutligen måste du kunna trycka av den externa blixten med hjälp av trådlösa utlösare. Om du har två kompatibla Speedlite-blixtar kan du även fästa en på kamerans blixtsko och använda den för att trycka av den andra. Det här medför en extra fördel som innebär att du kan fjärrstyra den externa blixten. Om din Canon-kamera har en kompatibel uppfällbar blixt kan du även använda den för att utlösa och styra externa Canon Speedlite-blixtar.

2. Val av plats

En man fotograferar porträtt i en studio hemma, med en grå bakgrund och ett vitt paraply som gör blixten mjukare.

Välj ett utrymme med en stor, ljus vägg eller använd en provisorisk bakgrund för att få en enkel och ren bakgrund.

Ett rum med en tom och vit eller krämfärgad vägg är perfekt för att skapa en studio i hemmet. Om väggarna inte är tomma kan du alltid hänga upp ett vitt lakan eller ännu bättre, investera i en uppfällbar bakgrund som den här. När du väljer ett rum att fotografera i kan det vara bra att ha högt i tak, eftersom det gör att du kan höja ljuset vid ljussättning ovanifrån mot motivets ansikte – vilket tenderar att vara behagligare för ögat. Tänk på att ljuset antar en del av färgen på varje yta det studsar emot, så om väggarna har en stark färg kan de färga ljuset som faller på motivet.

Men begränsa dig inte till en typ av rum. Om du har en bildskön trappa kan den fungera som en perfekt plats för gruppbilder och om du fotograferar nedåt mot motivet kan du få riktigt bra och avslappnade porträttbilder.

3. Välj ett porträttobjektiv

En Canon EOS RP med ett 85 mm-objektiv.

Ett 85 mm-objektiv, som RF 85mm F2 Macro IS STM som används här, är idealiskt för porträtt eftersom brännvidden ger ett behagligt perspektiv för ansikten.

Objektiv med olika brännvidd kan ha en tydlig effekt på motivets utseende. Ett vidvinkelobjektiv kan överdriva en persons ansiktsdrag genom att förlänga näsan och pannan på ett onaturligt sätt – särskilt om det används vid närbilder. Överdrivna perspektiv kan ibland ge en bra effekt, men i allmänhet tenderar en längre brännvidd att vara mer smickrande. Så om du använder ett zoomobjektiv kan du backa och zooma till objektivets längre ände. Om du planerar att ta många porträtt bör du överväga att använda ett särskilt porträttobjektiv. En brännvidd på 85 mm (eller ett objektiv på 50 mm på en kamera med beskärningssensor) anses vara det perfekta objektivet för porträtt eftersom det fångar ett ansikte med de mest smickrande proportionerna.

4. Förstora ljuskällan

En man i en grön tröja håller en Canon-blixt på ett stativ som är riktat mot ett vitt paraply.

Ett vitt genomskinligt paraply är billigt, mångsidigt och idealiskt för nybörjare som vill göra ljuset mjukare när de fotograferar porträtt.

Precis som en glödlampa är Speedlite-blixten en relativt liten ljuskälla. Ljuset den producerar får därför en hård kant, vilket resulterar i hårda skuggor och en stark kontrast. När du tar porträtt vill du ofta sprida ljuset så att det faller mjukare över ansiktet – en modifierare hjälper dig att uppnå det. På samma sätt som ett stort fönster kan en enkel modifierare, till exempel ett paraply eller en softbox, förstora ljuskällan och få den att rama in motivet och försiktigt fylla ut skuggorna.

Du kan antingen vinkla paraplyet mot motivet eller rikta det bort så att ljuset studsar tillbaka mot motivet. För porträtt är det ofta bäst att placera ljuset ganska nära ansiktet, eftersom det förstorar ljuskällan i jämförelse med motivet.

Ett porträtt av en kvinna med brunt hår vars ansikte lyses upp av en blixt.

