Så blev Mieles matlagningsexperter innehållsskapare med kraften från Canon

Från att stå framför kameran till att sitta vid kontrollerna – ta reda på hur köksjätten Miele omvandlar sina kockar till kostnadsbesparande innehållsskapare tack vare Canons lösningar som är skräddarsydda för deras interna studio.

Sjunde himlen för matintresserade

Föreställ dig ditt drömkök. Det är mycket sannolikt att det finns en Miele-produkt i det. Miele, som är berömd för sina prisbelönta avancerade köksapparater, har varit en stor internationell tillverkare sedan 1899. För ett 100-årigt varumärke med enastående anseende för sin design är image oerhört viktigt vid varje kundkontakt, även för deras redaktionsprogram online.

För att ta deras digitala innehåll till nästa nivå ville matlagningsteamet i Schweiz införa avsnittsbaserade livestreamar där kunderna kunde upptäcka hur de får ut mesta möjliga av sina produkter genom matlagningsdemonstrationer och handledningar, precis som i ett tv-program. Deras professionella studio behövde plats för en mindre livepublik och en permanent lösning med flera kameror som kunde användas av personal utan tekniska färdigheter, eftersom de ville sköta all produktion internt.

När de tidigare ville producera innehåll, till exempel matlagningsdemonstrationer och produktvisningar, förlitade de sig på byråer, vilket innebar höga kostnader, komplexa omkonfigurationer av studion och långa leveranstider.

”Med Canon hittade vi det perfekta verktyget för att tillgodose våra behov för film och foto”, säger Barbara Märkli, chef för matlagningsupplevelsen, Miele AG. ”Vi sparar stora femsiffriga belopp i euro på att inte använda byråer och förväntar oss att ha betalat av vår studio inom de närmsta tre åren.”

Kund: Miele AG
Plats: Spreitenbach, Schweiz

”Det som övertygade Miele mest var färgprecisionen och kamerans prestanda. Företaget fokuserar mycket på mat och har höga förväntningar på bildkvalitet.”

Utmaningen

Miele Switzerland ville börja sköta innehållsproduktionen internt, så företaget kontaktade systemintegratören Ganz Supravision för att hitta en effektivare AV-lösning. I och med att innehållet var mat, var professionell bildkvalitet och exakta färger viktiga kriterier. Då Miele skapade flera filmer i månaden ville företaget ha kreativ kontroll och använda den interna talang deras matlagnings- och produktexperter har, så tekniken behövde vara lätt att lära sig. Innan Canon använde de sig av produktionssupport från tredje part som ägnade minst en dag för konfiguration och ännu en halv dag för nedmontering.

Lösningen

Med support från Ganz Supravision, ledd av Christian Mossner, bestämde sig Miele för ett omfattande paket som innehöll hela skalan av Canon-kameror i form av Cinema (C70), hybrid (R5C) och PTZ (CR-N300 och CR-N500) samt en RC-IP100-styrenhet. Genom anslutning via NDI och effektiv kabeldragning kontrolleras kamerorna centralt och har fullständigt stöd från Canon. Canon passade Miele perfekt eftersom de hade samma värderingar kring enastående kvalitet och intuitiv teknik som jobbar med dig.

”Vi sparar stora femsiffriga belopp i euro på att inte använda byråer.”

Från snitt till skarvning

”Tidigare stod jag framför kameran som kock, så jag var lite orolig över att använda en professionell kamera”, säger Benoît Croset. ”Men nu, efter genomgång med Christian, kan jag använda PTZ-kameran. Den är otroligt enkel att använda.”

Benoît är en av Mieles apparatspecialister och kockar, som nu leder och producerar deras matlagningsprogram bakom kameran tillsammans med kocken Marco.

Efter att ha gjort matlagningsdemonstrationer själva vet de exakt vad som händer inuti huvudena på de som gör demonstrationen och att produktionen måste vara tillräckligt flexibel för att kunna jobba med dem, medan de ser till att apparaterna framhävs som en del av matlagningsprocessen.

Matlagning live är oförutsägbart. Teamet behöver utrustning som gör att det kan reagera instinktivt på oförutsedda händelser. Om det till exempel inte går som planerat med ugnen är det viktigt att ha en smidig PTZ-kamera som panorerar ett annat område. Ingen vill se en bränd pizza i makro.

”Jag rekommenderar den moderna tekniken, enastående hanteringen och tillförlitliga prestandan från Canon.”

Vi äter med ögonen

För Christian Mossner, delad vd för Ganz Supravision AG, lyfts varumärkets äkthet fram med intern talang som känner till storyn, tekniken och processen inifrån och ut. Han förklarade: ”Det som övertygade Miele mest var färgprecisionen och kamerans prestanda. Företaget fokuserar mycket på mat och har höga förväntningar på bildkvalitet.”

Resultatet? Matlagningsprogram med varumärkesanpassning i klass med tv-program, producerade internt av kockar som blivit innehållsskapare. Oavsett om Mieles schweiziska team står framför eller bakom kameran har det visat att intern filmproduktion nu är verklighet. Christian tror att ”många andra företag som gör detsamma kan lära sig av Miele.”

Grädden på moset för Barbara är ”den moderna tekniken, enastående hanteringen och tillförlitliga prestandan från Canon.”