A crowd of people watch music on a huge festival stage in the sun. Photo by Bart Heemskerk.

FESTIVALFOTOGRAFERING

Den rockande fotografen, Bart Heemskerk, om att fånga känslan på en festival

”Musik är kärleken och fotografering är verktyget”, säger den nederländska musikfotografen Bart Heemskerk. Han fotograferar stora festivaler och konserter i hela Europa och fångar stora namn som Nick Cave, Lana Del Rey och Dua Lipa – en roll som ledde till en avundsvärd inbjudan till att fotografera Rolling Stones.

I sommar ska han åka på turné till 40 festivaler för att fotografera dem, med sin passion för musik som drivkraft. Här berättar han sin inspirerande story, fylld med tips som du kan prova med en kompaktkamera på sommarens utomhusevenemang.

”När jag var liten lyssnade jag alltid på radio och spelade in musiklistorna. Senare åkte jag på konserter med min pappa och blev kär i festivalstämningen när jag gick på Pinkpop-festivalen i Nederländerna när jag var 15 år”, säger den 33 år gamla fotografen.

Några år efter hans första festivalupplevelse fick Bart chansen att låna en Canon EOS 400D (en tidigare version av Canon EOS 800D). Han insåg snabbt att man kan få ut ännu mer av en festival med en kamera genom att fånga det roliga utanför scenen och ta kreativa bilder av världens bästa liveuppträdanden.

Efter att ha lagt mycket tid på att skapa en portfölj genom att frivilligt fotografera musikevenemang lämnade han sitt jobb som lärare för att börja jobba med fotografering: ”Tio år efter min första festival var jag tillbaka på Pinkpop med ett uppdrag att fotografera det nederländska bandet Kensington som jag hade lärt känna genom att först ha erbjudit mig att fotografera dem gratis i utbyte mot att få gå på fler av deras spelningar”, säger Bart. Följande år fick han ett samtal han nog aldrig hade förväntat sig – det var de internationella rocklegenderna Rolling Stones som bad honom att fotografera dem.

”Rolling Stones skulle åka på turné 2014 och de såg mig på internet – de hade sökt online efter fotografer i Nederländerna. Så de kontaktade Pinkpop-festivalen och frågade. Det var ett overkligt ögonblick!”

Bandet erbjöd honom att fotografera deras Europa-turné, med backstage-tillgång till några av världens mest kända musiker. ”Att åka på turné med Stones var som att vara med familjen”, säger Bart. ”Vi skämtade mycket. Keith [Richards] var roligast att arbeta med. Han var så rolig. Jag fotograferade mötena med beundrare och agenter, och jag fick ett passerkort med tillgång till alla områden, så jag kunde gå vart jag ville – backstage, framför scenen. Jag var en del av gruppen och åt middag med alla andra, följde med på ljudkontroller och så vidare.”

Bart höll kontakten med Rolling Stones efteråt och åkte till och med på turné med dem igen 2017.

Relaterade artiklar
A rock musician on stage at a festival plays the guitar. Photo by Ben Morse.

FESTIVALFOTOGRAFERING

Kläder, sol och musik: 10 tips för festivalfotografering

Festivalfotografen Ben Morse avslöjar hur du tar musikfestivalbilder värdiga en rockstjärna och varför den kompakta Canon PowerShot SX740 HS kan bli din perfekta festivalkamera.

A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

FESTFOTOGRAFERING

Bli mer kreativ vid festfotografering

Vill du fånga den livliga stämningen på fester och tillställningar? Lär dig hur du fotograferar alla glada stunder på kreativa sätt.

Hitta ljuset och arbeta sedan med det

”Man vet aldrig hur ljuset kommer att vara, och det är bland det roligaste med att vara en konsertfotograf. Du ser bara till att jobba med det ljus som finns”, säger Bart.

För att få ut mesta möjliga av ljuset rekommenderar han att du går runt istället för att stanna på ett och samma ställe. ”Om ljuset lyser på någons ansikte uppifrån ser det annorlunda ut från vänster sida än om du står framför personen eller om du går längre bak”, säger han.

”Ljuset upprepar sig själv. Om en artist står bakom mikrofonen och jag ser en fin gul, vit eller blå ljusstråle som återkommer till hans ansikte och han rör sig in och ut ur den, väljer jag bara den bild där den faller på hans ansikte eller runt det för att få en fin silhuett.”

Om du fotograferar ett välkänt uppträdande kan det vara till hjälp att titta på deras tidigare livekonserter online för att förutse vad som ska hända. ”Ibland kan du se en artist kasta sig ut i publiken under andra låten, och du ser det på en annan föreställning och ytterligare en, så då vet du att det kommer att hända där du befinner dig. Du behöver bara välja en bra plats.”

Läs våra tips för festivalfotografering för mer information om kamerainställningar och tips för att fotografera i olika ljusförhållanden.

Variera kompositionen

När det kommer till att välja hur konserter och musikfestivaler fotograferas ”placerar folk ofta motivet i mitten av bilden och tar många bilder av samma sak, bara inzoomat på huvudartisten, vilket kan bli tråkigt”, säger Bart.