Skuggorna är mer komplicerade i den här bilden eftersom Speedlite-blixten har använts fristående. Tagen med en Canon EOS RP med ett RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/11 och ISO 100.

Ett porträtt i sidoprofil av en ung kvinna i en grå polotröja som tittar mot kameran.

Tänk på ljuskällan – till exempel direkt solljus, skugga, inomhus eller från ett fönster. Placera motivet så att det naturliga ljuset framhävs på bästa sätt. Om ljuset är för starkt behöver du bara stänga bländaren eller öka slutartiden. Om vädret är mulet kan du prova att använda en artificiell ljuskälla inomhus eller ta reda på mer om hemgjorda ljussättningstips. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 85 mm 1/100 sek, f/5,6 och ISO 100.

5. Ställa in exponering och blixtstyrka

Inställningsskärmen på en Canon EOS RP.

Ställ först in den manuella exponeringen och anpassa sedan blixtstyrkan därefter.

En person som justerar inställningarna på baksidan av en Canon Speedlite-blixt för att ta ett porträtt.

Ställ in Canon Speedlite-blixten på manuellt läge (M) – du kan behöva experimentera med olika effekter, men börja med ¼.

Genom att använda blixt får du en enorm frihet när det gäller exponeringen. Du kan ställa in blixten så att den blir starkare än ljusförhållandena eller så att de två fungerar i harmoni. Här är en enkel inställning för blixtexponeringen: ställ in blixten på Manuell (M) och välj en effekt – ¼ är en bra utgångspunkt. När det gäller exponeringsinställningar växlar du kameran till manuell exponeringsmetod och ställer in slutartiden på 1/160 sek. eller den maximala blixtsynkroniseringstiden.

Ställ in ISO på 100 och bländaren på f/8. Ta en testbild och justera sedan blixtstyrkan tills ljuset över ansiktet ser bra ut. Du kan ändra blixtens styrka antingen genom att justera blixtstyrkan eller genom att flytta ljuset närmare eller längre bort från motivet.

6. Placera blixten

Ett porträtt av en kvinna iklädd en grå polotröja mot en grå bakgrund, upplyst från sidan.

Om du placerar ljuset på ena sidan skapas en ”uppdelad” ljussättning, då den andra sidan skuggas. Tagen med en Canon EOS RP med ett RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/8 och ISO 100.

Ett porträtt av en kvinna iklädd en grå polotröja mot en grå bakgrund, upplyst ovanifrån till vänster för att skapa en triangel av ljus på höger kind.

Genom att vinkla blixten nedåt från vänster sida upptill får du ”Rembrandt-ljussättning”, med en attraktiv triangel av ljus på höger kind. Tagen med en Canon EOS RP med ett RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/8 och ISO 100.

Ett porträtt av en kvinna iklädd en grå polotröja mot en grå bakgrund, upplyst ovanifrån.

Om du trycker av blixten direkt ovanför ansiktet får vi en ”fjärilsljussättning” som framhäver kindbenen. Tagen med en Canon EOS RP med ett RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/8 och ISO 100.

Ett porträtt av en kvinna iklädd en grå polotröja, upplyst underifrån.

Ljussättningen underifrån ser onaturlig ut, eftersom vi är vana vid att se dagsljus som kommer från ovan. Tagen med en Canon EOS RP med ett RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/8 och ISO 100.

En av de bästa sakerna med att använda en extern blixt vid porträttfotografering är kontrollen du får. Var du placerar den har en dramatisk effekt på ansiktets utseende.

7. Experimentera med förhållanden

Ett porträtt av en kvinna mot en grå bakgrund.

Med ljussättning av ett motiv bakifrån kan du skapa ett stämningsfullt och nedtonat porträtt. Tagen med en Canon EOS RP med ett RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/8 och ISO 100.

Ett porträtt av en kvinna som bär ett stort grönt halsband, mot en grå bakgrund med en vit spotlight i bakgrunden.