Han föreslår istället att du varierar kompositionerna och ramar in motiven på höger eller vänster sida av bilden. ”Ta en häftig bild av en artist, välj en eller två, och ta sedan en bred bild eller när artisterna interagerar med publiken. Om du bestämmer dig för att placera motivet i mitten måste det hända något – kanske ett hopp, artisten som svingar en arm eller att de tittar in i kameran.”

"Du vill fånga känslan av festivalen och varje festival har sin unika atmosfär."

Missa inte konsertens höjdpunkt

”Kameror har så bra fokus nu för tiden, så när en artist rör sig fram och tillbaka föredrar jag att använda autofokus istället för manuell fokusering”, säger Bart. Genom att välja rätt autofokuspunkter blir motiven knivskarpa, även när de springer över scenen, åker runt på publiken eller är mitt i en snabb dans.

På en kompaktkamera som Canon PowerShot SX740 HS kan du klicka på menyknappen på baksidan av kameran för att välja ett autofokusläge under Fotograferingsinställningar. Följnings-AF följer motivet, till exempel en sångare som rör sig på scenen, så att du kan fånga händelserna utan att behöva oroa dig för suddiga bilder.

Under Fotograferingsinställningar kan du även välja matningsmetoder och välja snabb serietagning. Det gör att du kan fortsätta att ta bilder så länge du håller ned fingret på avtryckaren.

”Jag använder normalt serietagningsläget ifall en hand skulle hamna framför kameran eller sångaren blundar”, säger Bart. ”Ett hopp från Eddie Vedder från Pearl Jam varar till exempel bara en sekund och du vill verkligen fånga det. Men när det är en sångare och låtskrivare eller någon bakom ett piano eller en artist som står precis bakom mikrofonen kan du använda ett läge för att ta en bild åt gången. Välj bara rätt ögonblick.”

Den bästa kameran för festivalfotografering

Många festivaler tillåter inte att du tar med dig stora spegelreflexkameror, såvida du inte har fått pressackreditering, så det är bra att ha en liten kamera med kraftfull zoom, till exempel Canon PowerShot SX740 HS, råder Bart.

”Du kommer att stå i en folkmassa, så det är en bra idé att ha en kamera med vinklingsbar skärm [så att du kan fotografera ur flera vinklar]. Det kan vara bra att ha en kamera med bildstabilisering, till exempel 5-axlad bildstabilisering hos PowerShot SX740 HS. Det finns en hel del människor som rör sig runt omkring dig på evenemang, och IS kan göra stor skillnad för att undvika kameraskakning [särskilt om du håller upp kameran i luften eller i en vinkel].”

Om du använder en kamera med utbytbart objektiv, till exempel Canon EOS M50 rekommenderar Bart att du bara tar med dig två objektiv till evenemangen. ”Jag tar med mig ett stort objektiv med fast brännvidd och ett telezoomobjektiv för att kunna ta breda bilder från olika avstånd eller med olika brännvidder”, säger han.

Ett fast objektiv som Canon EF-M 32mm f/1.4 STM har en större bländare som släpper in mer ljus i bilderna och har kortare exponeringstider, medan du kan använda objektivet Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM för att zooma in och ut.

Nyckeln till att ta intressanta festivalbilder

”Jag brukar säga att du ska fotografera en musikfestival på det sättet som publiken upplever den, inte som en fotograf ser den”, säger Bart. ”Nu för tiden händer det saker runt omkring huvudscenen på varje festival, till exempel matmarknader. Du vill fånga känslan av festivalen och varje festival har sin unika atmosfär att fotografera. Du kanske vill ha en fin, gul solnedgång där människor ligger och kopplar av till musiken. Vissa kanske gör yoga eller har en rockring. De här ögonblicken är så värdefulla.

”Om du sitter på ett stort pariserhjul eller har gått upp på en kran med utsikt över festivalen är det ett bra tillfälle att använda vidvinkelobjektivet för att få en överblick över hela festivalen. Du inte vill använda ett zoomobjektiv eftersom du bara kan få med en liten del av festival i bilden.”

Har Bart någon favoritbild efter att ha fotograferat så många otroliga uppträdanden? ”Jag skulle nog säga bilderna från 2013 med Kensington på Pinkpop”, säger han. ”Det var första gången jag fotograferade från scenen på en så stor festival. Jag blir fortfarande rörd när jag tittar på någon av de bilderna. Men jag åker även regelbundet på turné med DJ:n Armin van Buuren och för ett par år sedan fick jag en riktigt bra bild av honom i Miami på Ultra Music Festival. Efter föreställningen såg han bilden och sa: ”Den kombinerar hela mig i en bild.” När artisten säger en sådan sak blir den unik, eller hur?”

Skrivet av Lucy Fulford

Relaterade produkter

Relaterade artiklar



Bli inspirerad är din källa till användbara fotograferingstips, köpguider och insiktsfulla intervjuer – allt du behöver för att hitta den bästa kameran eller den bästa skrivaren och förverkliga din nästa kreativa idé.

Tillbaka till alla stories