Med en andra blixt placerad bakom motivet kan du skapa en spotlight mot bakgrunden. Tagen med en Canon EOS RP med ett RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/5 och ISO 100.

Om du vill ta din blixtfotografering till nästa nivå kan du använda en andra blixt och experimentera med förhållanden. Prova att rikta en blixt mot bakgrunden och den andra mot motivet. Ställ in den bakre blixten på låg blixtstyrka för att skapa en diskret spotlight i bakgrunden. Om du å andra sidan ställer in bakgrundsljuset på en hög blixtstyrka skapas en high-key-effekt. Du kan förstås även använda den andra blixten för att framhäva delar av motivet. Om du till exempel vinklar den mot dem bakom dig kan du skapa en snygg kantbelysning längs motivets konturer.

Ett porträtt av en kvinna som bär ett stort grönt halsband och en vit topp mot vit bakgrund.

En andra blixt som placeras bakom motivet kan dämpa blixten, så att du får ett high key-utseende. Tagen med en Canon EOS RP med ett RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/5 och ISO 100.

Ett porträtt av en kvinna som bär ett stort grönt halsband och en vit topp mot en mörkgrå bakgrund.

Om du använder en andra blixt som placeras bakom motivet kan du även vinkla tillbaka blixten mot motivet och få ljussättning mot håret eller kanten. Tagen med en Canon EOS RP med ett RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/4,5 och ISO 100.

8. Använd geler

En Canon Speedlite-blixt med en rosa gel monterad.

En Speedlite med rosa gel placeras på ett stativ direkt bakom motivet här och vinklas mot bakgrunden.

Ett porträtt av en kvinna som bär en blå basker, mot en lila bakgrund.

Att använda en färgad gel är ett enkelt och effektivt sätt att tillföra lite lyster i bilden. Det kan även tillföra kontrast i en bild, om du använder färger som står i konflikt med motivet. Tagen med en Canon EOS RP med ett RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/5 och ISO 100.

Om du vill ha djärva färger kan du prova att använda geler på blixten. De här prisvärda sakerna av färgad acetat kan fästas framför blixten och användas antingen för att färga ljuset som träffar motivet eller för att skapa djärva bakgrunder för studiobilder. När du experimenterar med färger kan du fundera över hur du kan använda rekvisita och kläder för att komplettera färgschemat och använda ett färghjul för att avgöra vad som passar bäst. Här tillför en djärvt blå basker ytterligare en färgklick i bilden. Du kan hitta massor av rekvisita och tillbehör i hela huset som kan användas för att göra dina egna porträtt intressanta och karaktärsfulla, samtidigt som du även kan utforma dina egna ljusmodifierare. I vår artikel med tips för att skapa egna fotograferingstillbehör visar vi hur du skapar en softbox och ett spotlightrör av en kartong och ett folieklätt chipsrör. Du kan även göra din egen reflektor av en bit kartong och aluminiumfolie, som du kan använda för att studsa bort ljuset från Speedlite-blixten och framhäva motivets skuggor.



Skrivet av James Paterson

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

  • HEMMAPROJEKT

    Tre fototillbehör som du kan göra själv

    Skapa en egen softbox, spotlightrör för fokuserat ljus och en bönpåse för att stabilisera kameran.

  • PORTRÄTTFOTOGRAFERING

    Fotografera abstrakta porträtt

    Experimentera med multiexponeringar, ljusmålning, skuggspel och mycket mer.

  • PORTRÄTTFOTOGRAFERING

    Så får du perfekta hudtoner i dina porträtt

    Bemästra den svåra konsten att få naturliga hudtoner med modeproffset Jade Keshia Gordon.

  • UTRUSTNINGEN

    Därför är EOS R-systemet en uppgradering som förändrar karriären

    Canon EOS R-kameror och -objektiv har utvecklat arbetet för fotografer i fem år. Upptäck själv varför proffs har bytt.